• Ess

Hatar min bonus

Anonym (Trött) skrev 2016-01-30 13:44:53 följande:
    Hon inte få ha ipaden på sitt rum. Inte jag som bestämt utan pappan. 
    Du skulle kanske prata med pappan hur du upplever situationen, att du tycker det är jobbigt och vantrivs. Att det nu börjar gå ut över dina känslor för flickan.
    Hade en sådan liten grej hjälpt en del, som att hon får ha ipaden på rummet istället, så tycker jag att han borde ändra den regeln. För du behöver någonstans att dra dig tillbaks eftersom det är jobbigt att ha främmande upp på sig hela tiden, hans barn ÄR ju trots allt en främmande för dig.
  • Ess
    Anonym (Trött) skrev 2016-01-30 13:49:31 följande:

NU kom skitungen ut ifrån MITT sovrum och ska ligga i soffan där jag har gått och lagt mig. Går jag in i MITT sovrum nu så kommer ungen följa efter och säga att hon vill vara i fred där. 

Hon testar dig. Gå in i sovrummet och stäng dörren, kommer hon in så ber du henne gå ut eftersom du vill va ensam och hon får va ensam på sitt rum när hon känner för det. Skulle hon vägra gå ut, så ta henne i armen och led ut henne och stäng dörren efter dig. Hon kommer säkert att testa flera gånger, men vidhåll att alla har rätt att få va ifred när de stänger dörren om sig (även hon). Den envisaste "vinner" tillslut.
  • Ess
    Anonym (Usch på dig) skrev 2016-01-30 14:00:19 följande:
    Vadå vill du ha beröm nu bara för att du gör grejer som är självklara?? Bara för att du gör allt det där betyder det inte att du inte är egoistisk. Skaffa aldrig barn. Helt ärligt. Du verkar vara väldigt lost
    Det är inget som är självklart för ts att göra. Hon kan med varmhand låta pappan sköta allt gällande dottern, han får själv laga maten under barnveckan och själv hämta och lämna. Det är trots allt hans barn och hans tider som gäller. Trivs inte barnet på fritids, så är det upp till de båda föräldrarna att lösa.
  • Ess
    Anonym (Imbecill?) skrev 2016-01-31 11:52:00 följande:

Och dom är väl inte släkt då heller utan halvsläkt eller?

Japp, och och iom det så kommer de två barnen att ha totalt olika utgångsläge i livet. 
  • Ess
    Anonym (Imbecill?) skrev 2016-01-31 11:55:16 följande:
    Nåväl du kommer ju vara fast med dom resten av livet, även om ni skulle göra slut så skulle syskonen säkerligen älska varandra och vilja vara med varandra, men det kanske du ska sätta stopp för?
    Det är ju inte säkert. Skulle dom vilja det så står det dem fritt att kontakta varann.
  • Ess
    Anonym (Imbecill?) skrev 2016-01-31 12:09:40 följande:
    Fakta för dig att sambons barn inte ingår i er familj men troligen känner inte din sambo samma sak.
    Öhhh, självklart ser ju familjebilden olika ut beroende på vem man pratar med. Hans familj är ju alla hans barn, jag och hans föräldrar och syskon.
    Min familj är mina barn, han, mina föräldrar och morföräldrar. Hans barn ingår INTE I MIN familj.
  • Ess
    Anonym (Imbecill?) skrev 2016-01-31 12:24:50 följande:
    Loooooooool
    Hur tänker du nu?
    Fakta är ju att ts och hennes släkt ser till hennes barns bästa vilket ger dem en förutsättning. Hans barns mamma och hennes släkt ser till de barnens bästa och ger dem den förutsättning de kan och tycker är viktig.
    Så jag är väldigt nyfiken på hur du anser att de olika barnen som bara har EN enda gemensam nämnare kan få exakt samma förutsättning i livet??
  • Ess
    Anonym (Imbecill?) skrev 2016-01-31 13:13:46 följande:
    Om inte ts är utomstående så är inte heller barnet d. Det är ju ni som sagt att ts har rätt att tycka att barnet är utomstående, men då kan väl vissa få tycka att ts är utomstående. Eller har ni ändrat er nu? Ska ingen kallas för utomstående?
    Barnets familj består av pappan.
    Ts familj består av pappan, dvs sambon.
    Hans familj består av barnet och ts.
  • Ess
    Anonym (Imbecill?) skrev 2016-01-31 13:31:32 följande:
    Ingen har sagt någonting om det. Vi pratade om att ts ser barnet som utomstående och barnet ser ts som utomstående men då får väl inte barnet för er då?
    Det är väl självklart att det går åt båda håll. Däremot så måste man ändå hitta ett sätt där det går att samexistera under samma tak. Vissa hittar en mer familjär relation till varann så småningom. Jag och min mans barn behandlade varann artigt och korrekt, men vi räknar inte varann som närstående.
  • Ess
    Anonym (Imbecill?) skrev 2016-01-31 14:49:41 följande:
    Inte för att jag är intresserad av din familjesituation men ok, tack för att alla i tråden fick ta del av den infon? Ja absolut, för det verkar ju inte fungera såsom det ser ut nu för ts. Och vi har delade åsikter om vad som bör göras där. Det respekterar jag.
    Jag ville bara påvisa att det mycket väl går att samexistera även om man ser varann som utomstående, eller inte ens är speciellt förtjusta i varann.

Att det inte fungerar för ts är för att hon trots att hon ser barnet som utomstående, försökt ta en föräldraroll och passa upp på barnet. Hade hon struntat i det från början och bara lutat sig tillbaks och varit pappans sambo, och låtit honom ta hand om barnet som han gjort innan hon kom in i bilden, så hade kanske känslan och hela situationen varit annorlunda. När man gör något för en utomstående tex ser till att hon slipper det förhatliga fritids, då förväntar man sig ett tack åtminstone. Barnet själv har inte riktigt förstånd på det ännu, så då borde pappan påpeka att hon ska tacka ts för hämtningen. Även han ska va tacksam att hon ställer upp på hans barn, han är gammal nog att förstå att man tackar för tjänster som görs åt en själv eller ens barn!
  • Ess
    sandlilja skrev 2016-01-31 15:48:04 följande:

@Ess; Protest. Man kan inte säga åt en sjuåring att vara tacksam över att slippa fritids på morgonen. Eller, det är klart man kan få henne att säga tack med jämna mellanrum men inte är sjuåringar medvetna om att det är en uppoffring och besvär. Pappan ska vara glad och tacksam men flickan har inte bett om att vara till besvär på morgonen. Det finns massor av barn som inte går på fritids på morgonen eller eftermiddag, för att deras föräldrar kan flytta sina arbetstider eller arbeta deltid och inte går alla dessa barn och tackar sina föräldrar för det, de kommer kanske känna tacksamhet i framtiden när de ser tillbaka på sin barndom möjligen.

Eftersom hon säger sig hata fritids, så tycker jag faktiskt att pappan ska prata med henne om att hade inte ts hämtat henne så hade fritids varit det enda alternativet. Pappan ska säga åt henne att hon är mammans och hans ansvar och när ts gör något så gör hon det för hennes (flickans) skull, så därför ska hon säga tack till ts för att hon ställer upp och låter henne slippa fritids. Han kan gott även ta upp att om hon aldrig visar tacksamhet, så kommer ts att tröttna på att göra saker för henne.

Barnen är inte medvetna av sig själv, därför måste man berätta för dem hur de ska agera för att andra än deras föräldrar ska tycka om dem.
  • Ess
    sandlilja skrev 2016-01-31 16:44:13 följande:

Ok Ess, vi har väldigt olika uppfattningar. Jag anser inte att en sjuåring ska behöva vara tacksam för omsorger av de vuxna i sitt hushåll, jag tycker de ska få känna det som självklart och det är inte barnets sak att hålla reda på vad vuxna tycker är jobbigast och vad pappas flickvän kan tänkas göra.

Jag anser att det ligger på föräldern att lära barnen artighet. Har de lekt hos en kompis eller varit på kalas, så ska de säga tack innan de går därifrån.
    Likadant om någon gjort något för dem, så ska de säga tack. Flickan kommer ju troligen att märka det väldigt tydligt om ts slutar att göra henne tjänster.

Ett litet barn är det förälderns fel om det är ouppfostrad, men om 10 år så kommer barnet själv att bära hundhuvudet för den uteblivna uppfostran genom att folk kommer att ta avstånd och prata skit om henne.
  • Ess
    sandlilja skrev 2016-01-31 18:20:20 följande:

Jag tror de flesta sjuåringar blir tacksamma över våfflor eller hjälp med något speciellt och en hel massa grejer men jag tror det är dumt att förvänta sej tack för att man tar dom till skolan på morgonen. Eller att man kostar på värme i deras rum eller tvättar deras lakan. Jag tror helt enkelt att man blir väldigt besviken då. Var vi som är vuxna nu tillräckligt tacksamma över våra föräldrars omsorger, sa vi tack om våra mormödrar passade oss en helg? Hade vi koll på att leksaken vi blev glada över kostade 20 kronor men att sovrummet vi upptog kostade familjen mycket mer i hyra? Mina barn brukade inte tacka för att dom fick vara hemma tills skolan började, det skulle varit sorgligt om de känt sej tvungna. Antingen måste barnet gå på fritids vare sej det vill eller inte eller så ordnar de vuxna det på annat sätt, men inte med att skuldbelägga barnet och gnugga in vilket besvär det är och så tacksamt det ska vara över det trista besvär det orsakar . Jag blir upprörd över inställningen att en sjuåring ska säga tack för att de vuxna i hennes liv tar hand om henne.

Ts kille kan börja tidigt och veta att hans dotter har det bra innan skolan, det är bra för honom och borde vara en fördel för ts också att hennes sambo kan börja tidigt och komma hem tidigare än om han skulle lämna.

Det är en väldig skillnad när en förälder ger omvårdnad, och när en utomstående gör det. Annars tycker jag helt enkelt att ts ska sluta med allt hon gör för flickan och se hur lång tid det tar innan flickan kommer och frågar om hon inte kan hämta henne tidigare. 
    Då kan hon själv ta det samtalet som pappan borde tagit med flickan, att ts faktiskt inte tycker det är kul att göra något för henne när den enda "tacken" hon får är att flickan bär sig illa åt mot henne och aldrig säger något positivt. Så länge hon bär sig åt så, så kommer ts inte att varken hämta henne eller göra något annat för hennes skull.

Även en 7 åring måste veta vart gränsen går, speciellt mot en utomstående där det är superviktigt att bära sig bra åt för att bli omtyckt.
    Men jag anser att det är en förälders sak att ta det samtalet. 

Sen det du skriver i sista stycket att det är bra för killen att han kan börja tidigt och ev gå hem tidigare. Anser du inte att det heller är värt ett tack så mycket åt den person som gör det möjligt för honom?
  • Ess
    sandlilja skrev 2016-01-31 20:27:44 följande:

Ess skrev 2016-01-31 19:10:54 följande:

...Sen det du skriver i sista stycket att det är bra för killen att han kan börja tidigt och ev gå hem tidigare. Anser du inte att det heller är värt ett tack så mycket åt den person som gör det möjligt för honom?[/quote]

Jo absolut och det har jag skrivit tidigare (#186). Det är en stor insats ts gör och inget han kan kräva. Men det är mycket om att säga själva ordet tack här, även egna biologiska barn är ibland jobbiga, det måste vabbas och tvättas och fixas glasögon och tandställning men sånt låter man INTE barnen veta är jobbigt och man begär INTE att barnet är tacksamt för att någon vabbar hur dåligt det än passar med jobbet och oavsett vem som gör det! Ska en treåring säga tack för att få tänderna borstade , ska en tolvåring säja tack om man spelar tv spel med henne fast man är trött?

Där finns en stor skillnad när det gäller biologiska och inte. Sina egna barn gör man alla tråkiga, jobbiga saker med. Men det är inte lika självklart att man gör det med partnerns. Det är där tacket kommer in i bilden, när det inte är självklart att man gör en sak.

Jag kräver inget tack av mina egna barn när jag gör något för dem, för det är min skyldighet som förälder att se till att de har det bra. Men jag kräver att de ska tacka för hjälpen när någon utomstående gör något för dem. Är tjänsten riktad mot mig, så ser jag till att tacka.

När det gäller ts, så tycker jag att iom dottern uttryckt ovilja mot fritids, så ska hon va tacksam mot ts för att hon slipper gå dit.
    Tvättar ts all tvätten så är hon för liten för att förstå att det är en tjänst åt henne , att ts tvättar, viker och lägger in hennes kläder. Om 10 år däremot så ska hon antingen själv ha en tvättdag för att bidra, eller säga tack när ts kommer in och ger henne färdigvikt tvätt.
  • Ess
    Anonym (öh) skrev 2016-02-01 10:51:27 följande:
    Jag tvivlar på att dina barn är särskilt bra på att uttrycka tacksamhet i varje läge. Du har vad jag läst i en annan tråd en unge som du inte ens får iväg till skolan. 
    Ungen vägrar inte alls gå till skolan, jag håller henne hemma eftersom hon är sjuk och inte klarar av miljön där utan att bli ännu sämre.
  • Ess
    Anonym (öh) skrev 2016-02-01 15:38:18 följande:
    Bra där. Applicerbart i varje tråd. "Åh, så din man som också misshandlar dig psykiskt säger att han hatar dig? Det är nog bara affekten som talar. Allt är inte svart eller vitt vet du. Oavsett situation:"
    Det ingår ju i spelat för att få henne dit han vill, att inte våga lämna honom. Ena sekunden älskar han henne, för att nästa sekund hata henne för att maten var för kall, eller hennes röv för fet eller nåt annat.
  • Ess
    Anonym (öh) skrev 2016-02-01 16:29:38 följande:
    Ja, jag läste att du skrev att hon får fysiska symtom av sin psykiska sjukdom. Så hon vill gå till skolan och gå heldag men du förvägrar henne det? Är du också hemma då? Eller får hon klara sig själv kanske? Du är ju mycket för självständighet, vad jag förstår.
    Hon orkar inte med heldag, men hon trivs i skolan. Det ligger mycket riktigt på oss föräldrar att se vart gränsen går, just nu är det halvdag som gäller. Hon har blivit så dålig att hon varit tvungen att läggas in på sjukhus. Ett tag gick hon inte alls till skolan för att hon var för dålig. Men målet är att hon/vi/skolan ska hitta medel som gör det möjligt att gå hela dagen och samtidigt må bra, eller inte sämre åtminstone. 

Jag (och maken) jobbar för att barnen ska bli självständiga. Han har ju facit i hand sas när det gäller bortcurlade barn. Jag vill definitivt inte att mina barn ska bli samma gapande fågelholkar som inte ens kunde ta dricka själv som tonåringar. 
  • Ess
    Anonym (öh) skrev 2016-02-01 16:40:25 följande:
    Så? Det här är ett annat spel, men inte det minsta mer försvarbart eller på något enda sätt bättre. Men en del människor är av åsikten att barn ska behöva stå ut med mer endast för att de är barn. Ibland hörs också åsikten att barn "inte begriper bättre", "inte märker något" och så vidare. Jag är helt emot allt sånt. 
    Jag tycker ts ska prata med mannen innan det går helt överstyr. Själv hade jag flyttat hem till min tidigare ort igen där jag har min familj och träffat en ny kille där istället. Det kan va rätt skönt att ha sina föräldrar nära och kanske kunna få lite hjälp ibland när man skaffar barn.
  • Ess
    Anonym (nice) skrev 2016-02-02 14:39:50 följande:
    Nja, vad har han gjort fel förutom att låta ts flytta in efter typ en kvart?

Ts däremot verkar inte ha vett att flytta hem när hon HATAR sambons barn!

Barnet gör ingenting som inte är åldersanpassat i den situation ts och sambon försatt henne i! Flickan har inget val - det har ts men ts VÄLJER att utsätta flickan för hennes hat! Fruktansvärt!

Förstår att barnet blev glad att det inte blev något halvsyskon också till råga på allt elände hon får utstå!
    Han kunde börjat med att säga nej till ts när hon gick all in direkt. Sedan kan han prova att prata i lugn o ro med både ts och dottern för att se hur de upplever situationen. Inte samtidigt naturligtvis.
    Jag tycker ts ska ta upp med mannen att dottern är elak när han inte ser det.

Sista stycket är bara elakt. Om dottern blivit ihjälkörd, hade din första kommentar till pappan varit -Det var skönt för din sambo att slippa henne!
Svar på tråden Hatar min bonus