Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Bröllop - Byxor till klädkod kavaj

Hej!

Ska på bröllop i dagarna. Klädkod är kavaj och själva vigseln är utomhus (kan vara allt mellan 2+ grader till -15). Den enda ytterligare info vi fått är att "klä sig varmt".

Jag har en sjukdom som gör att jag får kärlkramp i kapillärerna i händer och fötter när de utsätts för kyla. Eftersom jag är gravid så kan jag inte medicinera mot detta just nu. Därför är det uteslutet att ha några finare skor. Jag måste ha ett par diskreta svarta vinterboots.

Skorna passar inte särskilt väl till klänning. Så jag spånar lite på om jag kan ha svarta stretchjeans (i finare material), ett ljusrosa propert linne (matt slätt material med knytband i sidan), samt en vit (inte kritvit utan mer beigevit) kofta över. Är det för oklätt för klädkoden? Bör jag ändra någon del i outfiten?

• Svar på tråden Bröllop - Byxor till klädkod kavaj
  • Anonym (Ts)

Tack för era svar :)

Det är middag och fest inomhus. Men jag kan inte svara på om det finns möjlighet att byta om. Vi har bil och åker 6 mil. Så det känns lite osäkert att chansa på att det finns möjlighet att byta om eller hur långt det är från parkering till vigsel och middag/fest. Kan ju inte gå och konka på en bag precis ;)

Benen är inget större problem för mig. Utan det är framförallt skorna. Vilket indirekt gör resten av outfiten problematisk.

Vad innebär exakt klädkod kavaj?

• Anonym (Ts)

Jag är nygravid så jag har ingen mage att ta hänsyn till. Men börjar luta åt klänning ändå. Har en grå finare knälång klänning. Men då är problemet vad jag ska ha över arnarna och på benen.

Svarta eller hudfärgade strumpbyxor?

Och vilken typ av skor?

Över armarna? Bolero?

Detta är svårt. Bröllopet hålls på en skidort föresten.

• Anonym (Ts)

Här är klänningen jag spånade på. Insåg tyvärr att den är kortare än jag trodde. Kanske inte blir så markant med svarta strumpbyxor dock? Tog även på mig skorna jag vill ha på mig under utevistelsen. Men det ser ju knäppt ut till klänningen. Undviker gärna klackar då jag 1. Inte kan gå i dem och 2. Blir längre än min pojkvän.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (1) skrev 2016-02-02 16:18:28 följande:

Inga grova skor!

Jag antar att du menar på festen? På vigseln är dock grova skor ett måste, om jag inte vill riskera att amputera några tår. Men jag håller med om att grova skor inte passar sig till t.ex klänningen.
  • Anonym (Ts)

Här är den andra outfiten jag funderar på. Ser ju att den är för vardaglig. Men frågan är. Ska jag försöka "rädda upp" den första (grå klänning) eller denna?
  • Anonym (Ts)

Något sånt här kanske? Behöver skaffa en ny bolero , men fotade med en gammal för att se på ett ungefär. Kan jag ha dessa skor? Syns dåligt på bilden men det är ett par nättare stövlar med liten klack, ganska korta skaft. Om jag ska ha svarta strumpbyxor så känns inte ballerinaskor aktuellt. Kan jag välja fritt mellan genomskinliga svarta strumbyxor och tjockare leggings? Leggings känns ju lite vardagligt, men samtidigt passande för årstid och klimat.
  • Anonym (Ts)

Hörrni. Jag har typ 3 timmar på mig att fixa outfiten. Kommer inte kunna starta helt från grunden. Klänningen är ljusare grå än på bilden. Så jag får inte riktigt begravningsvibbar faktiskt. Någon annan färg än svart på toppen jag ska fixa känns svår att matcha med den grå svarta klänningen. Men ni får gärna ge förslag? Och färgade strumpbyxor? Bör inte det lite clownvarning? Jag tycker iaf att det är svårt att få in färg här utan att det ska bli galet. Men jag är iofs väldigt restriktiv med färger över lag, så det är kanske det som håller mig tillbaka.

Svar på tråden Bröllop - Byxor till klädkod kavaj