• Moorii

Karpaltunnelsyndrom, för andra gången..

För snart fem år sen så gick jag operera höger hand pga karpaltunnelsyndrom. Då jag jobbar i restaurang så var det nödvändigt, det går ju inte att sluta anstränga händerna på jobbet. Den vänstra har jag känt av sen dess med, men det har handlat om att handen domnar bort efter någon minut när jag läser en bok eller håller i mobilen.

Nu är jag gravid i vecka 18 snart och sen två nätter vaknar jag flera gånger av kramper i hand och arm. Igen så kan jag inte sluta använda händerna på jobbet, så vad tror ni, är det bara operation som gäller igen? Är det någon som det blivit bättre för med skenor?

• Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom, för andra gången..
  • Mammatillmimmy

Jag fick samma när jag var gravid. Försvann efter graviditeten. Fråga din barnmorska. Skenor kanske kan vara skönt, men tror absolut inte du behöver operation, då det säkert är gravidrelaterat.

• Jennsan81

Mina vart tyvärr inte bättre med skenor. Har opererat båda händerna med några års mellanrum, och är helt återställd nu. Lycka till!

• Moorii

Jag har alltså haft dom här problemen långt innan jag blev gravid, men det har blivit mycket värre i den hand som inte är opererad.

Jennsan81: ok, misstänkte nästan det :/ kanske lika bra, så slipper jag besvären även efter graviditeten.

• Jennsan81
    Moorii skrev 2016-02-01 12:25:22 följande:

Jag har alltså haft dom här problemen långt innan jag blev gravid, men det har blivit mycket värre i den hand som inte är opererad.

Jennsan81: ok, misstänkte nästan det :/ kanske lika bra, så slipper jag besvären även efter graviditeten.

Mina besvär på ena handen kom efter första sonens förlossning. Opererades när han var 8 veckor. Vänster hand fick jag känningar i efter andra sonen men det gick över för att slå till med full kraft efter 3:an. Den opererades när han var ca 4 månader då remissen försvann..
Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom, för andra gången..