• Iarwain

Tillsammans mot en miljon kronor

Steven01 skrev 2016-01-30 16:38:07 följande:
    Den har ju gått ner 10%, är det ett bra tips om man vill bli miljonär?
    Upp 107,28% på 10 års horizont.
  • Iarwain
    Steven01 skrev 2016-01-31 11:15:42 följande:
    Har du en miljon i kontanter då eller?
    Nu förstår jag inte riktigt din fråga, men om jag köpt denna fond för 482440kr vid starten hade fondandelarna nu varit värda en miljon.

En fond utan courtage eller förvaltningsavgift är definitivt ett bra tips, sett på lång sikt. Att börsen "rasat" den senaste månaden förtar inte det faktum att börsen faktisk gått upp ca 9% i snitt per år sedan starten i början av 1900.
  • Iarwain
    Iarwain skrev 2016-02-01 08:37:46 följande:
    Nu förstår jag inte riktigt din fråga, men om jag köpt denna fond för 482440kr vid starten hade fondandelarna nu varit värda en miljon.

En fond utan courtage eller förvaltningsavgift är definitivt ett bra tips, sett på lång sikt. Att börsen "rasat" den senaste månaden förtar inte det faktum att börsen faktisk gått upp ca 9% i snitt per år sedan starten i början av 1900.
    Om vi nu tittar på liknande "gratis fonder", under senaste året

Nordnet Superfonden Danmark +25,4%
    Nordnet Superfonden Sverige +32,3%
    Nordnet Superfonden Norge +23,3%
    Nordnet Superfonden Suomi +41,1%
    Avanza Zero 31,9%

OMX30 31,1%

Så mitt råd är fortfarande att spara i fonder utan avgifter, för de som är ointresserade och inte aktivt handlar.
  • Iarwain
    Anonym (PEZ) skrev 2019-08-02 12:59:56 följande:
    Hur resonerar ni med all avkastning när det börjar överstiga en miljon.

Är det bättre att låta det ligga kvar?
    Eller flytta en del av pengarna på regelbunden basis tex flytta 100k när det nått 1,1 miljon till räntebärande papper eller flytta eventuell avkastning var 12:e månad?

Personligen tror jag det är bra om man kör enbart högrisk att flytta 100k åt gången, går det någorlunda bra så kan man snabbt säkra en halv  miljon vilket är bra om börsen störtdyker vilket den kommer att göra.
    Bättre att göra det i början, när mansäkran 1 miljon så kan man ju göra det mer sällan om man känner för det.

En fördel att flytta avkastning är att man fortfarande har sin miljon kvar som fortsätter att ge avkastning.
    Det beror ju på vad du nu har för mål med ditt sparande. Det beror också på vilka andra inkomster du har och vad du vill göra med livet.

Mina investeringar ligger kvar i mina papper och med samma strategi, då mina mål är ganska långsiktiga.
  • Iarwain
    Anonym (PEZ) skrev 2019-08-03 18:04:49 följande:
    Men kör du bara högrisk?
    Jag har lagt mina i enbart högrisk vilket även fast det svänger givit en bra avkasning.

Jag har som mål att flytta vidare avkastning till säkrare papper, rasar det så har jag ändå mitt kapital kvar i säkra papper.

Jag har inga jätteinkomer dock så sparar jag inte mer än ett par tusen per månad då jag har dom i högrisk, utan byggt upp en buffert så att jag har att ta av för oförutsedda utgifter, semester etc så jag inte behöver sälja av.
    Jag har delat i tre delar.

1/3 - Lysa 90-10, aktier vs ränta
    1/3 - Betterwealth, volatitlitetsbaserad strategi
    1/3 egna högrisk placering

Min högrisk portfölj består sedan i tre delar med olika kvantstrategier
    1/3 - relativ styrka
    1/3 - Sammansatt moment
    1/3 - Värdebaserat moment

Så ja det är enbart högrisk.
    Det är baserat på att jag har ett välavlönat jobb i en bransch där jag inte ser någon överhängande fara att jag ska bli arbetslös.

Sedan har jag observationsposter i:
    Guld hos BullionVault
    Privatlån hos Lednify
    Solpaneler hos Trine
    Fastigheter hos Tessin
    Skog hos BetterGlobe

Skulle jag försöka gå till mindre risk skulle jag använda mig av någon form av "permanent portföljen", liknande
    1/4 lång ränta
    1/4 kort ränta
    1/4 råvaror
    1/4 aktier
    Jag har en sådan portfölj nu men flyttar den stegvis till mina kvantstrategier.
    Shareville: https://www.shareville.se/widget/portfolio/164043/yield?period=900
  • Iarwain
    RealGunnarsson skrev 2020-01-11 22:13:13 följande:
    BetterGlobe är ju ett pyramidspel läs mer här:
    www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/guld...
    och här:
    ihallandeinvest.se/inlagg/ar-better-globe-ska.../

Eller här:
    magasinetfilter.se/granskning/guld-och-grona-.../
    Jag är fullt medveten om att det kan vara ett "Ponzi Scheme" och skulle inte rekommendera någon att investera i BetterGlobe. 

Men jag är nyfiken, därför har jag en observationspost.
  • Iarwain

En av mina portföljer är upp ca 50%, men mitt stora sparande, som ligger i index, ligger då givetvis back.

Jag gjorde en stor insättning i mars, inte på botten, men tillräckligt nära, för att inte påverkats markant av raset under första halvåret.
    Överlag ligger jag plus i år.

Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
Svar på tråden Tillsammans mot en miljon kronor