• Anonym (xena)

Hur många timmar sover du?

Hur många timmar sover du per natt, och hur påverkas du av mycket respektive lite sömn? Ja, jag vet att det är väldigt individuellt, men det är ju därför jag är nyfiken. :)

Jag sover i snitt 8 timmar per natt just nu, men optimalt för mig är kring 6 timmar tror jag. Sover jag 7 timmar eller mer blir jag bara trött, slö och orkeslös, vill bara sitta inne och glo på tv och gäspa hela dagen. Sover jag mellan 3 och 5 timmar blir jag oftast överskärpt och hyperaktiv i stället, och har massor av energi och motivation under dagen. Oavsett måste jag ändå alltid ha alarm som väcker mig, för om jag får sova ostört kan jag lätt sova 10-12 timmar per natt och hamnar då i zombie-mode där jag inte ens orkar gå ut. Svårt att hitta en bra balans, men 6 timmar känns som någonstans mitt emellan hyper-mode och zombie-mode.

• Svar på tråden Hur många timmar sover du?
  • Anonym (zombie)

Haha, önskar jag också fick massa energi av att sova 3-5 timmar. Hade varit så lätt. Kanske inte går i all oändlighet, men ändå. För mig är det tvärtom, jag blir zombie som jag sover under 6 timmar, vaknar utvilad om jag sover 7 timmar eller mer. Sover ca 7 timmar per natt p.g.a att jag har svårt att komma i säng vettig tid.

• Famous

Olika men oftast blir det nog runt 7 timmar. Börjar jag tidigt så vill jag ha en stund med kaffe och tidning så då blir det kanske 5 timmar. Är alltid som en klubbad oxe när jag vaknar oavsett hur lite eller mkt jag sover. Kan lätt sova 3 tim på em men ändå lätt sova hela natten.

• Johan75

Mellan 4 och 6 timmar kanske. Skulle definitivt må bra av att få sova lite mer, men småbarnsåren är vad de är. Det kommer bli bättre på den punkten. 

Behold, i come as a thief.
  • isolande

Måste sova 8 timmar/natt för att må bra. Klarar enstaka dåliga nätter men blir det fler på raken så blir jag labil och grinig. Jävligt opraktiskt, men det är så jag funkar tyvärr....

• Dr Nail

10 timmar. Sover jag mindre än 10 timmar, då går jag runt och hoppas att alla dör en fruktansvärd död, ungefär.

• Påven Johanna

8 eller 9 timmar.

• S c h n a

Sen i måndags har det inte varit många, ca 5-6 timmar per natt. Jag brukar få dödslängtan efter en vecka med så lite sömn, men än så länge är jag rätt optimistisk. Det optimala för mig är 8-10 h/natt.

Jag blir upplever också att jag blir hyperfokuserad med så lite som 3 h men det gäller bara den dagen, och är bara inbillning, och jag kan inte upprepa det nästa natt igen. Dessutom tar det minst en månad att återhämta mig från det. Jag fattar inte hur folk kan dygna lite då och då?

• IsDimma

I snitt blir det nog tio timmar. Och det behöver jag. Jag har sovit uselt i många år men nu med sömntabletter så behövs tio timmar.

• Anonym (Sömntuta)

8-10 h sover jag gärna. Ner till 6 h går bra ett tag men går jag under det blir jag riktigt grinig.

• MammAmma

Allt mellan 4 och 7 h. Har adhd och påverkas inte nämnvärt av lite sömn, är pigg oavsett ^^

• Anonym (Lagom)

Kanske sju timmar ungefär. En timme mindre de nätter vi har sex.

• Anonym (Anemon)

Helst 9-10, oftast 7-8.

• Duckan

Helst kring 8 tim, men det blir det inte ofta. Sammanhängande sömn blir det nästan aldrig numer. Fruktansvärt det här med att åldras och inte kunna sova bra.

För lite sömn ger mig huvudvärk och blir lätt lite gnällig då.

• Anonym (2barnsmor)

Knappt 7 timmar som blir upphackad av rörliga barn som ska ligga nära i sängen. De brukar komma mellan 2 o 3 på natten. Går upp 5.45.

• Cecese

Sällan mer än 5 timmar, hinner inte sova mera än det. Skulle behöva sova 6-7 timmar men det finns inte tid till det. 

Svar på tråden Hur många timmar sover du?