• Brumma

När bara den ena föräldern styr umgänget

Svar från andra tråden :)

Då hade jag varit benhård med att ALLT (tyvärr eftersom han utnyttjar situationen/kör över dig) som ibte FÖRST kollats med dig INNAN han ens nämnt det som ett förslag till barnet INTE KOMMER ATT BLI AV. Trist men om han fullkomligt skiter i det så..

Du har redan meddelat att du vill bli informerad. Skicka ett nytt mail och förklara att barnet gärna får fortsätta träffa sin pappa på dina helger ibland MEN enbart då du blivit tillfrågad (inte informerad) om det innan och du meddelat att det går bra. Om detta inte följs kommer ni i fortsättningen hålla er till avtalade helger..

• Brumma
    Anonym (m) skrev 2016-01-30 22:07:13 följande:

prata med barnet om att pappa inte kan bara bestämma utan att kolla med dig först.  Är du tydlig med att det visst går att träffa pappa ibland på dina helger men att han inte bara kan bestämma, så kan säkert barnet känna sig lugn. Tyvärr verkar det ju inte räcka att ta detta bara med pappan och då måste man ta det lite med barnet också, anser jag. Om pappan meddelar barnet att de ska göra nåt, får barnet säga "har du pratat med mamma?" 

Det är  nog många som inte tycker man ska göra så, men gör man det på ett snyggt sätt klarar nog barnet av det 

Visst skall man inte lägga ansvaret på barnet men detta är inte riktigt samma ssk tycker jag :)

Även barn behöver få lära sig att man tar hänsyn till andra, och detta är en sak som går under det. Likadant som man frågar när barnet ringer o säger "kan jag komma till dig i helgen?" om barnet pratat med sin mamma/pappa (den förälder som barnet alltså skulle varit hos).

Min bonus är alltid välkommen hit även när hon skall vara hos mamman men hon måste först kolla så att det är ok. Mamman kan ju ha ngt planerat som göt att det inte passar.

Så både barn och föräldrar behöver nog förstå att man måste kolla så det funkar först...
Svar på tråden När bara den ena föräldern styr umgänget