• Skjortan

Mat och dricka till stor fest

Hej alla glada, 

I vår ska vi ha en stor födelsedagsfest för 60-70-personer ungefär och för att hålla ner kostnaden vill vi fixa så mycket som möjligt av maten själva, och då hålla det så enkelt som möjligt för att slippa stå i köket tre veckor innan. 

Hittills har vi kommit på
    Förrätt: Har inte kommit på någon rätt. Alternativt bara tilltugg på stående fot när gästerna kommer.
    Varmrätt: Rökt lax med potatis av något slag och kanske rostbiff/kyckling för de som inte gillar lax.
    Efterrätt: Pannacotta.

Kaffe: Muffins/bulle och tårta

Vilka är era bästa lättlagade menyförslag som även är lätta att transportera då vi ska hyra lokal?

Sen har jag en fundering angående drickat. Jag har som förslag att vi ska bjuda på läsk/alkoholfritt/bubbelvatten hela kvällen, och vin/öl+eventuellt snaps till maten. Vill man ha mer alkohol utöver det så får man ta med sig eget. Min sambo tycker dock att vi ska bjuda på alkohol hela kvällen, men jag tycker det blir en för stor kostnad.

Hur har ni andra gjort eller varit med om på fester eller bröllop?

Senast vi var bjudna på en sån här större fest så fick varje gäst betala in 50 kronor som bidrag till mat och dricka och då fanns allt på plats. Det var dock en fest för enbart vänner, men vi ska även bjuda in familj och släkt och då känner inte någon av oss att det är ett alternativ att "ta betalt".

• Svar på tråden Mat och dricka till stor fest
  • Anonym (Lisen)

Skippa efterrätten om ni ska ha tårta också! Varför båda? 

• Nyfikna72

Annars ska man komma ihåg att cateringkostnaden för stora sällskap inte nödvändigtvis måste bli så stor. Det blir ju "billigare" per person ju fler man är. Så i slutändan är det ens frågan om det lönar sig att göra så mycket mat själva?

• Skjortan
    Nyfikna72 skrev 2016-02-02 11:36:29 följande:

Annars ska man komma ihåg att cateringkostnaden för stora sällskap inte nödvändigtvis måste bli så stor. Det blir ju "billigare" per person ju fler man är. Så i slutändan är det ens frågan om det lönar sig att göra så mycket mat själva?

Jaså? För jag har gått in på sidor och kollat priset per person och sen gångat det med antalet personer och det har blivit hiskligt dyrt. Men är det så att priset per person ofta går ner ju fler man är så är det ju värt att kolla upp en vända till. 

Anonym (Lisen) skrev 2016-02-02 11:29:16 följande:

Skippa efterrätten om ni ska ha tårta också! Varför båda? 

Sant. Just nu spånar vi mest på alla plan så vi har alternativ till alla möjliga varianter av rätter, men bra poäng! =)
  • Anonym (Bruden)

Vi ska snart ha höstbröllop, - middag med trerättersmeny:

Fördrink i mingelglas på stående fot.

Förrätten blir en varm kantarellsoppa, samt fröknäcke.

Varmrätten blir varmrökt lax med rostade rotfrukter (samt lite andra grönsaker som passar sig bra i ugn), ihop med någon god kall sås. En stor, matig kall sallad, grovt bröd samt något passande vin till (förmodligen alkoholfritt).

Efterrätten blir bröllops-cupcakes (lingon- och blåbär då det är ett höstbröllop). Kaffe och te.

Sedan kommer vi att ha ett stort fruktfat med nyskördade äpplen.

Andra förrättsalternativ: skaldjurssnittar, eller någon kall soppa (exempelvis gurksoppa).

Till efterrätt tycker även jag att ni kan ha enbart tårta. Ev. några småkakor som dopp till kaffet, för de som inte gillar tårta.

• Skjortan
    Anonym (Bruden) skrev 2016-02-02 11:45:20 följande:

Vi ska snart ha höstbröllop, - middag med trerättersmeny:

Fördrink i mingelglas på stående fot.

Förrätten blir en varm kantarellsoppa, samt fröknäcke.

Varmrätten blir varmrökt lax med rostade rotfrukter (samt lite andra grönsaker som passar sig bra i ugn), ihop med någon god kall sås. En stor, matig kall sallad, grovt bröd samt något passande vin till (förmodligen alkoholfritt).

Efterrätten blir bröllops-cupcakes (lingon- och blåbär då det är ett höstbröllop). Kaffe och te.

Sedan kommer vi att ha ett stort fruktfat med nyskördade äpplen.

Andra förrättsalternativ: skaldjurssnittar, eller någon kall soppa (exempelvis gurksoppa).

Till efterrätt tycker även jag att ni kan ha enbart tårta. Ev. några småkakor som dopp till kaffet, för de som inte gillar tårta.

Åh gud så gott med kantarellsoppa. Hade jag inte känt att jag vill akta mig för varm mat (av praktiska skäl) så hade jag lätt snott den idén ;)

Just det, ni kör kaffet som efterrätt? Min tanke bakom att dela upp maten och kaffet är att maten hinner lägga sig och man kan umgås och ha det lite trevligt, och liksom bygga upp en aptit igen innan kaffet och tårtan serveras. Men det är ju smådetaljer än så länge. =)

Hur gör ni med drickat till festen sen?

• Anonym (Bruden)
    Skjortan skrev 2016-02-02 11:53:18 följande:

Åh gud så gott med kantarellsoppa. Hade jag inte känt att jag vill akta mig för varm mat (av praktiska skäl) så hade jag lätt snott den idén ;)

Just det, ni kör kaffet som efterrätt? Min tanke bakom att dela upp maten och kaffet är att maten hinner lägga sig och man kan umgås och ha det lite trevligt, och liksom bygga upp en aptit igen innan kaffet och tårtan serveras. Men det är ju smådetaljer än så länge. =)

Hur gör ni med drickat till festen sen?

Ja, kantarellsoppa är ju SÅ gott. Och så passar det ju väldigt bra till ett höstbröllop. ;)

Men ni kanske kan köra någon kall soppa? Gurksoppa, grönsakssoppa eller fruktsoppa (fruktsallad?), bärsmoothie i snygga glas?

Vi har presentöppning mellan varmrätt och kaffe-cupcakes.

Efter middagen blir det bara att umgås och mysa. Vi ska inte ha någon stor fest. Vi rundar av efter kaffet, helt enkelt (därav helt alkoholfritt - eventuellt ett gott vin till varmrätten, men förmodligen inte. Kör nog på ett alkoholfritt vin).
  • Skjortan
    Anonym (Bruden) skrev 2016-02-02 12:05:19 följande:
    Ja, kantarellsoppa är ju SÅ gott. Och så passar det ju väldigt bra till ett höstbröllop. ;)

Men ni kanske kan köra någon kall soppa? Gurksoppa, grönsakssoppa eller fruktsoppa (fruktsallad?), bärsmoothie i snygga glas?

Vi har presentöppning mellan varmrätt och kaffe-cupcakes.

Efter middagen blir det bara att umgås och mysa. Vi ska inte ha någon stor fest. Vi rundar av efter kaffet, helt enkelt (därav helt alkoholfritt - eventuellt ett gott vin till varmrätten, men förmodligen inte. Kör nog på ett alkoholfritt vin).

Mycket bra idéer. Och till exempel fruktsallad skulle man ju kunna lägga upp i glas och servera som mingelmat så blir det ju inte så lång sittning. Annars är ju gurksoppa fräscht och vårigt.

Ah ok. Jag kan tänka mig att det blir mer fest här efter middagen. Men jag har faktiskt googlat lite nu och det verkar inte vara många som har så mycket negativt att säga om att man tar med egen alkoholhaltig dricka till efter maten så jag ska nog stå på mig =)

• Anonym (Bruden)
    Skjortan skrev 2016-02-02 12:10:53 följande:

Mycket bra idéer. Och till exempel fruktsallad skulle man ju kunna lägga upp i glas och servera som mingelmat så blir det ju inte så lång sittning. Annars är ju gurksoppa fräscht och vårigt.

Ah ok. Jag kan tänka mig att det blir mer fest här efter middagen. Men jag har faktiskt googlat lite nu och det verkar inte vara många som har så mycket negativt att säga om att man tar med egen alkoholhaltig dricka till efter maten så jag ska nog stå på mig =)

Ja, absolut - fruit cocktail, kanske med riven kokos? :)

Ja, men förlåt! Jag missade ju helt den frågan i din TS (självupptagen - eh, ja, en hel del). Jag tycker ABSOLUT att man kan säga till gästerna att de får ta med egen alkohol till själva festen. Ev. att ni står för 1-2 öl/cider till festen, vill de ha mer så får de ha med eget. (Tips är en dagkryssning till Finland - taxfree är billigt och bra). ;) Eller så bjuder ni på alkohol enbart till middagen. :) Er fest, ni bestämmer! Gästerna ska vara glada att de öht får komma. ;)
  • Skjortan
    Anonym (Bruden) skrev 2016-02-02 12:23:16 följande:
    Ja, absolut - fruit cocktail, kanske med riven kokos? :)

Ja, men förlåt! Jag missade ju helt den frågan i din TS (självupptagen - eh, ja, en hel del). Jag tycker ABSOLUT att man kan säga till gästerna att de får ta med egen alkohol till själva festen. Ev. att ni står för 1-2 öl/cider till festen, vill de ha mer så får de ha med eget. (Tips är en dagkryssning till Finland - taxfree är billigt och bra). ;) Eller så bjuder ni på alkohol enbart till middagen. :) Er fest, ni bestämmer! Gästerna ska vara glada att de öht får komma. ;)

Oh så gott ;)

Haha, jag är också snudd på världsmästare att missa saker, vilket delvis är varför jag redan nu börjar fundera på det praktiska inför festen =)

Ja tanken var ju då att vi bjuder på den alkohol (och givetvis alkoholfria alternativ) som tillhör all mat. För oss skulle det nog blir en resa till Danmark i så fall, men samtidigt är jag lockad av Systembolagets löfte att man kan lämna tillbaka det som blir över där. Och vi dricker själva väldigt lite öl och vin så det blir bara ståendes om man köper alldeles för mycket som man sen inte kan lämna tillbaka =)

Och jag har faktiskt tänkt lite samma sak, att det ju faktiskt bara är trevligt att träffas så här och då kanske man kan acceptera att ta med den extra alkohol man vill ha =) Vi bjuder ju på alla "måsten", om man kan säga så =)

• Anonym (Bruden)
    Skjortan skrev 2016-02-02 12:30:23 följande:

Oh så gott ;)

Haha, jag är också snudd på världsmästare att missa saker, vilket delvis är varför jag redan nu börjar fundera på det praktiska inför festen =)

Ja tanken var ju då att vi bjuder på den alkohol (och givetvis alkoholfria alternativ) som tillhör all mat. För oss skulle det nog blir en resa till Danmark i så fall, men samtidigt är jag lockad av Systembolagets löfte att man kan lämna tillbaka det som blir över där. Och vi dricker själva väldigt lite öl och vin så det blir bara ståendes om man köper alldeles för mycket som man sen inte kan lämna tillbaka =)

Och jag har faktiskt tänkt lite samma sak, att det ju faktiskt bara är trevligt att träffas så här och då kanske man kan acceptera att ta med den extra alkohol man vill ha =) Vi bjuder ju på alla "måsten", om man kan säga så =)

Kör på det konceptet, tycker jag. Ni bjuder ju på trerätters, flera olika alternativ till varmrätt dessutom, plus olika dryckesalternativ till maten. Vill gästerna festa loss efter er härliga middag, så får de ta med den drickan de själva vill ha. :)

En fråga; vill ni ha sittande bord? Ska ni ha Serveringspersonal då, eller hur har ni tänkt? Annars är ju buffé ett alternativ (gående bord). Billigare också, oftast iaf.
Svar på tråden Mat och dricka till stor fest