Inlägg från: Anonym (ttt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ttt)

Måste man vara super smart för att få 1.7 på hp?

Verkar som om det var ett tag sen alla här skrev hp. :) I det nya högskoleprovet finns det fler matematiska delar än NOG. En som är mer rena mattetal, och en där man ska bedöma olika kvantiteter. Dessutom räknas poängen ut genom att man tar den normerade poängen från den verbala delen och den matematiska delen, lägger ihop dem och delar med 2. Det är med andra ord svårare att kompensera ett dåligt resultat från den matematiska delen med ett bra resultat på den verbala.

• Anonym (ttt)
    Anonym (anonym) skrev 2016-02-01 09:55:17 följande:

Det var ett tag sedan jag skrev provet då var NOG det som hade med problemlösning att göra den andra delen som hade med matematik att göra var statistik med tabeller och diagram. Jag fick 1,7 och då hade jag ca hälften rätt på NOG på alla övriga delar hade jag få fel.

Mm, statistik och tabeller är kvar nu också. Jag har skrivit både gamla och nya, och det nya är svårare rent matematiskt. Det avspeglas ju i poängen också, mycket färre som får 2,0 idag och intagningspoängen på hp sjunker.
  • Anonym (ttt)
    Anonym (2.0) skrev 2016-02-01 19:12:57 följande:
    Fast fördelningen av resultatet på högskoleprovet är ju dock normalfördelat och det är alltid en lika sot procentsats av de som skriver provet som får 2.0. Hur många som får 2.0 beror alltså endast av hur många som skriver provet och inte av hur svårt det är.
    Nej, i nya provet räknas det ut en normerad poäng på den verbala delen och en poäng för den matematiska. Dessa läggs ihop och delas med två, därför blir det färre som får 2,0.
  • Anonym (ttt)
    Farfallos skrev 2016-04-12 12:48:32 följande:

Eftersom resultatet på högskoleprovet är relativt alla andras resultat så spelar det ingen roll om det i någon faktisk bemärkelse har blivit svårare. Lika stora andelar får samma betyg idag som förut.

Att provet gjordes om gjorde det hela lite annorlunda bara. Vissa gynnades och andra missgynnades naturligtvis av det, men som sagt - även om det blivit svårare i en faktiskt bemärkelse så utdelas ändå samma betyg idag som förr (om resultaten fördelar sig efter en normalkurva, vilket vi får anta) eftersom poängen är relativa. Medelbetyget är ändå omkring 1.0

Fast det stämmer inte riktigt. Idag räknas två normerade poäng ut och resultatet blir medelvärdet av de två. Det är färre som får 2,0 idag.
  • Anonym (ttt)
    Farfallos skrev 2016-04-13 14:20:33 följande:

När jag gjorde HP för drygt 20 år sedan var resultaten fördelade över en ganska snygg normalkurva , och jag antar att man fördelar poängen på samma sätt idag, eftersom syftet med provet är att göra det möjligt att skilja individerna från varandra. Därav borde det vara ungefär samma fördelning idag som då oavsett hur lätt eller svårt provet är (utom möjligen i den absoluta toppen och botten, fast jag tror inte att det skiljer nämnvärt där heller).

Att antagningspoängen skiljer så mycket på läkarlinjen kan ju ha andra orsaker än svårare prov, eller hur? Och jag VET att andelen individer som hade 2.0 förut inte motsvarar andelen som idag får 1,7 eller högre. I den mån det har blivit lättare eller svårare att komma in med en viss högskolepoäng så kan det ju faktiskt bero på:

- antal utbildningsplatser

- popularitet

- andel personer som får söka in på HP-resultat

Svårigheten på provet kan endast ha marginell effekt just eftersom syftet med provet är att särskilja individer efter en något som liknar en normalkurva och ge betyg mellan 0 och 2,0 oavsett det faktiska antalet poäng som individerna skrapar ihop.

Som sagt, idag räknas två normerade poäng ut och resultatet blir medelvärdet av dem. Det innebär att det är BETYDLIGT färre som får 2,0 idag eftersom du måste ha 2,0 på både delarna. Jag kollade på ett av proven 2010, då var det 4,3 procent som fick 1,7 eller mer. För ett av proven 2015 var motsvarande siffra 2,6 procent. Rätt stor skillnad faktiskt. Vet att det var ett extremt sent svar men när någon annan lyfte tråden kunde jag inte låta bli att svara.
  • Anonym (ttt)
    TiltOnMe skrev 2017-01-18 11:40:02 följande:
    Jag skrev 1.8 när jag gick på gymnasiet. Har väldigt god allmänbildning och förstår vad jag läser, förstår logiska resonemang osv. 

Ni som klagar på "matte". Det är inga matematiska uppgifter på HP. Det är logiska problem. Stor skillnad. 

Annars är väl grejen med HP att det ska mäta studiebegåvning och inte hur mycket man redan kan. (ja, vissa saker ska man ju ha basala kunskaper i, t ex engelska.) Visst kan man säkert "plugga" upp sina poäng genom att göra äldre prov och lära sig sättet man ska tänka på men det hjälper ju bara en bit på vägen. 
    Så uppgifter som:

"Hur många procent är 7,50 kr av 25 kr?"
    "Vad är koordinaterna för mittpunkten på sträckan som har (-3, 1) och (7, -3) som ändpunkter?"
    "Linjerna L1 och L2 är parallella. Två cirklar tangerar varandra och båda linjerna. Cirklarnas radier är 3 cm. Punkten D och punkten B är medelpunkter i respektive cirkel. Vad är arean av fyrhörningen ABCD? (Bild)"

är inte matematiska uppgifter? Antar att du pratar om det gamla högskoleprovet som var innan 2011.
Svar på tråden Måste man vara super smart för att få 1.7 på hp?