• Fröken W

Fosterdiagnostik

Hej!

Jag plussade med första barnet för några veckor sedan. Jag har varit på hälsosamtal hos bm och fick då en broschyr med lite info om fosterdiagnostik. Nu känner jag mig helt förvirrad och vet inte alls vad man "borde" eller "brukar" göra.

Jag ska tillbaka på riktiga inskrivningen om ca två veckor och jag antar att vi kommer att prata mer om detta då.

Det vore ändå kul att höra med er andra hur ni tänker?

Kub, fostervattenprov, moderkaksprov? Finns det mer?

Vad gör ni?

• Svar på tråden Fosterdiagnostik
  • dessan02

Det finns nåt som heter nipt test. Väldigt säker till 99 %. Men den betalas av dig privat. Och du kan veta alla trisomi kromosomer och köns kromosomer. Man lämnar blodprov i v 10. Och 1 vecka senare får du svaret. Istället för mkp prov som man har liten risk för missfall. Men nu fick jag missfall iallafall bara otur. Kub testet är inte så så mycket att lita på

• Fröken W

Ok, tack för info.

Någon mer som har några tankar/erfarenheter att dela med sig av? Tänker mycket på vad som är "vanligt" att göra?

Antar att de flesta gör ultraljud men brukar man göra fler?

• Curlingmorsan

När jag var gravid med båda mina första barn gjorde jag inga tester alls annat är RUL. Men då var jag under 30år. Nu är jag 37 och har valt att göra KUB. Det görs inte här där jag bor så jag har fått åka till Göteborg för att göra det. Har för mig att blodprovet ska tas i v 9 och UL görs i v 11-14. Så om du har inskrivning efter det så kanske du får ta ett beslut innan så det inte är för sent. Fast man kanske kan göra det senare också?

• MalBa

Första graviditeten: 32 år. Gjorde KUB och fick resultatet 1:500-600. Detta räknas som låg risk och mycket riktigt var barnet friskt när det föddes. Dock brukar resultatet ofta vara en av flera tusen vilket gjorde att mitt resultat varken kändes bra eller dåligt. 

Andra graviditeten: 36 år. Hoppade över KUB och satsade på privat NIPT (som dessan02 nämner ovan) direkt för att undvika "gråzonen" som jag hamnade i förra gången. Tyckte det var värt pengarna. Hade jag fått ett bra resultat på KUB förra gången hade jag säkert gjort KUB igen.

Vore jag förstföderska igen skulle jag nog valt att göra KUB i första hand. Vid 1:200 på KUB erbjuds man moderkaksprov och numer även NIPT i Sthlm.

Båda gångerna gjorde jag rutinultraljudet (RUL). Tror knappt det är någon som väljer bort det.

• Fröken W

Tack för att ni delar med er.

Jag är väl mest inne på att bara göra ultraljud men ville ändå höra lite med några andra. Skönt att höra att det är fler som gjort så.

• cosinus

Med de två första gjorde jag bara RUL (de fyller 10 och 12 i år). Med de två yngsta (fyller 6 och 8 i år) gjorde jag FVP, det var det enda som erbjöds i mitt landsting då och det fick alla som ville göra oavsett ålder. Var 31 och 33 när barnen föddes och det var mest min man som var nojjig och tyckte det var lugnande att ta redan på det man kunde. Jag hade nog kunnat vara utan men tyckte å andra sidan inte det var någon stor sak att göra det heller. Då fick man vänta 5 dagar innan man fick svar.

Svar på tråden Fosterdiagnostik