• binke

uteförskola

Jag har en bekant som har sin dotter på en uteförskola. De är ute i skogen precis hela dagarna. På vintern äter de inne.

Ofta är de långt bort ifrån förskolan och kan alltså inte gå dit om något barn behöver gå på toa.

Detta verkar leda till att många blöjbarn går runt med bajs i blöjorna länge på vintern då de inte byter ute i minusgrader.

Är det så här på alla uteförskolor ? Jag blir liksom lite orolig när jag hör sånt. De barn som inte har blöjor måste då bajsa ute . Min bekants barn håller sig hela dagarna då hon inte vill bajsa ute. Min bekant blir lite besvärad när jag frågar om detta och vill inte prata om det utan framhåller bara att ungarna blir mindre sjuka ( även om hon vabbar mycket mer än jag som har tre barn på vanlig förskola).

Är det andra som upplever samma saker på dessa uteförskolor? Det skulle vara intressant att veta.

• Svar på tråden uteförskola
  • Milleman

Jag jobbar på en I ur och skur förskola och kan bara tala för hur vi har det.
    De minsta barnen 1-2 år är oftast kvar på vår naturgård. Alltid nära till värme och blöjbyte.
    Ute varje förmiddag och eftermiddag utan undantag men äter inne om det inte är fint väder :)

• Skånetjej01

På den ute förskolan som finns här så går de inte lika långt iväg på vintern, oftast är de på gården men de har skog precis bakom gården så de kan snabbt gå tillbaka för blöjbyte. Så de flesta gör nog inte så.

• viseversa

Såklart inte okej. Jag hade blivit galen om mina barn behövde gå med bajs i blöjan i flera timmar eller måste bajsa ute. Äckligt dessutom att bajsa ute. För jag antar att dom inte plockar upp korvarna sen?!

• SkogOchMark

Min son går på en förskola där de är utomhus från morgon till eftermiddag. I den gruppen han går får man dock inte börja förrän tidigast vid 3 års ålder. Är barnet mot förmodan inte blöjfri då, så får barnet inte börja. De har således inga blöjbarn med i gruppen.

Det är en grupp på 14 barn och 4 personal.

Min son började på denna förskola som första förskola (han bytte alltså inte från en "vanlig" förskola till denna, som de allra flesta i hand grupp gjort). Han började när han var 3,5.

Det blev så för att han älskar att vara utomhus. Framförallt i skogen. Jag var skeptisk till utomhusförskolor förut. Jag tänkte att stackars barn som ALLTID måste vara ute, i ur och skur. Det kan inte vara kul (tänkte jag samtidigt som jag tänkte tillbaka på min egen skoltid, där vi gömde oss inomhus för att slippa gå ut på rasterna).

Men eftersom att min son älskar att vara utomhus, så kändes en utomhusförskola självklar!

Men, som sagt, de har inga blöjbarn med sig.

• viseversa
    SkogOchMark skrev 2016-02-01 09:36:58 följande:

Min son går på en förskola där de är utomhus från morgon till eftermiddag. I den gruppen han går får man dock inte börja förrän tidigast vid 3 års ålder. Är barnet mot förmodan inte blöjfri då, så får barnet inte börja. De har således inga blöjbarn med i gruppen.

Det är en grupp på 14 barn och 4 personal.

Min son började på denna förskola som första förskola (han bytte alltså inte från en "vanlig" förskola till denna, som de allra flesta i hand grupp gjort). Han började när han var 3,5.

Det blev så för att han älskar att vara utomhus. Framförallt i skogen. Jag var skeptisk till utomhusförskolor förut. Jag tänkte att stackars barn som ALLTID måste vara ute, i ur och skur. Det kan inte vara kul (tänkte jag samtidigt som jag tänkte tillbaka på min egen skoltid, där vi gömde oss inomhus för att slippa gå ut på rasterna).

Men eftersom att min son älskar att vara utomhus, så kändes en utomhusförskola självklar!

Men, som sagt, de har inga blöjbarn med sig.

Och om ett barn kissar på sig då? Hit gör dom då? Jag menar även blöjfria barn kan kissa på sig ibland. Jag hade aldrig haft mitt barn på en ur och skur förskola. Men det är ju jag det. Just för att det finns jävla skitväder som man inte vill vara ute i ens om man nu älskar att vara ute. Kalla händer,fötter mitt i vintern och ingen möjlighet att värma sig?! Nej tack.
  • Milleman
    viseversa skrev 2016-02-01 16:29:14 följande:
    Och om ett barn kissar på sig då? Hit gör dom då? Jag menar även blöjfria barn kan kissa på sig ibland. Jag hade aldrig haft mitt barn på en ur och skur förskola. Men det är ju jag det. Just för att det finns jävla skitväder som man inte vill vara ute i ens om man nu älskar att vara ute. Kalla händer,fötter mitt i vintern och ingen möjlighet att värma sig?! Nej tack.
    Det är tråkigt att så många fått fel uppfattning om I ur och skur. Eller att vissa av förskolorna bedriver en verksamhet som liknar ett ute-fängelse.
    Vi går ut med barnen och visst fryser nån och en annan vill bara sitta inne. Men det är vi ihop med föräldrarna som ska se till att barnen ska vara och hålla sig varma.
    Jag vet personligen ingen I ur och skur som är ute dagarna i ända, nästan alla har även en fin inomhusmiljö och vi har riktlinjer att vi även måste vara inomhus och bedriva verksamhet.
    Friluftsfrämjandet har som regel att det ska vara kul för barnen att vara ute. Och det ÄR jättekul att vara ute när det regnar. Fram med båtbanan, vattenkannor och hoppa i vattenpölar. Med bra kläder. En timme iallafall, sen in och mys!
    Vi skulle inte sitta ute och äta lunch i varken minusgrader eller regn. Förmiddagsfrukten äter vi ute om det inte är minusgrader.
    Jag ser hellre att barnen är ute varje dag, i ur och skur, i lagom mängd tid oavsett väder än som min son som är inne så fort det är regn eller minusgrader. De är kanske ute två-tre förmiddagar i veckan och för mig känns det så fel.
  • mammatill3

Ur & Skur... alla dagar o veckan. 100%

Rätt klädda har ungarna Skitkul!

"Vanliga kommunala barn" som går ut när vädret tillåter en stund på fm. De är klädda i jeans o tröja, bomulls strumpor och föräldrarna tror att fleece och collegetröja är samma sak, på det en overall ärvd i genarationer och kass vantar och fodrade gummistövlar. Undra på att de fryser!!?

Uteförskolor har krav på sig att ha även en stimulerande innemiljö. Frilutsfrämjandet ser att ute är roligt . Medagerande personal läser barngruppens behov.

Uteförskolor har i regel högre personaltäthet, ekologisk mat och engagerad personal och föräldrar. På det glada och friska barn....

Självklart går inte barnen med bajs. Blöjan byts på och större barn bajsar i en grop där det täcks över eller så går en personal tillbaka med det barnet.

Skräckpropaganda! Uteförskolor är bäst!

• Harvester

Min tvååring går på I Ur och Skur och älskar det! Som sagt ovan är de små mest runt dagiset men är ute varje dag. Jag lovar att han inte fryser men har också lagt mycket pengar på varma funktionskläder. Han brukar få små utbrott när han måste gå in..

Svar på tråden uteförskola