• Maramina

Var vänder man sig?

MammaEm skrev 2016-01-31 20:00:04 följande:

Hej
    Vi planerar barn. Det har visat sig vara svårare än vad vi trodde. Var kan man vända sig vid en första rådgivning, kanske finns det något man kan göra själv? Är detta landstingsfinansierat eller betalar man hela avgiften själv? Tacksam för svar

Du vänder dig till en helt vanlig gynekolog så kan antingen de göra de "vanliga" undersökningarna alternativt skriva remiss för att få detta gjort. Jag tror att man även kan vända sig till vårdcentralen men det känns för mig mest naturligt att vända sig direkt till gynekolog. Undersökningen bekostas som vilken annan läkarundersökning som helst så länge man uppfyller de krav som satts i ens egna landsting (kan vara allt från ålder på paret till vikt och hur länge man har försökt). Vilja krav som finns i ditt landsting är enklast att googla, sök på tex "utredning barnlöshet" och så din stad eller landsting. Lycka till!
  • Maramina
    Pimpinellan skrev 2016-02-01 15:18:38 följande:

I vissa landsting får man inte hjälp om den ene har barn. Vet inte vilket/vilka så du får ringa och fråga. 35 tror jag gäller överallt dock.

35 år är mig veterligen inte någon gräns i något landsting utan det brukar ligga på 40-45 om jag inte har helt fel.

TS: googla på ditt landsting så får du svar på vilka krav just de har. Sedan så behöver behandling mot ofrivillig barnlöshet inte vara samma sak som ivf utan det kan handla om helt andra saker, som tex medicinering
Svar på tråden Var vänder man sig?