Mat och dricka till stor fest
Hej alla glada,
I vår ska vi ha en stor födelsedagsfest för 60-70-personer ungefär och för att hålla ner kostnaden vill vi fixa så mycket som möjligt av maten själva, och då hålla det så enkelt som möjligt för att slippa stå i köket tre veckor innan.
Hittills har vi kommit på
Förrätt: Har inte kommit på någon rätt. Alternativt bara tilltugg på stående fot när gästerna kommer.
Varmrätt: Rökt lax med potatis av något slag och kanske rostbiff/kyckling för de som inte gillar lax.
Efterrätt: Pannacotta.
Kaffe: Muffins/bulle och tårta
Vilka är era bästa lättlagade menyförslag som även är lätta att transportera då vi ska hyra lokal?
Sen har jag en fundering angående drickat. Jag har som förslag att vi ska bjuda på läsk/alkoholfritt/bubbelvatten hela kvällen, och vin/öl+eventuellt snaps till maten. Vill man ha mer alkohol utöver det så får man ta med sig eget. Min sambo tycker dock att vi ska bjuda på alkohol hela kvällen, men jag tycker det blir en för stor kostnad.
Hur har ni andra gjort eller varit med om på fester eller bröllop?
Senast vi var bjudna på en sån här större fest så fick varje gäst betala in 50 kronor som bidrag till mat och dricka och då fanns allt på plats. Det var dock en fest för enbart vänner, men vi ska även bjuda in familj och släkt och då känner inte någon av oss att det är ett alternativ att "ta betalt".