Måste man vara super smart för att få 1.7 på hp?
Jag känner mig inte särskilt smart. Hade under genomsnittet i betyg från gymnasiets naturlige. Jag har 108 i IQ på två olika tester som gjorts av rekryteringsföretag i samband med rekryteringar. När jag skrev högskoleprovet fick jag 1,8. Blev förvånad själv. Särskilt avseende engelsk läsförståelse. Tycker själv jag är kass på engelska.
Jag skrev provet bara för att se vad jag skulle få för poäng. Upplever mig själv ha mognat väldigt mycket sen gymnasietiden. Kanske det är orsaken till min relativt höga poäng. Man behöver alltså inte vara smart för att svara på TS fråga. Bred kunskap och allmänbildning gynnar resultatet mer än djupare kunskaper inom nåt särskilt område. Det får man med tiden om man är nyfiken av sig och inte begränsar sig själv.
Ni som klagar på "matte". Det är inga matematiska uppgifter på HP. Det är logiska problem. Stor skillnad.
Annars är väl grejen med HP att det ska mäta studiebegåvning och inte hur mycket man redan kan. (ja, vissa saker ska man ju ha basala kunskaper i, t ex engelska.) Visst kan man säkert "plugga" upp sina poäng genom att göra äldre prov och lära sig sättet man ska tänka på men det hjälper ju bara en bit på vägen.