Inlägg från: Anonym (soc sekr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (soc sekr)

    Hjälp mig

    Anonym (Orolig pappa) skrev 2016-02-01 07:52:59 följande:
    Soc har jag verkligen försökt med. Vad kan kyrkan hjälpa med? Får fara dit å höra
    Du skriver att Soc vägrar hjälpa dig, jag undrar vad du menar med det. Vi vägrar inte hjälpa någon nämligen Däremot kan du ha fått avslag på din ansökan och har då möjlighet att överklaga.

    Du har alltså fått beviljat löpande försörjningsstöd men fått avslag på hyresskulden, stämmer det? I så fall, vad stod det exakt i avslaget? Om du återger det ordagrannt så kan jag försöka hjälpa dig om du vill?
    Bohnanza skrev 2016-02-01 07:41:14 följande:

    Fråga soc om ett lån. Berätta att du har småbarn och att du kommer att bli vräkt.

    Hamnar ni på gatan så blir det liksom ändå deras problem eftersom småbarn inte får vara hemlösa...


    Onödigt råd eftersom Soc inte är en bank som lånar ut pengar....man kan dock bli beviljad mot återbetalning OM det är i avvaktan på inkomst för samma period OCH att man annars skulle vara berättigad dvs får man avslag så är man inte berättigad.
  • Anonym (soc sekr)
    Ms H skrev 2016-02-01 20:43:25 följande:
    Vad är det för skillnad på "låna ut" och "mot återbetalning"?
    Den enkla versionen är att mot återbetalning så krävs att man har rätt till bistånd och att det finns en inkomst för samma period dvs om man kommer att få sjukersättning från en månad men att handläggningen inte är klar förrän 3 månader senare så kan man under de månaderna beviljas försörjningsstöd i avvaktan på FK:s handläggning. Ett lån är ju ett lån, finns inte de kraven alls.

    I folkmun kan det såklart låta som som ett lån men vi har många samtal från folk som ringer och vill låna pga vad de hört och läst på nätet och de blir ju väldigt besvikna då de hoppades på lån.
Svar på tråden Hjälp mig