• Superba Supernovan

Vad gör ni par på kvällarna??

Hej

Jag och min man är så olika på så många plan, nu sitter jag tex och funderar över det här med aktiviteter kvällstid. Han sitter varenda kväll i hår fåtölj framför tvn, 90 % av tiden har han sin smartphone igång och 10 % av tiden spelar han tv-spel. När han håller på med telefonen är han svår att prata med eftersom hans fokus är på det som händer där, man får korta svar och ibland inga svar alls. Så fort han svarat återgår han till telefonen, en fortgående konversation är inte att tänka på. Jag å andra sidan tycker det är själadödande att sitta framför tvn, det är sällan något vettigt att se och att surfa på telefonen lessnar jag på efter 10 minuter. Jag brukar göra bort hushållssysslor istället, träna, gå upp och lägga mig och läsa en timme eller två, duscha, göra iordning för morgondagen osv. Jag undviker helt klart vardagsrummet där han sitter då jag tycker det är deprimerande och aptråkigt. Min man tycker att jag är "osocial" som aldrig vill sitta i vardagsrummet med honom, jag tycker han är skittråkig rent ut sagt som bara sitter och glor, VARENDA kväll! Han tycker då att jag har en skev verklighetsuppfattning då ALLA andra också sitter och tar det lugnt framför tvn på kvällarna, det är visst bara jag som inte gör det och som vill kunna ha något utbyte av den andra parten i förhållandet.

Ja, vi har mer problem än detta, men det är orelevant i denna tråd. Det jag undrar är: vad gör ni på kvällarna egentligen?? Är det jag som är konstig eller han som är tråkig? Typ så...

• Svar på tråden Vad gör ni par på kvällarna??
  • Lena

Vi har barn så vi har max två timmar efter de har somnat, då är det lite hushållsfix och sen ofta ett avsnitt av en tv-serie vi båda vill följa. Ibland blir det sällskapsspel. Vi pratar ofta medan vi plockar undan efter middagen och fixar annat.

• villbaraveta

Vi brukar laga middag tillsammans när vi kommit hem från jobb. Äter, 3 dagar i veckan tränar vi tillsammans på gym, annars brukar vi också ta det lugnt hemma.

Min sambo är dock social även om tvn är på. I helgen bunkra vi ihop oss bland massa kuddar på golvet och spelade tv spel tillsammans på kvällen. Haha, dock är jag och min sambo väldigt lika! :)

• Percevale

Efter att barnen sover har vi kanske 1-2 timmar över på vardagar. Vi brukar kolla tv-serier, spela tv-spel (tillsammans eller var för sig), spela brädspel, nån av oss kanske går och tränar, ta en barnfri dusch, äter nåt gott, bara pratar.

• Yoker

Vi gör ingenting på kvällarna. Glor på varsin skärm, han på tv eller surfplatta, jag på datorn. Möjligtvis på helgerna som vi gör något ibland då. Han kommer ändå hem från jobbet kring 18:30-19:30 varje kväll och går och lägger sig kring 22:00, så det blir inte så många timmar över där att "göra något" på efter att vi ätit och så.

• Superba Supernovan

Ja, vi har ju också barn så det är ju endast ett par timmar jag har tid att störa mig. Normalt sett sitter han i den där fåtöljen även om barnen är vakna, han anstränger sig liksom inte mer för deras skull. När de sedan somnat så sitter han kvar tills dess han går och lägger sig, okänt vilken tid det blir eftersom jag alltid somnar före honom.

• Tow2Mater

Kan du inte läsa i vardagsrummet?

Nu sitter jag t ex här (i vardagsrummet) medan maken o sonen sitter o tittar på en Starwarsfilm i samma rum. Ska strax gå o gora mig en drink och erbjuda maken en och fixa popcorn till pojken ;)

• Bergskristall

Vi är 30 och 40+, inga barn. Vi stirrar på skärmar som alla andra tyvärr. Tv dator iPhone iPad. Det är han som har det som vana ursprungligen, själv började jag med telefonen för att, för i helvete - NÅGON måste göra mig sällskap.

Han är 98% i sin skärm, 2% på toa. Jag lagar mat, gör aktivitet med hunden, tv-program, pysslar med att måla eller sticka. Sätter vi på en film kollar han ändå bara i skärmen. Jag upplever att vi båda är fast i skärmen trots att han är så mycket värre då jag vet att om jag vill ha integration av något slag måste jag vända mig till min iPhone. Typ Siri-funktionen eller något haha! Av samma anledning som du inte kan få något vettigt ur din man pga skärmen.

Usch det var inte så här före smartphonesen kom! Allt var bättre då! Folk var roligare helt klart.

• lindalicious

Här är det jag som ofta sitter klistrad vid telefonen haha. Men han har inget emot det och är själv rätt klistrad framför dator/tv.

Vi har alltid teven på på kvällarna. Jag pratar under tiden för jag är kvällspigg medan han är tyst och kvällstrött.

Ofta så sitter han vid sin dator i köket och spelar in grejer med sin gitarr eller övar. Oftast pysslar jag med någon utav mina hobbies som att teckna, måla, fixa naglar, greja i lera eller något annat vid soffbordet. Så teven står alltid på, men vi är relativt ofta i olika rum alternativt gör andra saker samtidigt. Jag dkulle ibland önska att vi gjorde mer gemensamma grejer men samtidogt trivs jag rätt bra med att ha varje kväll likadan. Pyssel och teve, nån puss och skratt däremellan

Don't get mad, get even.
  • HJohannesson

Nu är jag nog lite yngre än er men jag och min sambo har bott tillsammans i 10 år så jag hoppas att jag platsar :)

Vi jobbar båda ganska mycket, min sambo jobbar extremt mycket. Så när vi är hemma på kvällarna spenderas den tiden nästan alltid tillsammans. Vi skulle aldrig sitta i varsitt rum utan man får göra det man ska tillsammans :)

Vi har inga barn så det klart det blir skillnad, man behöver sin egentid mer när det finns barn med i bilden.

Ibland lagar vi mat tillsammans och fixar lunchlådor, ibland tränar min sambo, vi umgås mycket med familj och vänner så en-tre vardagskvällar går till det men oftast så sitter vi i soffan. Finns det inga roliga program så tittar vi på en film.

Låter kanske skittråkigt men vi pratar mycket när vi ser på tv. Vi kommenterar båda vad som händer i programmet och så brukar jag gråta en massa när det är sorgligt och skratta alldeles för högt när det är roligt :)
    Har jag tur och jag har tjatat tillräckligt får jag ryggmassage.

Naturligtvis har vi uppe telefonerna också, men mest i pauserna eller om ngn tycker att programmet är tråkigt.

När vi går och lägger oss blir det lite mer telefontid. Men min sambo kollar alltid på roliga klipp så då brukar vi skratta lite till :)

Ett bra tips egentligen, kolla på roliga klipp tillsammans. Det är underbart att skratta :) Och om man hamnar i soffan framför tvn, sitt nära varandra. Lite närhet skadar aldrig ett förhållande ;)

• LaOtona

Vi har barn så en lägger henne och en tar köket. Jag tränar en gång mitt i veckan eller åker iväg på något av mina andra intressen några kvällar. Maken är lite mer för att hänga i soffan eller fixa hemma på kvällen.

• lindaR1981

Min sambo sitter med näsan i paddan eller sin älskade mobil, för visst är det skit intressant att spana på fb istället för att faktiskt umgås med den man lever med :-/

Tröttnat rejält på detta

• Rainbow gg

Vi tittar på tv eller spelar dator ihop nästan varje kväll. Två kvällar i veckan går vi på en kurs tillsammans, de andra går vi på promenad med hunden, efter våra aktiviteter är det soffan eller datorn som gäller.

• EnGladPingvin

Vi är också rätt olika, men försöker hitta kompromisser. T.ex. äter vi för det mesta middag tillsammans och försöker då undvika telefoner/plattor. Sen tittar vi vanligtvis på nyheterna eller möjligtvis en tv-serie tillsammans. Vi har inte vanligt tv-abonnemang utan väljer alltid något vi båda är intresserade av från någon play-tjänst. Efter det går han vanligtvis till sin dator, medan jag gör något annat t.ex. fixar i köket, lägger pussel, läser en bok eller pysslar med mina fröodlingar. Vi lägger oss sällan tillsammans då vi har så olika dygnsrytm, tyvärr. Det är något jag saknar.

Helgkvällar umgås vi mer. Då går han vanligtvis inte till sin dator innan jag gått och lagt mig. Då äter vi middag tillsammans och tittar på någon film ihop. Vi försöker hålla oss från plattor/telefoner, men det fungerar sådär. Har talat om att ha mobilfria kvällar, men inte riktigt kommit dit. Ibland spelar vi något spel, dvs brädspel. Köpte ett alfapet nyligen. Vi är olika, men vi försöker kompromissa och prioritera att umgås i alla fall en stund varje kväll.

• lindalicious
    EnGladPingvin skrev 2016-01-29 10:41:31 följande:

Vi är också rätt olika, men försöker hitta kompromisser. T.ex. äter vi för det mesta middag tillsammans och försöker då undvika telefoner/plattor. Sen tittar vi vanligtvis på nyheterna eller möjligtvis en tv-serie tillsammans. Vi har inte vanligt tv-abonnemang utan väljer alltid något vi båda är intresserade av från någon play-tjänst. Efter det går han vanligtvis till sin dator, medan jag gör något annat t.ex. fixar i köket, lägger pussel, läser en bok eller pysslar med mina fröodlingar. Vi lägger oss sällan tillsammans då vi har så olika dygnsrytm, tyvärr. Det är något jag saknar.

Helgkvällar umgås vi mer. Då går han vanligtvis inte till sin dator innan jag gått och lagt mig. Då äter vi middag tillsammans och tittar på någon film ihop. Vi försöker hålla oss från plattor/telefoner, men det fungerar sådär. Har talat om att ha mobilfria kvällar, men inte riktigt kommit dit. Ibland spelar vi något spel, dvs brädspel. Köpte ett alfapet nyligen. Vi är olika, men vi försöker kompromissa och prioritera att umgås i alla fall en stund varje kväll.

Låter ganska likt oss. Vi har också väldigt olika dygnsrytm och lägger oss sällan tillsammans. Han somnar oftast flera timmar tidigare. Kan också sakna det ibland.

Vad fint det låter att ni båda försöker kompromissa och prioriterar att umgås. Att båda faktiskt försöker kan betyda mer än exakt hur mycket tid det faktiskt blir. Fint!
    Don't get mad, get even.
Svar på tråden Vad gör ni par på kvällarna??