• Anonym (Tåg)

Jag jobbar som lokförare, fråga vad du vill

Jag jobbar som lokförare. Fråga vad du vill så ska jag försöka svara :)

• Svar på tråden Jag jobbar som lokförare, fråga vad du vill
  • Unaangelita

Har du sociala svårigheter? Vad tycker du om att MTR tar över stora delar av tågtrafiken? Och vad tycker du om oss ( jag är en av dem) växlare? :)

• Anonym (K)

Är det sant att man som lokförare har rätt att gå i pension efter tre "olyckor" med dödlig utgång?

• Anonym (Tåg)

Det finns synkrav på lokförare men jag vet inte vart gränsen går. Men man får inte vara färgblind.

Jag kan bli nervös då det är folk i närheten av spåret som inte verkar sett en, eller duckar under bommar och liknande. Jag blir också lite nervös då jag måste växla (flytta fordonet från olika spår) på ställen jag inte är van.

Jag är sällan utråkad, men visst händer det ibland.

Jag kör inte där det finns två spår så när jag nån gång ibland gör det så kan jag tvär haja till då man möter ett tåg. Men i vanliga fall är jag inte orolig att det ska komma något tåg på fel spår.

Jag har inga sociala svårigheter, kanske en aning översocial ibland ;)

Här i Sverige kör MTR inte så jättemycket än. Men jag har väl ingen direkt åsikt om dom.

Det är väl lite samma sak med växlare ;) Jag har ju inte mycket med er att göra eftersom jag kör persontrafik och motorvagnar så har väl ingen direkt åsikt, järnvägare som järnvägare liksom :)

Att man skulle få gå i pension efter tre olyckor är inget jag hört talas om. Jag vet en kollega som gjort det och han jobbar då fortfarande. Kanske var så innan avregleringen?

• Anonym (Oj)

När jag var liten la jag en femma på spåret, den blev helt platt vad tycker du om sånaexperiment?

• Anonym (Tåg)

Sådan gillar jag inte. Varken barn eller vuxna (som inte har anledning och är utbildade) ska vistas i spårområdet. Många tåg kör jättefort och kan plötsligt dyka upp. En olycka händer så lätt :/

• Anonym (Oj)

Saknar du kollegor? Känns det varierat?

• Anonym (Vania)

Vad tänker du om strålningen lokförare utsätts för?

Får du ta emot hot från passagerare eller handskas med jobbiga passagerare?

• Anonym (Oj)

Blir det att du handlar mycket från den dyra kiosken i tåget?

Svar på tråden Jag jobbar som lokförare, fråga vad du vill