Anonym (ts) skrev 2016-01-30 15:55:48 följande:
Nån som vet om de stämmer att de är farligt att sluta röka sent i graviditeten? Trodde inte på drt iaf, tyckte det lät väldigt konstigt, plus att jag mår bättre nu än när jag va "tvungen" att röka
man är aldrig tvungen att röka när man bär ett barn, det går inte att trappa ner och sånt trams utan det är bara att sluta och ta lite abstinens och irritation som hör till när man slutar tvärt, för det är du skyldig ditt lilla barn du bär som inte har frågat efter att bli förgitad, tillväxthämmad, nikotinberoende och får en dåligare chans i livet pga höjd risk för psd ( som inte försvinner bara föratt du slutar i v 18, då har du redan skadat ditt barn )
jag har rökt i 8 år, är 23 år gammal och slutade dagen efter jag plussa, rökte en halv cigg direkt efter plusset för jag blev så chockad, sen en halv till dagen efter sen slängde jag ett nyöppnat paket jag köpte på morgonen innan jag tog testet som jag inte ens trodde skulle va positivt, det var inget snack om saken liksom, tänkte inte ens tanken att röka dem i paketet bara för att jag nyss köpt det, har inte rört en cigg efter det och jag har i 7 år rökt 1 paket per dag åtminstone, första året rökte jag mindre. men 8 år sammanlagt rökte jag. är nu i v 30 och plussade i v 5. bara man tänker att man gör det för den viktigaste orsaken i världen så går det alltid. det gäller bara att man bryr sig tillräckligt och läser vad det gör åt barnet. om man ändå röker fast man vet vad det gör åt barnet är man ju bara tappad i golvet, att man inte kan sluta pga suget osv e bullshit, det klarar man med lite vilja.