• Nama

Hatar min bonus

Hej TS!

Jag tycker att du har fått många värdefulla råd här - vad du väljer att göra med dem är däremot helt upp till dig.

Mina reflektioner på din trådstart och dina inlägg efter det:

Du och din sambo planerar att sätta ett gemensamt barn till världen in i en familj som inte fungerar. Att fokusera på vems "fel" det är är kontraproduktivt i min mening. det kommer på inget sätt att bli lättare med ytterligare ett barn i hushållet förrän du och bonus kommer överens, att tro något annat är naivt anser jag. Jag ser även en stor problematik med att du och din sambo inte verkar överens med vad som gäller i ert hem för att alla ska må bra; detta inkluderar både dig och din bonus.

Flickan har förlorat sin kärnfamilj, och fått en ny kvinna i både sitt liv och sitt hem. Det tar TID för barn att repa sig och ta till sig den typen av förändringar - det är GIVET att det kommer bli friktion. Jag säger inte att hon INTE är odräglig och bortskämd, jag säger att det är FÖRSTÅELIGT att hon agerar som hon gör. Hon testar dig och du har fått många bra tips här på verktyg du kan ta till för det.

Min starkaste rekommendation är att du och din sambo sätter er ner och verkligen pratar igenom vilka förväntningar ni bägge har på ert liv tillsammans. Ni behöver vars ärliga med varandra fällande vad ni bägge både behöver och förväntar er av varandra.

Och detta innan ni adderar ett till barn i ert nuvarande hem- och familjekonstellation.

Mycket möjligt att det bästa för er just nu är att vara särbos tills dess att relationen mellan dig och bonus är mer harmonisk - det kommer underlätta för er framöver. I mina ögon är det tydligt att det har gått för fort fram för henne. Jag tror ni behöver backa och börja om. Ifall din sambi inte förstår att det ligger i allas intresse, och framför allt för hans dotter, så tycker jag det visar på en omognad som åtminstone skulle få mig att tveka på om jag verkligen vill ha barn med honom. Åtminstone så länge han inte greppar det. Han och bonus kommer för alltid vara länkade till dig ifall ni får barn ihop - vill du att din framtid ska vara såhär för alltid? Kanske tom värre? Eller vill du att den ska vara harmonisk och glädjefylld?

Jag tror att du har en genuin önskan inom dig att detta ska bli bra, annars hade du inte tagit ett sådant ansvar över din bonus som du har.

Det är upp till dig, TS. Oavsett vems "felet" är just nu.

Lycka till!

Lev och låt leva
Svar på tråden Hatar min bonus