• Anonym (öh)

Hatar min bonus

Ess skrev 2016-01-31 21:26:26 följande:
    Där finns en stor skillnad när det gäller biologiska och inte. Sina egna barn gör man alla tråkiga, jobbiga saker med. Men det är inte lika självklart att man gör det med partnerns. Det är där tacket kommer in i bilden, när det inte är självklart att man gör en sak.

Jag kräver inget tack av mina egna barn när jag gör något för dem, för det är min skyldighet som förälder att se till att de har det bra. Men jag kräver att de ska tacka för hjälpen när någon utomstående gör något för dem. Är tjänsten riktad mot mig, så ser jag till att tacka.

När det gäller ts, så tycker jag att iom dottern uttryckt ovilja mot fritids, så ska hon va tacksam mot ts för att hon slipper gå dit.
    Tvättar ts all tvätten så är hon för liten för att förstå att det är en tjänst åt henne , att ts tvättar, viker och lägger in hennes kläder. Om 10 år däremot så ska hon antingen själv ha en tvättdag för att bidra, eller säga tack när ts kommer in och ger henne färdigvikt tvätt.
    Jag tvivlar på att dina barn är särskilt bra på att uttrycka tacksamhet i varje läge. Du har vad jag läst i en annan tråd en unge som du inte ens får iväg till skolan. 
  • Anonym (öh)

Är det bara i trådar när det gäller hatade styvbarn som det går att bortförklara att den som påstod sig hata inte alls gör det? Eller går den strategin också att använda i trådar där psykiskt eller annorstädes misshandlade kvinnor påstår sig vara hatade av sina män...?

• Anonym (öh)
    Anonym (...) skrev 2016-02-01 15:35:58 följande:
    Allt är inte svart eller vitt. Oavsett situation.
    Bra där. Applicerbart i varje tråd. "Åh, så din man som också misshandlar dig psykiskt säger att han hatar dig? Det är nog bara affekten som talar. Allt är inte svart eller vitt vet du. Oavsett situation:"
  • Anonym (öh)
    Anonym (...) skrev 2016-02-01 15:52:50 följande:
    Du känner inte själv att det är fånigt att jämföra den här situationen med en kvinna som blir psykiskt misshandlad av en fullvuxen man? Varför stör det dig så vansinnigt att vi tror att ts egentligtligen inte hatar barnet, utan dess beteende? Vad skulle det ge dig om vi istället trodde det motsatta?
    Nej, tvärtom. Det är många barn och ungdomar som får stå ut med psykisk (och ibland fysisk, men då brukar det oftare uppdagas) misshandel av styvföräldrar. Så det är i högsta grad en relevant jämförelse. 

Det står mig för att försvaret ligger hos förövaren, något som annars inte gärna brukar accepteras. 

Mig ger det inte mycket, däremot kan det ge barnet något. Att stärka en vuxen som går omkring och känner hat mot en sjuåring i sina vanföreställningar och destruktiva känslor skapar en acceptans kring en känsla som i sin tur kan få ett beteende och ett agerande att eskalera åt ett, för barnet, väldigt dåligt håll. 
  • Anonym (öh)
    StarTrust skrev 2016-02-01 16:12:42 följande:
    Du anklagar medvetet trådstarten trots att detta ligger i mannens ansvar!
    Jag håller med om att det ligger i mannens ansvar att se till att separera från en människa som hatar hans barn. Det är djupt oansvarigt och närmast sadistiskt att inte göra det.
  • Anonym (öh)
    Ess skrev 2016-02-01 16:25:58 följande:
    Ungen vägrar inte alls gå till skolan, jag håller henne hemma eftersom hon är sjuk och inte klarar av miljön där utan att bli ännu sämre.
    Ja, jag läste att du skrev att hon får fysiska symtom av sin psykiska sjukdom. Så hon vill gå till skolan och gå heldag men du förvägrar henne det? Är du också hemma då? Eller får hon klara sig själv kanske? Du är ju mycket för självständighet, vad jag förstår.
  • Anonym (öh)
    Ess skrev 2016-02-01 16:36:58 följande:
    Det ingår ju i spelat för att få henne dit han vill, att inte våga lämna honom. Ena sekunden älskar han henne, för att nästa sekund hata henne för att maten var för kall, eller hennes röv för fet eller nåt annat.
    Så? Det här är ett annat spel, men inte det minsta mer försvarbart eller på något enda sätt bättre. Men en del människor är av åsikten att barn ska behöva stå ut med mer endast för att de är barn. Ibland hörs också åsikten att barn "inte begriper bättre", "inte märker något" och så vidare. Jag är helt emot allt sånt. 
  • Anonym (öh)
    Ess skrev 2016-02-01 16:54:29 följande:
    Hon orkar inte med heldag, men hon trivs i skolan. Det ligger mycket riktigt på oss föräldrar att se vart gränsen går, just nu är det halvdag som gäller. Hon har blivit så dålig att hon varit tvungen att läggas in på sjukhus. Ett tag gick hon inte alls till skolan för att hon var för dålig. Men målet är att hon/vi/skolan ska hitta medel som gör det möjligt att gå hela dagen och samtidigt må bra, eller inte sämre åtminstone. 

Jag (och maken) jobbar för att barnen ska bli självständiga. Han har ju facit i hand sas när det gäller bortcurlade barn. Jag vill definitivt inte att mina barn ska bli samma gapande fågelholkar som inte ens kunde ta dricka själv som tonåringar. 
    Ja, det var ju ett, låt oss kalla det för "nästan"-svar på vad jag frågade. 
  • Anonym (öh)
    Anonym (...) skrev 2016-02-01 16:59:30 följande:
    Vem är misshandlad i den här situationen? Vem är förövaren? Vilka vanföreställningar?

Att skriva att man inte tror att ts hatar barnet utan beteendet, handlar inte om att förstärka ts negativa känslor kring situationen. Målet är givetvis att få ts att rannsaka sig själv och sina känslor för flickan, och kanske därmed inse att det är just hennes handlingar och inte person som gör att hon känner som hon gör.

Att skriva i affekt är ett välkänt fenomen. Att döma en människa utifrån det ts har skrivit här är inte bara fel, utan även väldigt omedmänskligt.

Om vi verkligen har barnets bästa för ögonen så är det väl bättre att vi kommer med praktiska råd som hjälper alla parter? Att ts flyttar ut löser inget i längden för någon.
    Barnet. Barnet bor ihop med en människa som går och gömmer sig för barnet (och som dessutom har så extremt liten inneboende kapacitet att hon inte ens förmår skaffa en extra laddarsladd). Bland annat. Förövaren är ts men också pappan om han låter detta fortgå. Vanföreställningar finns det gott om i ts inlägg. Vad sägs om att hon var "tvungen att flytta från sin hemstad". 

Att flytta ut löser väl verkligen saker, inte minst för barnet, vilket är vad jag bryr mig om i valet mellan vuxnas känsla av att vara "gäst i sitt eget hem" och barn som far illa av att "gästen" går runt och hatar dem. 
  • Anonym (öh)
    Anonym (...) skrev 2016-02-01 17:05:15 följande:
    Han är ju inte ens så pass intresserad så han är medveten om vad som pågår. Han märker inte att sambon mår dåligt, och han märker inte att hans dotter mår dåligt... Så ja, du har helt rätt i att han är oansvarig.

Vi vet fortfarande inte om ts verkligen hatar flickan, eller helt mänskligt uttryckte sig så i affekt när det dåliga måendet blev överväldigande.
    Det är inte det minsta mänskligt att uttrycka sig så om ett 7-åring barn, och jag ser verkligen ner på er som försvarar dylikt. 
Svar på tråden Hatar min bonus