• suziz

Telefonsamtal, vad svarar man på ett "tack"

I mitt jobb får jag ibland samtal från personer som behöver min hjälp, när man då avslutar samtalet säger de allra flesta "tack".

Men då vet jag ju aldrig inte vad jag ska säga, förväntas jag säga "tack" tillbaka? Vad tackar jag i så fall för? Vad säger man annars? "Varsågod"? "Det var så lite"?

Tycker allt blir så krystat och tillgjort... Vad säger man vanligtvis?

Och varför kan folk inte bara använda e-post det blir så mycket lättare

• Svar på tråden Telefonsamtal, vad svarar man på ett "tack"
  • Ramborg

Tack

Tack själv

Varsågod

Så gärna så

Det var så lite

...är fraser du kan prova.

42.
  • Lectin

Jag brukar svara med "Väl bekomme". Men det är ju jag det... "Tack själv" ligger kanske de flesta närmre till hands.

• Stårschan

Handlar det oftast om personer som du känner (t.ex. kollegor inom företaget), eller är det främlingar? Jag kör på dessa:

-Det var så lite så
    -Ingen fara, ring igen om du stöter på patrull igen.
    -Anytime!
    -Jag är glad att det löste sig.
    -Alltid trevligt att kunna stå till tjänst

• suziz

Det är främlingar som är problemet, kollegor har jag lättare med.

"Tack själv" använder jag om jag liksom känner att jag har något att tacka för så att säga. Men annats känns den så krystad, tomma fraser har jag lite svårt för.

Varsågod använder jag ibland men det känns ofta lite, jag vet inte, för mycket?

"Så lite så" är ju bra också, men bara om det var lite. Ibland så kan man ju inte hjälpa med det som de vill ha hjälp med heller utan måste hänvisa vidare och då passar denna bra tänker jag?

Tack för alla bra tips förresten!

• Birgitta02

Tack själv.
    Det var så lite så.

• Alexi

Men tack själv säger man väl bara om man är tacksam tillbaka. Om någon ringt TS och fått hjälp, då är ju inte tacksamheten ömsesidig. Varsågod känns som rimligaste svaret. Eller kul att kunna hjälpa till eller liknande.

• viljaa

Sitter du i nån form av kundservice är "tack själv" det du ska köra på. Hade nån sagt "varsågod" när jag ringt in för att få service för en produkt jag betalar för/tjänst/whatever från ert företag hade jag sett handläggaren som lite efterbliven som inte förstod att det är jag som betalar för varan/tjänsten som gör att du ens har ett jobb.
    PS. Har själv arbetat i kundservice. "Tack själv" funkar utmärkt.

• Alexi

Viljaa: du måste skämta! Det känns ju fullständigt befängt att den som sitter i kundservice säger tack själv. Varför ska den tacka för atg xx ringde och frågade hur hen ska göra med en viss blankett tex??

Svar på tråden Telefonsamtal, vad svarar man på ett "tack"