• egalité

Jobb 50% men full fp i sommar?

Hej!

Min man är föräldraledig till 1/3 och ska efter det jobba 50%. Har ej planerat att fylla ut resten med fp.

1. Måste han det för att behålla sgi?

2. Om han vill ta ut full fp i sommar när förskolan stänger, går detta och får han isf lägre fp än när han nu är hemma?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Jobb 50% men full fp i sommar?
  • Olorien

Om barnet är äldre än ett år så sänker han sin sgi och kommer då att få lägre fp (80% av 50% lönen) under sommaren.

• egalité

Tack för svar! Kan man komma runt detta på ngt vis? Om man tar lägstanivå o fyller ut fram till sommaren till en heltid?

• nnnnnnnn
    egalité skrev 2016-01-29 23:11:39 följande:

Hej!

Min man är föräldraledig till 1/3 och ska efter det jobba 50%. Har ej planerat att fylla ut resten med fp.

1. Måste han det för att behålla sgi?

2. Om han vill ta ut full fp i sommar när förskolan stänger, går detta och får han isf lägre fp än när han nu är hemma?

Tacksam för svar!

Alla har rätt till 5 veckors semester,oavsett om man har tjänat in semesterlön eller ej.

Så han kan ta 5 veckors semester när förskolan stänger = behöver ej ta FP under dessa veckor.

Sen förstår jag inte riktigt hur han har gjort nu...
    Är barnet över 1 år så måste han ha inkomst 5 dagar/vecka för att inte tappa sin SGI.
    När barnet fyller 1 måste han fylla upp med FP. Det spelar ingen roll ifall det är SGI-dagar eller lågnivådagar. 1FP-dag är 1 FP-dag oavsett!

• nnnnnnnn

Läste en gång till och tror att jag missförstod er...

Han tänker alltså sänka sin SGI nu, genom att inte ta ut FP trots att han är ledig?
    Sen vill han ändå ha full SGI och ta ut full FP under semestern???

Helt obegripligt! Man vill väl att dagarna ska vara värda så mycket som möjligt?
    Varför förlora de pengarna som SGI-dagarna har varit värda, genom att sänka sin SGI?

Jag läste lite snabbt och antog att han skulle ta ut 2/3 FP nu (fylla upp till heltid), spara de pengar som inte behövs och använda dem i sommar när man har rätt att ta ut semester utan FP = spara sina FP-dagar så man kan vara hemma länge.

• egalité

Vi är helt lost i detta, så vi vill mest ha hjälp med hur vi ska göra.

Jag menade inte sgi utan fp! Mitt misstag. Vår son är över ett år o börjar fsk 1/3. Min man ska gå ner i tjänst 50% fr.o.m. då för att kunna vara hemma med honom. Eftersom fsk stänger fyra veckor vill vi ta ut fp den tiden, men blir skralt om det är 80% av 50%. Undrar därför om det finns ngt sätt att skydda sin fp så man kan ta ut 5 dgr / vecka baserat på hans tidigare lön 100%). Dvs så som det är nu när han är föräldraledig.

Jag är säkert rörig men detta är så komplicerat!

• egalité

Ang semester har han inte tillräckligt med semesterdagar för att det ska räcka fyra veckor föräldraledig och nattjobb ger rätt många dagar minus)

• Olorien

Enda sättet är att han också tar 50% fp nu när han går ner i arbetstid.

• nnnnnnnn

Jag menade inte sgi utan fp! Mitt misstag. Vår son är över ett år o börjar fsk 1/3. Min man ska gå ner i tjänst 50% fr.o.m. då för att kunna vara hemma med honom.

Då tar han ut 50% FP dessa veckor.
    Det betyder att han bara behöver ta ut 2,5 FP-dagar, men har ni gott om dagar och ni behöver pengarna så kan han ta ur 4,5 FP-dagar.
    Jag menar då SGI-dagar, för lågnivådagar tar man i princip bara ut om man INTE behöver pengarna men måste fylla på så man får ut 5 dagar (inkomst eller FP) varje vecka.

Eftersom fsk stänger fyra veckor vill vi ta ut fp den tiden, men blir skralt om det är 80% av 50%.

När förskolan är ledig så kan din make vara föräldraledig på heltid = ta ut minst 5 dagar och max 7 dagar varje vecka. Väljer han att ta ut 7 dagar/vecka så får man ca 80% av lönen. Klarar man sig på 5 FP-dagar/vecka så får man ut ca 55-60% av lönen.
    Som vanligt gäller detta bara ifall man ligger under taket på ca 34 400 kr i månadslön.

Undrar därför om det finns ngt sätt att skydda sin fp så man kan ta ut 5 dgr / vecka baserat på hans tidigare lön 100%). Dvs så som det är nu när han är föräldraledig.

SGI är skyddad om han jobbat 100% och sedan när han tagit föräldraledigt så har han fyllt upp med FP så att han har inkomst minst 5 dagar/vecka.

Han måste inte ta ut sin semester från jobbet under sommaren om han inte vill och AG inte bråkar om det. Han måste inte ta ut mer semester än han har tjänat ihop semesterlön till.

Så bestäm först när han ska ta semester (kolla med lönekontoret hur många semesterdagar han har tjänat in).
    Sen bestämmer ni när han ska gå på FL och hur mycket han ska vara ledig. Sen fyller ni upp de veckorna som han inte har inkomst 5 dagar/vecka, med FP.

Klart.

Vad är det som är krångligt?

• Annelie 76

Hans SGI blir mindre om han jobbar mindre. Med mindre SGI får han mindre föräldrapenning. För att skydda sin SGI behöver han vara föräldraledig när han inte jobbar dvs jobbar han 50% behöver han ta ut 50% fp. Har han dagar kvar kan han ta 100% fp i sommar när dagis är stängt. Lägstanivådagar eller sgidagar spelar ingen roll, båda skyddar SGI.
    Han har väl några semesterdagar iaf? Han kan blanda semester och fp i sommar.

• Alexi

Hej! Man får föräldrapenning på samma nivå fram till barnet blir två år oavsett vad som händer med ens SGI under den tiden.

Svar på tråden Jobb 50% men full fp i sommar?