• Inteutanproblem

Yrsel attacker, när jag håller på att somna

Precis då jag håller på att somna får jag helt sjukt kraftiga yrsel attacker. Det känns som om jag helt tappar uppfattningen om vad som är upp, ner, höger och vänster. Allting snurrar och det känns som värsta sjögången. Spelar ingen roll om jag blundar eller inte. Det här är så himla konstigt och obehagligt. Begriper inte vad det kan bero på. Blir ju såklart klarvaken och kallsvettig av det här, så det blir dessutom svårt att somna sen. Ibland händer det en 2-3 gånger innan det ger med sig. Är så sjukt trött på dagarna nu pga det här. Har ingen yrsel under dagen eller på morgonen då jag vaknar.

Någon som varit med om något liknande? Hur gjorde du för att bli av med det? Tar tacksamt emot alla tips och råd.

• Svar på tråden Yrsel attacker, när jag håller på att somna
  • Pimpinellan

Haft så många gånger. T.o.m trott att jag ramlat ur sängen fast jag inte alls har det. Med alla andra sömnproblem jag har har jag bara konstaterat att jaha,så här blir det ibland. Inget farligt, andra har det, inget händer p.g.a det.

• Inteutanproblem

Ja så känns det med. Känner spontant att det inte är något farligt, då hade jag kontaktat vårdcentralen ist för att skriva här. Men riktigt frustrerande är det onekligen, går runt som en zombie på dagarna. Så om någon har ett litet tips (om det ens finns nått sådant!) jag skulle kunna prova vore det guld :)

Har i övrigt olika former av sömnproblem i perioder, men just detta är något helt nytt. Pågått i ungefär 2 veckors tid.

• Aniiee

Gå och kolla upp få ni inte har öroninflammation. Det är vanligt att få så när man har det, även om man inte känner av öroninflammationen i övrigt.

Kolla upp det för att utesluta/bekräfta.

Andra vanliga orsaker är stress, lågt blodtryck och/eller ett slags, helt ofarligt, tillstånd som gör att hjärnan och hjärtat "missar en koppling", och ställer till med vertigo bara för att försäkra sig om att man fortfarande lever (samma som en del har plötsliga muskelryckningar precis vid insomnandet. Hjärnan skickar lite extra signaler för att säkerställa att man inte är döende. Som sagt, helt ofarligt, men kan vara obehagligt.)

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Pimpinellan

Jag har ganska lågt blodtryck och ofta muskelryckningar innan jag somnar rejält. Dessutom mardrömmar som gör att jag gallskriker på riktigt. Jag är som van med knäppa saker nattetid! Tungan ute 

• Aniiee
    Pimpinellan skrev 2016-01-28 22:00:34 följande:

Jag har ganska lågt blodtryck och ofta muskelryckningar innan jag somnar rejält. Dessutom mardrömmar som gör att jag gallskriker på riktigt. Jag är som van med knäppa saker nattetid! Tungan ute 

Jag med. Minus mardrömmarna. Däremot "drabbas" jag av lucid dreaming.
  • Inteutanproblem

Plötsliga muskelryckningar känner man ju igen :p sånna får väl alla lite nu och då.

Men man kan alltså ha öroninflammation utan att veta om det? Och att öroninflammation kan ge yrsel just vid insomnandet? Borde man inte drabbas av yrsel under dagen då också?

Pimpinellan, oj! Du verkar sova vilt haha. Jobbigt med mardrömmar.

• Aniiee
    Inteutanproblem skrev 2016-01-28 23:36:07 följande:

Plötsliga muskelryckningar känner man ju igen :p sånna får väl alla lite nu och då.

Men man kan alltså ha öroninflammation utan att veta om det? Och att öroninflammation kan ge yrsel just vid insomnandet? Borde man inte drabbas av yrsel under dagen då också?

Ja, tydligen. Jag blev superförvånad och skeptisk när jag fick veta det, när jag sökte för yrsel vid insomnande, och lite annat, och fick remiss till sömnklinik. Det första de gjorde var kolla öronen. Häpp.... Varför man inte drabbas på dagen är väl för att man inte ligger ned, gissar jag.... Men som sagt, det kan vara en orsak, men det kan vara något annat.
  • Inteutanproblem
    Aniiee skrev 2016-01-29 00:00:26 följande:

Ja, tydligen. Jag blev superförvånad och skeptisk när jag fick veta det, när jag sökte för yrsel vid insomnande, och lite annat, och fick remiss till sömnklinik. Det första de gjorde var kolla öronen. Häpp.... Varför man inte drabbas på dagen är väl för att man inte ligger ned, gissar jag.... Men som sagt, det kan vara en orsak, men det kan vara något annat.

• Inteutanproblem

Suck. Telefon.

Okej! Tack för ditt tips. Är helt klart värt att be vc kolla öronen då. Har ju haft det varje kväll hittills, och inte sporadiskt. Så helt omöjligt är det kanske inte då :)

• Pimpinellan
    Inteutanproblem skrev 2016-01-28 23:36:07 följande:

Maken har inte riktigt vant sig med mina gallskrik och arga uppmaningar om att  hålla käften, lägga av eller ge sig! Tungan ute  Han pratar i sömn och svarar så det kan bli intressanta dialoger här hemma ibland. 
  • Sextasy

Inteutanproblem

Känner igen detta!

Har du fått något svar på va de kan va??

Svar på tråden Yrsel attacker, när jag håller på att somna