Hatar min bonus
Har bara läst TS. Är själv bonus förälder till 2 barn sedan sex år tillbaka. Det här är mina råd.
1. Inse att relationer mellan dig och flickan kommer ta tid. Du har inte varit där sedan hon var liten och ni är inte vana vid varandra. Du är inte heller van att ha barn. Det var för mig oerhört nytt och svårt att hänga med i att plötsligt ha barn föder man dem har man ju viss förberedelse. Tänk att det samma gällerför henne. Plötsligt bor där en ny vuxen som hon ska ha en helt ny sorts relation till.
2. Ju mer du distanserat dig ju mer kommer du tycka illa om henne. Ju närmre jag kom barnen desto mer älskade jag dem. Idag ser jag dem som mina egna.
3. Läs på om åldern och barn. Mycket du beskriver har med utveckling att göra. Inse också att du också är efter i din utveckling av din föräldraeroll. Du borde ha 7 års erfarenhet men du har 9 mån. Du kommer göra misstag.
4. Lita på pappan och låt honom leda även om ni ska ta gemensamma beslut. Han är försteförälder.
5. Prata med andra föräldrar. Gärna mammor alltså inte bonusföräldrar. Du kommer märka att mycket handlar inte om att du är bonus utan bara normalt inom alla familjer med barn.
6. Att ha barn innebär ständig inlärning. Om barnet tror att lägheyen bara är pappas så sätt er ner alla tre och berätta att ni äger/hyr den tillsammans. Funkar det inte att hon sitter i sängen så får antingen sluta spels när ipad en laddas eller får ni köpa en egen laddare till henne. Det är enkla vuxen beslut.
7. Förvänta dig inte tacksamhet. Det kommer komma ibland ibland inte. Så är det med alla vuxna som barn. Lär barnet att visa tacksamhet. Jag var oerhört less i början när barnen sa öhhhh äckligt till maten jag lagade. Vi lärde dem att säga jag tyckte det här inte var så gott och det var lättare för mig att ta.
8. Era regler är era precis som det kan skilja mot skolans regler kan de skilja från mammans. Inse att du aldrig kommer veta hur det ärhos mamman. Inse att flickan hemma hon henne kommer säga att det får jag hos pappa. Klassisk fint som även sker i familjer där föräldrarna bor ihop.
Men framförallt ge det lite tid.