• flikkanfin

    bonusbarn dagis, mammaledig.

    Hej, jag har precis fått mitt första barn o sambon sitt andra.
    ska tydligen finnas ett domstolsbeslut att man som styvmor inte behöver ha sitt bonusbarn hemma på sin mammaledighet.
    någon som vet vart jag hittar det?

  • Svar på tråden bonusbarn dagis, mammaledig.
  • Anonym (hmmmmmmmmmmm)
    flikkanfin skrev 2016-02-01 17:36:59 följande:

    Hej, jag har precis fått mitt första barn o sambon sitt andra.
    ska tydligen finnas ett domstolsbeslut att man som styvmor inte behöver ha sitt bonusbarn hemma på sin mammaledighet.
    någon som vet vart jag hittar det?


    Den osökta frågan är ju givetvis om du skulle velat ha ett biologiskt barn hemma under din ledighet?
  • Mooomin
    Anonym (hmmmmmmmmmmm) skrev 2016-02-03 16:29:02 följande:

    Den osökta frågan är ju givetvis om du skulle velat ha ett biologiskt barn hemma under din ledighet?


    Hon har ju i princip svarat på det om du läser alla hennes inlägg..
  • Kasperina
    Pkb skrev 2016-02-03 12:53:44 följande:
    Ja förskolorna verkar vilja göra sina egna regler. Jag har också behövt kolla upp vad som gäller och tagit upp det med rektorn.
    Det värsta var att även kommunens ansvariga sa att det var 25/vecka som gällde hela tiden ända tills jag frågade om kommunen verkligen kunde kräva att min son bara fick träffa sin pappa varannan helg bara för att jag valt att skaffa ett barn till. Då först fattade hon vad det var hon sa och ändrade sig. Sen fick jag ett mail där hon skrev tydligt att det enligt förskolelagen (?) var tydligt att han skulle ha olika schema mina veckor och pappans veckor. Det mailet användes sedan flitigt
  • Ann Cistrus
    Anonym (hmmmmmmmmmmm) skrev 2016-02-03 16:29:02 följande:
    Den osökta frågan är ju givetvis om du skulle velat ha ett biologiskt barn hemma under din ledighet?
    Egentligen förstår jag inte vad det spelar för roll. Det ÄR inte samma sak med bonusbarn och biologiska barn. Vissa biologiska barn går på förskolan när de fått syskon, andra är hemma. Vissa bonusmammor har kanske sina bonusbarn hemma när de fått barn, de flesta förmodligen inte. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • BioBonus
    Ann Cistrus skrev 2016-02-04 06:19:23 följande:
    Egentligen förstår jag inte vad det spelar för roll. Det ÄR inte samma sak med bonusbarn och biologiska barn. Vissa biologiska barn går på förskolan när de fått syskon, andra är hemma. Vissa bonusmammor har kanske sina bonusbarn hemma när de fått barn, de flesta förmodligen inte. 
    Och skillnaden är ju också den att hade TS haft ett barn sen tidigare, så hade hon ju inte varit förstagångsmamma och utgångsläget hade varit helt annorlunda. Nu ÄR det TS första barn, oavsett om hon har bonusbarn eller inte. Jag hade inte velat ha ett annat barn hemma när jag blev mamma första gången. Det är en stor omställning för de flesta.
    Jag hade ettan hemma när jag fick tvåan, men ingen av dem när jag fick trean. Och det var inte en käft som ifrågasatte det, eftersom de var mina egna barn och då har man tydligen rätt att bestämma det själv, vilket man tydligen inte får om man har bonusbarn.
  • Ann Cistrus
    BioBonus skrev 2016-02-04 10:34:02 följande:
    Och skillnaden är ju också den att hade TS haft ett barn sen tidigare, så hade hon ju inte varit förstagångsmamma och utgångsläget hade varit helt annorlunda. Nu ÄR det TS första barn, oavsett om hon har bonusbarn eller inte. Jag hade inte velat ha ett annat barn hemma när jag blev mamma första gången. Det är en stor omställning för de flesta.
    Jag hade ettan hemma när jag fick tvåan, men ingen av dem när jag fick trean. Och det var inte en käft som ifrågasatte det, eftersom de var mina egna barn och då har man tydligen rätt att bestämma det själv, vilket man tydligen inte får om man har bonusbarn.
    Nä men du vet ju hur det är: älskar och vårdar man inte sin bonus mer än sina egna så är man surhäxan styvmor  
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • BioBonus
    Ann Cistrus skrev 2016-02-04 15:22:19 följande:

    Nä men du vet ju hur det är: älskar och vårdar man inte sin bonus mer än sina egna så är man surhäxan styvmor  


    Visst är det märkligt.
  • Anonym (K)

    Du behöver inte ha bonusen hemma när du är föräldraledig.

    Det är upp till pappan och mamman att ordna med förskola för denne.

  • fernandasmamma
    BioBonus skrev 2016-02-04 16:03:16 följande:
    Visst är det märkligt.
    Konstiga människor med konstiga åsikter finns det ju överallt..
    Men ja det är väldigt märkligt..
    Inget konstigt att ha bonusbarnet eller sitt eget barn på förskola när man har en nyfödd.
    Det är väl upp till en själv hur man vill ha det.
    Som förstagångsmamma är man i en helt ny situation, och kanske vill landa i sin nya roll som förälder..


  • Brumma
    Anonym (hmmmmmmmmmmm) skrev 2016-02-03 16:29:02 följande:

    Den osökta frågan är ju givetvis om du skulle velat ha ett biologiskt barn hemma under din ledighet?


    Varför ?

    Ett biologiskt är inte samma sak som ett bonusbarn. Speciellt inte om man är förstag gsföderska.

    Och nej. Det har inget med att göra om huruvida man tycker om/älskar barnet eller inte.
  • Brumma
    Snövits skrev 2016-02-01 20:14:31 följande:

    Precis, du är inte bonusmamma, det är därför du inte vet vad jag menar....


    En fkerbarnsmamma vet det BETYDLUGT bättre än en bonusmamma som inte har några barn sedan tidigare.

    Det har INGET med att göra huruvida man tycker om/älskar sitt bonusbarn.

    Som förstagångsmamma skall man passa på och njuta så mkt som möjligt med sitt barn. Inte ta hand om andras barn (även om man älskar dem). Inte ens om allt funkar klockrent efter förlossningen.
  • Starkast
    fernandasmamma skrev 2016-02-03 15:12:36 följande:

    Du låter ju som en underbar bonusmamma <3

    Min dotter har en bonusmamma, hon är som du, ser inte skillnad på sina biologiska barn och min dotter..

    Köper hon något till sina barn köper hon alltid något till dottern också, så att hon aldrig ska känna sig utanför.

    Tråkigt att du ska få skit av ditt bonusbarns familj..


    Tack?
  • Anonym (Vad)

    Vad får man tillbaka om man tar hand om styvbarnet som har en mamma/pappa?och ekonomiskt ochså?Vid separation så har ju barnet mamma/pappa fortvarande kvar,och styvmamman tappar nästan alltid kontakten med barnet.

Svar på tråden bonusbarn dagis, mammaledig.