Inlägg från: Anonym (hoja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hoja)

Hatar min bonus

Anonym (Trött) skrev 2016-01-30 13:37:50 följande:

Ja, hata är ett starkt ord. 

Och nej jag tror inte att jag kommer att hata min egna barn. 

Men när man måste bo med en odräglig skit unge som jag inte har valt för 5 öre som dessutom vad det känns som, gör allt för att jävlas med mig. Ja då hatar jag henne. 

Ursäkta??

Du valde att bo med barnet det ögonblicket du flyttade ihop med din sambo. Barnet valde däremot aldrig att bo med dig.

Nog för att det kan vara en jobbig situation för alla. Men jag förväntar mig i alla fall att vuxna människor tar ansvar för sina egna livsval istället för att bara gnälla och skylla all sin olycka på andra.

Ts, deg är du och ingen annan som satt dig i din situation. Det är också du som har ansvar för att din situation till det bättre. Några förslag?
  • Anonym (hoja)
    Anonym (Trött) skrev 2016-01-30 13:46:24 följande:

SOM JAG VISSTE GICK JU ALLA BANNAS. MIN FRÅGA ÄR FORTFARANDE: TYCKER NI DET ÄR OKEJ ATT JAG SKA BEHÖVA LÄMNA MITT SOVRUM???

Men vad tror du själv?? Är du en jävla dörrmatta eller? Det är förmodligen därför ungen inte tycker om dig.

Ta av dig offerkoftan och skärp till dig. Du kommer förmodligen gilla dig själv och situationen bättre då och så småningom kanske också få en trevlig relation till bonusbarnet om du gör det.

Till att börja med. Ta tillbaka ditt eget rum. Ditt bonusbarn har inget där att göra. Särskilt inte när du är där och vilar. Bonusen får ha sitt rum ifred och följdaktligen bör du också få det samma. Antingen får bonus vänta medans paddan laddas eller så får pappan skaffa en till sladd. Vilket som, inte ditt problem. Ett alternativ är ju att bonus laddar sin padda bredvid dig. Det kan bli aktuellt någon gång i framtiden om ni får en bättre relation och du inte störs av det.

Sedan ska du sluta göra en massa saker för barnet. Man ska bara ge så mycket till ett barn som man kan ge utan att förvänta sig något tack eftersom barn överlag är jävligt otacksamma (vilket är normalt, de har inte bett om att bli födda och behöver därför inte visa någon tacksamhet över basic omvårdnad för sin överlevnads skull). Så är det egentligen med alla, ger man något så gör man det utan en massa baktankar. Annars får man faktiskt skylla sig själv om man blir bitter.

Ts, du tar faktiskt inte ett dugg ansvar för din egen situation och ditt eget liv. Du förväntar dig att pappan och barnet (jeez!!) ska göra dig lyckliga. Väx upp och gör dig själv nöjd och lycklig istället.
  • Anonym (hoja)
    Anonym (...) skrev 2016-02-01 17:52:36 följande:

Hur blir barnet misshandlat när ts drar sig undan? Laddsladdens placering var pappans beslut förstod jag det som.

För att få bo ihop med sin partner så behövde hon byta stad ja. Hennes sambo kunde inte flytta då barnets mamma fanns på den orten han befann sig i. Hur är det en vanföreställning?

Barnets känslor började inte med ts, som det tydligt framgår i trådstarten. Min gissning är att pappans oförmåga att tillgodose flickans behov och att guida henne i den nya familjesituationen, skapade känslor hos flickan som hon hade svårt att hantera och lät gå ut över bonusmamman. Utan stöttning och vägledning från honom så eskalerade givetvis situationen till det den är idag.

Så oavsett om ts väljer att avsluta relationen och flytta ut eller inte, så kvarstår det faktum att flickan behöver en pappa som är engagerad, intresserad, pedagogisk och inkännande.

Tror pappan och ts är lika stora kålsupare båda två.

Ts misslyckas ju med det mest grundläggande för att få en relation att fungera - att sätta gränser för sin egen person och att kommunicera.

Ts kan inte förvänta sig att andra ska vara tankeläsare eller ta ansvar för henne som för ett barn. Det bästa vore om hon kunde kommunicera till sin partner om hur hon upplever situationen och hur hon skulle vilja ha det istället. Och att hon satte gränser för pappan och flickan om sånt som hon inte är okej med.

Varför i hela fridens namn kör hon ungen till skolan när hon egentligen inte vill?? Och gnäller över det efteråt. Gillar hon att ha på sig offerkoftan eller? Och varför säger hon inte bara till ungen att deras sovrum är deras rum och att hon snällt får vänta på paddan när hon ligger där inne och vilar.

Barn känner av vibbar. Och hatar falska människor. Mycket bättre att ts är ärlig. Då finns det åtminstone något att bygga vidare på.

Tror ts och sambon behöver familjerådgivning för att förbättra situationen.
  • Anonym (hoja)
    Anonym (Partner) skrev 2016-02-01 21:11:04 följande:

Nej jag tycker att dom ska sätta upp gränser och regler som man gör för barn. Dottern behöver inte alls vara i de vuxnas sovrum. Är batteriet i ipaden slut, kan man säga: Den får ladda nu så får du ta den sen och titta på en stund. Man ska inte behöva acceptera att ett barn säger att maten är äcklig utan att ens smaka på den. Vill barnet inte ha mat, behöver barnet bara säga det och sen gå där ifrån utan att säga något negativt. Barnet är 7 år, det är dags att sätta lite gränser.

Det brukar bli fel när man försöker sätta gränser för andra. Däremot brukar det bli hur bra som helst när man sätter gränser för sig själv.

Några exempel på vad ts kan säga:

- Du får ladda paddan här i vårt rum men du får inte vara här. Du får komma och hämta den när den laddat klart. Jag kan ropa på dig när det är färdigladdat.

- Älskling, jag vill att vårt rum ska vara vårt rum. Jag behöver ha någonstans att dra mig undan och bara vara. Därför vill jag att vi köper "lisa" en egen laddare så att hon kan ladda paddan någon annanstans än i vårt sovrum.

- Du behöver inte äta mat du inte tycker om men du kan inte veta hur maten smakar innan du smakat på den. Nästa gång vill jag därför att du åtminstone smakar på den innan du bestämmer dig.
  • Anonym (hoja)
    Anonym (...) skrev 2016-02-01 21:17:49 följande:

Var skriver hon att hon egentligen inte ville köra flickan till skolan? Var gnäller hon över den uppgiften?

Barnets beteende var det som utlöste ts negativa känslor, inte tvärtom. Hon har alltså inte varit falsk, men däremot troligtvis brustit i kommunikation.

Familjerådgivning tror jag också är ett mycket bra förslag.

Det lyser rakt igenom att ts är less på att göra saker för bonusdottern när hon bara får skit tillbaks för det. Det bästa hon i så fall kan göra är att sluta göra alla dessa saker. Annars kommer hon bara samla på sig ännu mer bitterhet inuti. Och bonusbarnet ännu mer odrägligt. Och situationen kommer bli etter sämre.
  • Anonym (hoja)
    Anonym (Imbecill?) skrev 2016-02-01 21:49:22 följande:

Ni säger ju i princip samma sak, vem av er ska ödmjuka sig först och erkänna det?

Jag? :)
Svar på tråden Hatar min bonus