• Anonym (ont)

Hur mycket värktabletter törs man ta?

Har på senare år lidit mycket av svår mensvärk. För några månader sedan var det så illa att jag var tvungen att åka in till akuten pga smärtan. Där fick jag ketogan intravenöst och fick ligga kvar över natten. Läkaren trodde att det var en engångsgrej att smärtan blev så pass svrå och rekommenderade mig att äta Ipren 400 mg regelbundet under hela tiden jag har mens. Helst ska jag ta vare sig jag har ont eller ej för att smärta ej ska uppstå.

Nu är jag inne på min andra dag med mens och smärtan blir bara värre och värre. Jag har redan idag ätit 2 st Ipren. Den rekommenderade dosen är tre om dagen. Hur många törs man äta på en dag egentligen? Om man äter för många vad händer då?

Jag vill absolut inte åka in till akuten igen. Imorgon bitti ska jag på en anställningsintervju på ett jobb som jag väldigt gärna vill ha. Jag har inte tid att ligga på sjukhus. Börjar bli desperat.......

• Svar på tråden Hur mycket värktabletter törs man ta?
  • nr3

låter väldigt jobbigt för dig. det finns väl receptbelagda mediciner du kan få utskrivna om du har så ont?!! ang ipren och liknande värktabletter får du väl ta var 4e timme om jag inte minns fel. lycka till och krya på dej

• Anonym (ont)

Ja, läkaren sa att han kunde skriva ut ngt hormon preparat som gjorde både värken och blödningarna mindre. Han var dock ej så pigg på det eftersom jag är steriliserad så tyckte han det var onödigt att stoppa i sig p-piller liknande tabletter. Steriliseringen blir liksom lite överflödig då .

I värsta fall får jag nog lov att ta kontakt med en läkare iaf. Det måste väl finnas starkare tabletter som hjälper?

• Anonym (magsår)

jag åt för några år sedan under någon veckas tid/månad bra många fler ipren än vad som rekommenderas...och fick början till magsår!
    tycker du ska ta tag ordentligt i en läkare och be om något på recept som skadar magen så där...

• Anonym

som INTE skadar magen så där...

skulle det stå!

• cii

Jag har Panodil 500mg.

Och läkaren skrev 1-2 tabletter 2-4 gånger dagligen

Alltså borde inte 8 tabletter på en hel dag vara farligt.

• Anonym

Det finns hjälp att få!
    Alltså andra receptbelagda mediciner för dig i ditt fall prata med läkare/barnmorska, konstigt att du inte fick info när du blev inlagd!

Lycka till!

• Danbala

cii:

Men Panodil och Ipren är väl ganska olika tabletter ändå?

• Anonym (ssk)

Max 2 st 400 mg ipren per dygn
    Max 8 st Panodil per dygn, som tätast var 4:e timme
    Ipren och Panodil arbetar bra ihop mot smärtan, man kan alternera mellan dem under dagen eller ta dem samtidigt. Se bara till att inte gå över rekommendationerna.

• MrsL

Men ipren mot svår mensvärk? För mig skulle det vara som att ta en barnmagnecyl om jag brutit benet, dvs inte hjälpa ett dugg....Be att få ngn starkare värktablett, det finns ju flera bra som inte innehåller några hormooner heller, utan är bara just smärtstillande.

• Signatur

AAARGH alla människor!! Snälla sitt inte och gissa!! Alvedon och Ipren är inte samma sak. Man kan INTE ta 8 Ipren. Ring apoteket, läkemedelsupplyssningen eller din läkare och fråga. Lyssna inte på råd från folk som bara sitter och gissar!!!!

• Louise 77

Anonym (ssk): Max 2 st Ipren 400 mg stämmer inte, man kan ta fler.

I FASS står det: Menstruationssmärtor. Vanlig dos för vuxna och barn över 12 år: 1 tablett (400 mg) 1-3 gånger per dygn vid behov. Ta medicinen så tidigt som möjligt vid menstruationens början, då blir effekten bättre.

Men TS, läs i fass, (fass.se) och ta ipren tillsammans med panodil som anonym ssk förslår, de funkar väldigt bra tillsammans. Just ja, försöker du bli gravid ska du undvika Ipren.
    Hoppas smärtan blir bättre!

• Anonym (ssk)

Louise 77: du har helt rätt om mängden Ipren, jag var lite för snabb där...

• lurv

Nu är det länge sedan jag hade mensvärk men då fick jag kramplösande medicin mot det och inte enbart värktabletter. Kan du inte höra dej för om det?

• Anonym (ont)

Tack för alla svar! Jag har redan tagit tre Ipren 400 mg (vilket är maxdos enligt Fass). Tänker nog ta en till iaf om ett par timmar. Smärtan brukar vara som värst just det andra dygnet när jag har mens. Ska höra av mig till läkare för att få annan medicin utskriven i fortsättningen. Kan inte ha det så här längre.

• Pineapple

Kolla med din läkare hur du ska göra. 3 är ju doseringen vid egenvård. Det finns dem som tar mer men då under läkarbevakning.
    Egentligen är det viktiga när man tar värktabletter att man tar dem när värken börjar komma och inte när det är som värst, då det kan vara svårt att häva värken.
    Nu är du ju redan mitt inne iden. Försök kombinera Ipren med PAnodil eller Alvedon istället för då har du två olika verkningsmekanismer och du skonar magen mer.

Svar på tråden Hur mycket värktabletter törs man ta?