• Anonym (ts)

rökning, graviditet

Lyckades sluta röka för 8 dagar sen! Synd att de inte "gick" tidigare, va efter rul och klarade inte av rökninge mer, fick ju mer ångest av att röka än att lägga av. plus att de hjälpte att läsa taskiga kommentarer om andra som inte klarar av att sluta röka under graviditeten.. nu vill jag höra allt om vad ni tycker om gravida rökare då de verkligen hjälper mig att hålla suget borta!

Tack

• Svar på tråden rökning, graviditet
  • Anonym (0o0)

Ett barn som föds där mamman har rökt hela graviditeten får abstinens efter förlossningen å sug efter nikotin.

• Anonym (Klok)

NuNär du sluta röka behöver inte vara så orolig för plötslig spädbarnsdödlighet.

• Anonym (C)

Bra att du slutat! Gravida rökare är något av det vidrigaste som finns. Klarar man inte av att inte förgifta sitt barn så ska man inte ha barn. Förstår inte hur man är funtad när man kan stå och suga i sig gifter som man vet går över i bebisens kropp. Det är så otroligt själviskt och korkat. Och skyll inte på beroende eller att "min mamma rökte och mig är det inget fel på". För uppenbarligen är det något fel på dig.

• Cyanea

Jag hade aldrig vågat röka som gravid. Kolmonoxid ansamlas i blodet, som därefter förs över till barnet (samma gas som man dör av om man andas in för mycket avgaser). Barnet får alltså blod med höga halter kolmonoxid, vilket hämmar cellernas upptag av syre och blodets förmåga att transportera syre och koldioxid. Det är därför barn till rökare ofta väger betydligt mindre än barn till icke-rökare - för att de haft sämre möjligheter att växa på grund av ren och skär syrebrist. Man kväver sitt barn långsamt. 

Heja dig som slutat :D 

• Anonym (ts)

Nån som vet om de stämmer att de är farligt att sluta röka sent i graviditeten? Trodde inte på drt iaf, tyckte det lät väldigt konstigt, plus att jag mår bättre nu än när jag va "tvungen" att röka

• Anonym (23)
    Anonym (ts) skrev 2016-01-30 15:55:48 följande:

Nån som vet om de stämmer att de är farligt att sluta röka sent i graviditeten? Trodde inte på drt iaf, tyckte det lät väldigt konstigt, plus att jag mår bättre nu än när jag va "tvungen" att röka

man är aldrig tvungen att röka när man bär ett barn, det går inte att trappa ner och sånt trams utan det är bara att sluta och ta lite abstinens och irritation som hör till när man slutar tvärt, för det är du skyldig ditt lilla barn du bär som inte har frågat efter att bli förgitad, tillväxthämmad, nikotinberoende och får en dåligare chans i livet pga höjd risk för psd ( som inte försvinner bara föratt du slutar i v 18, då har du redan skadat ditt barn )  

jag har rökt i 8 år, är 23 år gammal och slutade dagen efter jag plussa, rökte en halv cigg direkt efter plusset för jag blev så chockad, sen en halv till dagen efter sen slängde jag ett nyöppnat paket jag köpte på morgonen innan jag tog testet som jag inte ens trodde skulle va positivt, det var inget snack om saken liksom, tänkte inte ens tanken att röka dem i paketet bara för att jag nyss köpt det, har inte rört en cigg efter det och jag har i 7 år rökt 1 paket per dag åtminstone, första året rökte jag mindre. men 8 år sammanlagt rökte jag. är nu i v 30 och plussade i v 5. bara man tänker att man gör det för den viktigaste orsaken i världen så går det alltid. det gäller bara att man bryr sig tillräckligt och läser vad det gör åt barnet. om man ändå röker fast man vet vad det gör åt barnet är man ju bara tappad i golvet, att man inte kan sluta pga suget osv e bullshit, det klarar man med lite vilja.

• Anonym (ts)
    Anonym (23) skrev 2016-01-30 17:38:02 följande:

man är aldrig tvungen att röka när man bär ett barn, det går inte att trappa ner och sånt trams utan det är bara att sluta och ta lite abstinens och irritation som hör till när man slutar tvärt, för det är du skyldig ditt lilla barn du bär som inte har frågat efter att bli förgitad, tillväxthämmad, nikotinberoende och får en dåligare chans i livet pga höjd risk för psd ( som inte försvinner bara föratt du slutar i v 18, då har du redan skadat ditt barn )  

jag har rökt i 8 år, är 23 år gammal och slutade dagen efter jag plussa, rökte en halv cigg direkt efter plusset för jag blev så chockad, sen en halv till dagen efter sen slängde jag ett nyöppnat paket jag köpte på morgonen innan jag tog testet som jag inte ens trodde skulle va positivt, det var inget snack om saken liksom, tänkte inte ens tanken att röka dem i paketet bara för att jag nyss köpt det, har inte rört en cigg efter det och jag har i 7 år rökt 1 paket per dag åtminstone, första året rökte jag mindre. men 8 år sammanlagt rökte jag. är nu i v 30 och plussade i v 5. bara man tänker att man gör det för den viktigaste orsaken i världen så går det alltid. det gäller bara att man bryr sig tillräckligt och läser vad det gör åt barnet. om man ändå röker fast man vet vad det gör åt barnet är man ju bara tappad i golvet, att man inte kan sluta pga suget osv e bullshit, det klarar man med lite vilja.

Nu har ju jag slutat och har inte fått abstinens, mrn om du säger att jag redan skadat barnet så gör de uu inget om jag röker eftersom de redan är försent?,. Trodde de va bättre sent än aldrig.

nej tänker inte röka,
  • Anonym (Klok)

Det är alltid mycket bättre att sluta även om det är i v 18.Läste nånstans att även om man slutar röka i femte månaden,så minskar riskerna för fostret och det är positivt för det blivande barnet.

Svar på tråden rökning, graviditet