• Anonym (Tåg)

Jag jobbar som lokförare, fråga vad du vill

Jag jobbar som lokförare. Fråga vad du vill så ska jag försöka svara :)

• Svar på tråden Jag jobbar som lokförare, fråga vad du vill
  • Anonym (B)

Hur har du förberett dig mentalt på att någon skulle kunna hoppa framför ditt tåg?

• frökenelisabeth

Är det svårt att planera sina inbromsningar så att man stannar precis på rätt ställe på perrongen? Vilken typ av tåg kör du? 

• Anonym (Tågresenär)

Jobbar du just nu?

• Anonym (Oj)

Hur är ditt jobb stressigt?

Hur kom det sig att du ville jobba som det?

• Anonym (Tåg)

Det är svårt och förbereda sig på om någon skulle ställa sig framför tåget. Men genom att veta att det kommer hända (statistiskt sett går det inte att undvika som lokförare...) och att fundera lite på hur jag ska agera. Det är ju inte mycket man kan göra än att nödbromsa, signalera och blunda (och sen larma så klart). En del äldre förare rekomenderar också att man stampar i golvet så att man inte ska höra smällen...

Jo det kan vara lite trixigt ibland i alla fall från början. Särskillt då det är löv eller is på rälsen. Kontaktytan mellan ett hjul och rälsen är ungefär lika stor som en 5krona så det kan fort bli halkigt...

Jag kör persontåg och är utbildad på 5 olika fordonstyper.

Nej idag är jag ledig :D Väldigt dumt att vara på nätet om man kör samtidigt ;)

Det som är mest stressigt är när något går sönder på fordonet och man vet att man har resenärer som ska fram. Att felsöka och försöka fixa samtidigt som man kanske pratar med driftstöd, fjärrtågklarerare och hålla resenärerna uppdaterade. Yttre fel (kontakledning, spårledningsfel osv) kan ju vara irriterande men då är det bortom min kontroll så då är det inte någon vits med att stressa upp sig utan bara att vänta tills det är lagat.

Min pappa är lokförare så det vara därifrån jag kom på det- Lagom lång utbildning och ganska fritt arbete. Ingenting man behöver göra färdigt då man kommer hem osv :)

• Stolt Farsa

Hur mycket tjänar du brutto/netto. Finns det karriärmöjligheter inom ditt yrke?

• frökenelisabeth
    Anonym (Tåg) skrev 2016-02-02 12:20:25 följande:

Det är svårt och förbereda sig på om någon skulle ställa sig framför tåget. Men genom att veta att det kommer hända (statistiskt sett går det inte att undvika som lokförare...) och att fundera lite på hur jag ska agera. Det är ju inte mycket man kan göra än att nödbromsa, signalera och blunda (och sen larma så klart). En del äldre förare rekomenderar också att man stampar i golvet så att man inte ska höra smällen...

Jo det kan vara lite trixigt ibland i alla fall från början. Särskillt då det är löv eller is på rälsen. Kontaktytan mellan ett hjul och rälsen är ungefär lika stor som en 5krona så det kan fort bli halkigt...

Jag kör persontåg och är utbildad på 5 olika fordonstyper.

Nej idag är jag ledig :D Väldigt dumt att vara på nätet om man kör samtidigt ;)

Det som är mest stressigt är när något går sönder på fordonet och man vet att man har resenärer som ska fram. Att felsöka och försöka fixa samtidigt som man kanske pratar med driftstöd, fjärrtågklarerare och hålla resenärerna uppdaterade. Yttre fel (kontakledning, spårledningsfel osv) kan ju vara irriterande men då är det bortom min kontroll så då är det inte någon vits med att stressa upp sig utan bara att vänta tills det är lagat.

Min pappa är lokförare så det vara därifrån jag kom på det- Lagom lång utbildning och ganska fritt arbete. Ingenting man behöver göra färdigt då man kommer hem osv :)

Får du släppa in "obehöriga" i förarhytten? T ex ett tågintresserat barn med förälder?  
  • Anonym (Tåg)

Jag tjänar ca 33 tusen innan skatt. Karrieärsmöjligheter beror lite på. Jag skulle väl säga att då kan man bli handledare eller instruktör. Men sen har vi haft förare som börjat på kontoret med olika stora ansvarsområden och högre lön. Men då jobbar dom inte som förare längre (men kör något pass då och då för att bibehålla kompetensen)

Egentligen behöver man tillstånd för att vara i förarhytten. Eftersom man aldrig vet vad som kan hända...Men det finns dom som ibland låter barn titta in en liten stund

• frökenelisabeth

Finns det synkrav som lokförare, som för t ex piloter? Alltså sådana som måste uppfyllas även utan linser eller glasögon?

• Anonym (Oj)

Känner du dig nervös nån gång?

Är du uttråkad när du jobbar?

Tänker du "tänk om ett tåg kör mot mig"?

Svar på tråden Jag jobbar som lokförare, fråga vad du vill