sandlilja skrev 2016-01-31 20:27:44 följande:
Ess skrev 2016-01-31 19:10:54 följande:
...Sen det du skriver i sista stycket att det är bra för killen att han kan börja tidigt och ev gå hem tidigare. Anser du inte att det heller är värt ett tack så mycket åt den person som gör det möjligt för honom?[/quote]
Jo absolut och det har jag skrivit tidigare (#186). Det är en stor insats ts gör och inget han kan kräva. Men det är mycket om att säga själva ordet tack här, även egna biologiska barn är ibland jobbiga, det måste vabbas och tvättas och fixas glasögon och tandställning men sånt låter man INTE barnen veta är jobbigt och man begär INTE att barnet är tacksamt för att någon vabbar hur dåligt det än passar med jobbet och oavsett vem som gör det! Ska en treåring säga tack för att få tänderna borstade , ska en tolvåring säja tack om man spelar tv spel med henne fast man är trött?
Där finns en stor skillnad när det gäller biologiska och inte. Sina egna barn gör man alla tråkiga, jobbiga saker med. Men det är inte lika självklart att man gör det med partnerns. Det är där tacket kommer in i bilden, när det inte är självklart att man gör en sak.
Jag kräver inget tack av mina egna barn när jag gör något för dem, för det är min skyldighet som förälder att se till att de har det bra. Men jag kräver att de ska tacka för hjälpen när någon utomstående gör något för dem. Är tjänsten riktad mot mig, så ser jag till att tacka.
När det gäller ts, så tycker jag att iom dottern uttryckt ovilja mot fritids, så ska hon va tacksam mot ts för att hon slipper gå dit.
Tvättar ts all tvätten så är hon för liten för att förstå att det är en tjänst åt henne , att ts tvättar, viker och lägger in hennes kläder. Om 10 år däremot så ska hon antingen själv ha en tvättdag för att bidra, eller säga tack när ts kommer in och ger henne färdigvikt tvätt.