• emilwallgren

Tillsammans mot en miljon kronor

Tja! Tänkte skapa den här tråden för att alla skall kunna hjälpa alla med spartips i form av tillfälliga rabatter, erbjudanden, aktietips och övriga sätt att kunna nå upp till en miljon kronor. Alla vet någonting, och om man ger feedback här skall man också kunna få feedback tillbaka. Ett cleant, lärorikt och grymt forum för spartips dvs!

Välkomna!

/Emil Wallgren

• Svar på tråden Tillsammans mot en miljon kronor
  • Anonym (smygspararen)

Vad har ni andra för plan? Aktier eller fonder? Aktier/fonder direkt eller i ISK?

• Anonym (PEZ)

Vänta tills det går upp lite igen sedan placera om pengarna i stadsobligationer och för att kliva tillbaka när det gått ned igen.

• Guapa

Jag hakar gärna på här :)

Har ett par hundra tusen liggande på ett räntekonto med insättningsgaranti (0,8% ränta)  men eftersom jag inte har behov av pengarna på många år så ger det sannolikt betydligt bättre avkastning på sikt att låta dem jobba på börsen. 

Mitt upplägg ser ut som följande: jag har just öppnat ett ISK och köpt fonder för 1/5 av mitt totala kapital. Fokus på breda, globala indexfonder med låg avgift (länsförsäkringar global index, dnb global indeks etc) och en mindre del svenska fonder, europafonder, asienfonder etc. Jag vill att portföljen ska vara så bred som möjligt för att minimera risken men samtidigt ha så låg förvaltningsavgift som möjligt. Sen har jag även köpt en del långräntefonder som en slags "krockkudde" i tider av börsras.

Min tanke är att jag pytsar in en del varannan månad tills hela mitt sparkapital är på börsen och efter det sparar månadsvis det jag har råd med. Då köper jag både när det är dyrt och billigt och minimerar där med risken att förlora en större summa vid en ev krasch. 

Min förhoppning är att upplägget ska generera en genomsnittlig avkastning om ca 7-8 % per år då min sparhorisont är minst 10 år. Mitt mål är att slutligen kunna leva på avkastningen och därmed vara ekonomiskt oberoende..vi får se om jag når dit :)

Lycka till med era mål!

• Guapa

Just det- ska kanske tillägga att jag inte kommer ha mitt buffertsparande på börsen utan tryggt på räntekonto även fortsättningsvis. Inte alla ägg i en korg. Pengar jag ev kan behöva inom en snar framtid måste placeras tryggt.

• Anonym (medelsvensson)

Jag har större delen av mitt sparande i blandfonder som jag skrev ovan, men förutom mitt långsiktiga sparande stoppar jag undan alla nya större summor pengar att spara på konto eller räntefonder. Anledningen är att vi troligen kommer köpa bostad inom 1-5 års sikt, men är väldigt osäkra på när.

• Anonym (PEZ)

Jag kör bara högriskfonder.

• Guapa

Om jag ska ge ett mer generellt råd så är det att leva billigt. Ha låga fasta utgifter så att inte alla pengar försvinner i boende och bilar. Ju mer pengar som blir över varje månad- desto snabbare kan man spara en förmögenhet. 

Vårt boende är just kostar mig mindre än när jag var student (vi är två som delar på utgifterna). Mycket är tack vare dagens låga räntor men även att vi valt att bo med våra barn i en liten 3:a istället för ett radhus. Visst skulle vi ha råd till huset men då skulle det inte bli så mycket pengar över till annat.. Vi köpte en säker familjebil för under 100 000 kr, även fast vi skulle haft råd med en betydligt dyrare. Osv osv. 

Har man plats och kan hyra ut ett rum i sitt hus eller lägenhet är det en toppenbra passiv inkomst.

• Anonym (smygspararen)

Mina första 300 i projektet (liten summa, men det var mest en symbolisk start) nu överföra till mitt ISK på Avanza. Jag valde Avanza Zero för hela beloppet.

Nu får vi se om det fortsätter rasa i morgon.

• emilwallgren
    Guapa skrev 2016-02-09 22:38:43 följande:

Om jag ska ge ett mer generellt råd så är det att leva billigt. Ha låga fasta utgifter så att inte alla pengar försvinner i boende och bilar. Ju mer pengar som blir över varje månad- desto snabbare kan man spara en förmögenhet. 

Vårt boende är just kostar mig mindre än när jag var student (vi är två som delar på utgifterna). Mycket är tack vare dagens låga räntor men även att vi valt att bo med våra barn i en liten 3:a istället för ett radhus. Visst skulle vi ha råd till huset men då skulle det inte bli så mycket pengar över till annat.. Vi köpte en säker familjebil för under 100 000 kr, även fast vi skulle haft råd med en betydligt dyrare. Osv osv. 

Har man plats och kan hyra ut ett rum i sitt hus eller lägenhet är det en toppenbra passiv inkomst.

Hur gör du för att hitta alla billiga saker då? Tips på bolag, hemsidor etc
  • emilwallgren
    Anonym (smygspararen) skrev 2016-02-09 20:13:09 följande:

Vad har ni andra för plan? Aktier eller fonder? Aktier/fonder direkt eller i ISK?

Vad gäller sparande:
    Största delen indexfonder här, Både nationellt och internationellt. Tryggast och har gått rätt bra för mig hittills iaf

Vad gäller kostnader:
    Söker upp billigaste produkter via prisjakt eller pricerunner om jag måste ha något viktigt. Allmänna prisjämförelsesajter är bra, både vad gäller avtal, försäkringar eller konsumentprodukter. Sen att skippa impulsköp är svårt...Men fasen vad man tjänar på det i längden. Många bäckar små...Cool

Där har du mitt ekonomiska tänk i ett nötskal.
Svar på tråden Tillsammans mot en miljon kronor