Inlägg från: Anonym (Partner) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Partner)

Hatar min bonus

Anonym (hoja) skrev 2016-02-01 21:03:58 följande:

Tycker du att de ska behandla bonusbarnet som en vuxen och kräva att bonusbarnet tar vuxenansvar för sina handlingar och relationer?

Personligen tror jag att de kommer få vänta i all evighet på en förbättring över familjesituationen om de lägger det ansvaret på barnet och förväntar sig att barnet ska ta ansvar och skärpa sig.

Nej jag tycker att dom ska sätta upp gränser och regler som man gör för barn. Dottern behöver inte alls vara i de vuxnas sovrum. Är batteriet i ipaden slut, kan man säga: Den får ladda nu så får du ta den sen och titta på en stund. Man ska inte behöva acceptera att ett barn säger att maten är äcklig utan att ens smaka på den. Vill barnet inte ha mat, behöver barnet bara säga det och sen gå där ifrån utan att säga något negativt. Barnet är 7 år, det är dags att sätta lite gränser.
  • Anonym (Partner)
    Anonym (...) skrev 2016-02-01 21:21:05 följande:

Fast jag tycker nog att det är pappans jobb att sätta gränserna i samråd med ts, som hon sedan kan upprätthålla när dottern och hon är ensamma. Utan uppbackning är ts tandlös. Särskilt då relationen fortfarande är relativt ny.

Självklart ska dom kunna sätta gränser tillsammans. Dom är ju sambos. Men absolut borde pappan ta lite mer ansvar och sätta ner foten.
    Anonym (hoja) skrev 2016-02-01 21:28:11 följande:

Det brukar bli fel när man försöker sätta gränser för andra. Däremot brukar det bli hur bra som helst när man sätter gränser för sig själv.

Några exempel på vad ts kan säga:

- Du får ladda paddan här i vårt rum men du får inte vara här. Du får komma och hämta den när den laddat klart. Jag kan ropa på dig när det är färdigladdat.

- Älskling, jag vill att vårt rum ska vara vårt rum. Jag behöver ha någonstans att dra mig undan och bara vara. Därför vill jag att vi köper "lisa" en egen laddare så att hon kan ladda paddan någon annanstans än i vårt sovrum.

- Du behöver inte äta mat du inte tycker om men du kan inte veta hur maten smakar innan du smakat på den. Nästa gång vill jag därför att du åtminstone smakar på den innan du bestämmer dig.

Vi säger i princip samma saker.

Ts och pappan kommer överrens om att vissa regler gäller i hemmet. Det är inga konstigheter att sätta gränser och regler för barn samt för sig själv. Det gör dom flesta vuxna mest hela tiden. Lite exempel.

-Du ska vara hemma till kl 19:30.

-Nej du får inte klättra på hunden.

-Hos oss äter vi godis på lördagar, så det blir inget godis idag.

-Ät inte kakor innan maten, vi kan fika efter maten.

-Gör läxorna innan du går ut.
Svar på tråden Hatar min bonus