• Ziltoid

    Flytta till Skellefteå?

    Hej!

    Jag funderar på att ta hela familjen och flytta upp till Skellefteå.
    Jag, fru och tre söner; 4, 6 och 10 år gamla.

    I nuläget bor vi i en villa strax utanför Uppsala och jag veckopendlar upp till Skellefteå.
    Men jag skulle ju få mycket mer tid med familjen, och de med mig, om vi flyttar upp allihop. 

    Frun är med på noterna till 100%, anledningen till att jag tvekar är ju barnen, om de kommer att trivas?

    Därför frågar jag er norrlänningar; är Skellefteå en bra stad att växa upp i?

    Är skolorna bra?
    Förskolorna?
    Vården?
    Nöjen och fritid?
    Är det tryggt eller oroligt?
    Satsar man på kommunen?
    Är utvecklingen positiv eller negativ?

    Funderar även på Ursviken/Skelleftehamn.
    Där är ju huspriserna väldigt tilltalande, men det låga priserna kanske beror på en del nackdelar?

    Jag skulle vara mycket tacksam om någon ville ta sig tid och svara på mina frågor! 

    Mvh

  • Svar på tråden Flytta till Skellefteå?
  • JohannaAlex

    Både a torp och skelleftehamn har blivit populärt för barnfamiljer, hus och insatslägenheter. Det finns ett litet område i skehamn, bogatan, där det varit problem men det är hyreslägenheter. Så länge man inte har med kriminalitet o göra ser man den inte, jag kan varmt rekomendera ursviken!
    Skit finns överrallt men mer och mindre. Och jämför man med uppsala så välkommen hit!????

  • Flash Gordon

    Var beredda bara på att komma till ett väldigt inskränkt samhälle bara. Skillnaden mot Uppsala i öppenhet och tillåtande attityd kommer att vara stoooor.

    Jag har bott i ett antal olika svenska städer och Skellefteå är den där folket varit överlägset med inskränkta och "käääriga".

    Allt är bäst i Skellefteå men det gäller samtidigt att tillhöra endera släkten (Marklund eller Lundmark) för att få vara med.

    Skellefteå är väldigt mycket ett brukssamhälle med allt vad det innebär.

  • Flash Gordon
    JohannaAlex skrev 2016-02-02 15:52:22 följande:
    Det är för stort för att vara inskränkt!
    Nähä, då ...

    Söder om finns Umeå. Norr om finns Luleå.

    Två mycket mer öppna och varierade städer. I huvudsak på grund av att de, till skillnad från Skellefteå, är universitetsstäder.

    Särskilt Umeå som alltid varit mer tjänste- och akademikerstad.

    Luleå har ju också sin bakgrund som bruksort med stålverket som dominerande arbetsgivare men har diversifierats via högskolan/universitetet sedan 70-talet.

    Skulle jag flytta till området för ett jobb i Skellefteås skull så skulle jag nog nästan hellre bo i Umeå och dagpendla till jobbet.
  • Ziltoid
    Flash Gordon skrev 2016-02-03 09:13:17 följande:

    Nähä, då ...

    Söder om finns Umeå. Norr om finns Luleå.

    Två mycket mer öppna och varierade städer. I huvudsak på grund av att de, till skillnad från Skellefteå, är universitetsstäder.

    Särskilt Umeå som alltid varit mer tjänste- och akademikerstad.

    Luleå har ju också sin bakgrund som bruksort med stålverket som dominerande arbetsgivare men har diversifierats via högskolan/universitetet sedan 70-talet.

    Skulle jag flytta till området för ett jobb i Skellefteås skull så skulle jag nog nästan hellre bo i Umeå och dagpendla till jobbet.


    Tack för svar Flash Gordon!

    De flesta på jobbet är inflyttande utifrån, jag ska höra med dem hur de ser på det du beskriver.

    Vi är inga snobbar direkt, så jag tror knappast att vi kommer ses som märkvärdiga "Stockholmare".

    Men det är en viktig fråga, framförallt hoppas vi ju att barnen tas emot väl och snabbt kommer med i gänget!

    Hur ser ni Skelleftebor på den synpunkten?

    Blir utbölingar utstötta i stan?
  • Milia02
    Ziltoid skrev 2016-02-03 11:42:23 följande:

    Tack för svar Flash Gordon!

    De flesta på jobbet är inflyttande utifrån, jag ska höra med dem hur de ser på det du beskriver.

    Vi är inga snobbar direkt, så jag tror knappast att vi kommer ses som märkvärdiga "Stockholmare".

    Men det är en viktig fråga, framförallt hoppas vi ju att barnen tas emot väl och snabbt kommer med i gänget!

    Hur ser ni Skelleftebor på den synpunkten?

    Blir utbölingar utstötta i stan?


    Måste säga att jag tycker han har helt fel.... skellefteå är inte inskränkta och det är inte svårt ta sig in i nya grupper.. min släkt är uppflyttad från Stockholms området och ingen har haft nått som helst problem.

    Däremot upplever jag att framförallt umeå är så. Där ska man helst känna folk för att ta sig in..

    Ska man inte gå högskola där man naturligt blir påtvingad att träffa nytt folk så skulle jag inte välja umeå. Där bor det betydligt mer snobbar och folk som ser ned på en.

    Min man är från luleå... och jag upplever att där är dom mer lika skellefteå... inte dömande och inskränkta som i Umeå.

    Mina barn ... ålder 17 .. 13.. 10... 4... har fått många nya inflyttade vänner .. och i deras skola spelar bakgrund ingen roll... alla är välkomna
  • mycketsaft
    Pimpinellan skrev 2016-02-01 18:16:06 följande:
    Anderstorp= Skellefteås Rinkeby, Rosengård, Bergsjön.

    Skelleftehamn och Ursviken är väldigt små orter. Dels kommer chocken bli stor och dels är de liksom alla andra orter inom kommunen utom just Skellefteå självt lite glömda. Avbefolkat. Trista.
    Haha, alltså att jämföra a-torp med rinkeby mm är lite väl överdrivet... Den som bott i sådana orter skulle tycka att a-torp är hur lugnt som helst.
    Jag är ganska så säker på att TS vet att Ursviken och Ske-hamn inte är som Uppsala. Skellefteå är inte särskilt stort heller så jag vet faktiskt inte riktigt hur du tänkte där.
  • mycketsaft
    Ziltoid skrev 2016-02-03 11:42:23 följande:
    Tack för svar Flash Gordon!

    De flesta på jobbet är inflyttande utifrån, jag ska höra med dem hur de ser på det du beskriver.

    Vi är inga snobbar direkt, så jag tror knappast att vi kommer ses som märkvärdiga "Stockholmare".

    Men det är en viktig fråga, framförallt hoppas vi ju att barnen tas emot väl och snabbt kommer med i gänget!

    Hur ser ni Skelleftebor på den synpunkten?

    Blir utbölingar utstötta i stan?
    Absolut inte. Sen finns det ju folk som haft dåliga erfarenheter oavsett var man flyttat. Jag tycker hellre att folk här blir glada att det faktiskt finns folk som vill komma hit. 
  • Ziltoid
    Milia02 skrev 2016-02-03 12:42:13 följande:

    Måste säga att jag tycker han har helt fel.... skellefteå är inte inskränkta och det är inte svårt ta sig in i nya grupper.. min släkt är uppflyttad från Stockholms området och ingen har haft nått som helst problem.

    Däremot upplever jag att framförallt umeå är så. Där ska man helst känna folk för att ta sig in..

    Ska man inte gå högskola där man naturligt blir påtvingad att träffa nytt folk så skulle jag inte välja umeå. Där bor det betydligt mer snobbar och folk som ser ned på en.

    Min man är från luleå... och jag upplever att där är dom mer lika skellefteå... inte dömande och inskränkta som i Umeå.

    Mina barn ... ålder 17 .. 13.. 10... 4... har fått många nya inflyttade vänner .. och i deras skola spelar bakgrund ingen roll... alla är välkomna


    Ja det låter ju bra!

    Jag antar att om man uppför sig som folk lär det gå bra, precis som på alla andra ställen.
  • Pimpinellan
    mycketsaft skrev 2016-02-03 12:48:53 följande:
    Haha, alltså att jämföra a-torp med rinkeby mm är lite väl överdrivet... Den som bott i sådana orter skulle tycka att a-torp är hur lugnt som helst.
    Jag är ganska så säker på att TS vet att Ursviken och Ske-hamn inte är som Uppsala. Skellefteå är inte särskilt stort heller så jag vet faktiskt inte riktigt hur du tänkte där.
    Skellefteå är ju väldigt stort jämfört med Ursviken! Jämfört med många orter dessutom. Vi bor färre än 10 i min by. Och jag sa också att A-torp inte är exakt som Rinkeby, men jag har haft vänner som bott där och absolut inte trivts p.g.a stöket. Och vem minns inte mordet på tjejen de aldrig hittade?  Helst hade jag sagt i första inlägget att ts aldrig i sitt liv skulle flytta till Västerbotten ö.h.t för jag skulle hellre dö än flytta tillbaks. Jag försökte dock vara diplomatisk och säga några orter som inte är rena skräcken.
Svar på tråden Flytta till Skellefteå?