Brumma skrev 2016-01-31 14:43:09 följande:
Vad mer precist vill du ha tankar om?
Hur vi valt att göra? Varför?
Vad vi bonusmammor har för tankar om hur andra gör? Hur vi låter barnet vara med och definiera relationen?
Det framgår inte helt tydligt :)
Men jag tror att alla familjer måste få göra på sitt sätt. Det som passar just dem.
För mig och min man - och bonus - passade det att jag gick all in. Att jag tog samma ansvar som pappan och var fullt involverad.
Jag är övertygad om att de omständigheter som gjorde att det passade oss spelade stor roll. Att jag älskar barn och har lätt för att komma överens med dem. Att jag själv velat ha barn i många år. Att hon bara var ett år gammal :)
Jag tror även att det faktiskt kan bli väldigt bra även i de fall när bonusföräldern INTE tar en föräldraroll eller tar över ansvaret.
Jag tror inte barnen mår dåligt av att bo med en vuxen som inte hämtar på förskolan, inte har barnet ensamt när föräldern arbetar osv.
Däremot tror jag INTE det är bra för ngn att leva med ngn som faktiskt tycker illa om en. Jag tror dock inte det är speciellt vanligt. De flesta "fall" man läser om här på FL handlar om frustration överatt bli överkörda. Eller uppriktiga frågor om hjälp - ofta gällande saker även bioföräldrar ibland behöver stöttning gällande.
Du skriver att du som mamma förväntas ha en förståelse för bonusmammans självklara del i barnets liv. Där säger jag att ja, faktiskt är det så. Om barnet och bonusföräldern får en sådan relation så behöver du självklart acceptera det. Självklart är även att föräldrarna respekterar att det nu finns en tredje part som måste få vara delaktig i all planering gällande umgänge och allt runt omkring. Blir man påverkad måste man få vara med och planera.
Gällande barnens rätt att få känna. Det är ju faktiskt precis det som det går ut på. Alla parter måste få definiera sina egna relationer. Likaså barnen. Jag tycker däremot INTE att barn skall få bestämma över förälderns kärlekslöst eller om förälderns partner. Funkar det inte får de vuxna försöka jobba tillsammans ned barnet gällande det. Men ett " du ska inte bo med min pappa" håller liksom inte. Inte heller "du bestämmer inte över mig för du är inte min förälder". Som vuxen har man rätt att bestämma gällande reglerna i ens eget hem.
Håller med dig i allt faktiskt.
Det jag funderar på är när upplevelserna från barnet, biomamman, pappan och hans nya ser olika ut.
I vårt fall till exempel ser barnet på hans nya som en bra vuxen och jag gör detsamma. Jag tror faktiskt att det är där någonstans pappans nya också befinner sig. Barnet och den nya har ingen djupare relation. Än. Jag tror den har förutsättningar att bli det men med lyhördhet. Medan pappan visar tydligt att han ser sin nya som barnets extraförälder och lägger ett ganska stort ansvar på sin nya. Hon är kär upp över öronen och köper det.
Som biomamma tycker jag det är svårt att förhålla sig till. Barnet är inte redo för att tillbringa massor av tid ensam med hans nya på bekostnad av föräldratid i alla fall.