• Anonym (Mamma)

"Skolkläder"

Vår dotter ska börja en ny skola och vi var idag iväg för att köpa lite nya kläder.

Det blev tydligt att vi har olika syn på vad man ska ha i skolan. Ena vill ha "finare" kläder. Stilrent utan tryck och dyl, medan andra tycker att det viktigaste är att det är bekvämt och att det inte gör något om det är diverse motiv och glitter osv så länge barnet är nöjd. Första tycker att det hör hemma på förskolan, inte senare.

Den ena känner sig NU överkörd då den andra föräldern köpte helt efter sin åsikt.

Hur resonerar ni? Hur "ska" man klä sig i skolan?

Det är en "finare" skola, men ingen uttalad klädkod.

• Svar på tråden "Skolkläder"
  • Anonym (Mamma)

Jag och pappan då alltså.

• amalie79

Det viktigaste tycker jag är, vad tycker barnet?? Går det i skolan är det väl stort nog att inte vilja sätta på sig vad ni bestämmer utan vidare?

Annars tycker jag att man ska vara hel, ren, praktiskt och propert klädd, ytterkläder efter väder.

I vår familj går vi inte i mysbyxor efter förskolan, då får det vara snyggare träningsbyxa isf.

• Anonym (Ok)

Enligt mig klär man sitt barn i hela och rena kläder som är bekväma och som barnet gillar. Att "byta stil" bara för att passa in tycker jag sänder helt fel signaler till barnet.

• cupcakemom

Man kollar med barnet vad denne gillar sedan kan man säga nej om det blir helt upp i taket galet... Men vill barnet ha en massa tryck så absolut... Det är ju barnet som ska ha kläderna på sig...

• lövet2

Mina krav är att kläderna ska vara lagom i storlek och pris, lekvänliga och lättvättade. Dotterns krav är att det ska vara rätt färg och ev motiv på dem.
    Hon har i lågstadiet haft mjukiskläder på vintern (bekvämare under overallen) och jeans+tröja på vår/höst.

• Anonym (Chemo Limo)
    cupcakemom skrev 2016-01-31 15:43:50 följande:

Man kollar med barnet vad denne gillar sedan kan man säga nej om det blir helt upp i taket galet... Men vill barnet ha en massa tryck så absolut... Det är ju barnet som ska ha kläderna på sig...

this
  • Fjäril kär

Ytterkläder bestämmer jag och pappan enhälligt eftersom dom ska hålla för lek och dåligt väder. Sonen får välja mellan färger och mönster.

Jag har sedan bebisåldern lärt barnen vidden av att klä sig efter väder. Så länge långkalsonger och andra kläder undertill så kan de självklart få ha på sig vad de vill ovanpå.

Jag förstår inte vitsen med att klä ner sig eller klä upp sig för skolan? Barnen väljer sin egen klädstil och då får de ha det på sig helt enkelt så länge de inte fryser.

Däremot kan jag reagera på den totala bristen på koll när det gäller en del föräldrar. Tunna finare tajts och kortärmad blingad tunika , ofodrade skor och en jacka de inte kan röra sig i och -18 grader ute...

• cupcakemom
    Fjäril kär skrev 2016-01-31 17:25:45 följande:

Ytterkläder bestämmer jag och pappan enhälligt eftersom dom ska hålla för lek och dåligt väder. Sonen får välja mellan färger och mönster.

Jag har sedan bebisåldern lärt barnen vidden av att klä sig efter väder. Så länge långkalsonger och andra kläder undertill så kan de självklart få ha på sig vad de vill ovanpå.

Jag förstår inte vitsen med att klä ner sig eller klä upp sig för skolan? Barnen väljer sin egen klädstil och då får de ha det på sig helt enkelt så länge de inte fryser.

Däremot kan jag reagera på den totala bristen på koll när det gäller en del föräldrar. Tunna finare tajts och kortärmad blingad tunika , ofodrade skor och en jacka de inte kan röra sig i och -18 grader ute...

Ja men precis... Kläder efter väder bestämmer jag men utöver det får dom själv bestämma....
  • Kewlan

Helt, rent, lagom varmt och lekvänligt. Färg och eventuella motiv får barnet välja själv. Knappast nån klädkod på lågstadiet :)

Svar på tråden "Skolkläder"