• Anonym (Koldolmar)

Koldolmar är svensk nationalrätt

Kåldolmar är ju en svensk nationalrätt. Vad jag förundrad över är att ingen verkar äta det, eller det äts ibland, men mer vid speciella tillfällen. Hur kommer det sig? Hur ofta äter du koldolmar?

Jag tycker det är jättelätt att tillaga det.

• Svar på tråden Koldolmar är svensk nationalrätt
  • nnnnnnnn

Aldrig.
    Uppväxt på detta som en av standardrätterna och tröttnade på det
    Äter/lagar inte heller:
    fläsk med löksås
    köttfärslimpa
    blodpudding
    fiskbullar

• BCH52

Jodå, jag äter kåldolmar ibland när det serveras på ställen som jag vet har bra husmanskost. Brukar dock inte tillaga dem då det är lättare och snabbare att göra kålpudding. Samma ingredienser men annan tillagningsmetod.

• Anonym (lite OT men...)

Jag vet att det är lite ot, men som framgår av svaret här ovan stavas det alltså kÅldomar, med å och inte med o. Man går ju dolmarna med kål, som man äter, och inte med kol som man får av förkolnat trä. Koldolmar är jag faktiskt inte så säker på att någon skulle vilja äta. Flört

Men för att svara på frågan. Jag äter aldrig kåldolmar. Jag tycker helt enkelt inte att det är gott. Men från början är det väl en turkisk rätt? Som vi har försvenskat? 

• Stårschan

Det äter jag nog aldrig mer. Har aldrig stått ut med stanken. Mina barn vet nog inte ens om att rätten finns. Andra gamla klassiker som palt, blodpudding, dopp i grytan och sånt äter jag gärna, men varm kål/kålrot går fetbort.

• Tow2Mater

Absolut, gör dem ibland. I krockpotten går det smidigt, man kan rulla dem på kvällen och sen får de sjuda under hela nästa dag man jobbar. Men de ska vara i röd sås gjord på tomatsås, brun farin och maltvinäger, ingen äcklig brunsås. (Kålpudding äter vi aldrig, det är ju inte alls samma smak.)

• flygrl

Jag gillar kåldolmar. Jättegott med kokt potatis, god sås & lingonsylt till.
    Ok, ursprunget e väl troligen turkiska dolmar men svenska kåldolmar e ju en helt annan typ av rätt. Och kulturer har liksom alltid påverkat varandra. Man har inspirerats och snott sånt man gillade hos dom där andra. Med tiden förändras det man lånat in utifrån och nåt nytt skapas. Som sen nån annan kultur får upp ögonen för och norpar.
    Sen finns det också sånt som kan uppstå i olika kulturer/platser helt enkelt för att det e en sån enkel men smart idé.

Kolla på köttbullar/färsbiffar. Vem uppfann dom? Vilken kultur kan ta åt sig äran? Rätten finns i flera olika kulturer men samtidigt på olika vis pga vilka råvaror som finns just där, religiösa traditioner osv. I Sverige äter man lingonsylt och potatis till köttbullarna medans italienarna gärna serverar sina fricadeller i tomatsås och kanske pasta till.

Hungrig man blir när man funderar över sånt här :P

• hännrick

Kåldolmar har jag troligen ätit en enda gång (vilket kan framstå som märkligt eftersom jag tyckte det var gott) då min käre far lagade en fantastisk kålpudding

• klyban
    Anonym (Koldolmar) skrev 2016-02-02 11:43:32 följande:
    Kåldolmar är ju en svensk nationalrätt. Vad jag förundrad över är att ingen verkar äta det, eller det äts ibland, men mer vid speciella tillfällen. Hur kommer det sig? Hur ofta äter du koldolmar?

Jag tycker det är jättelätt att tillaga det.

Ja, det är inte svårt, dock är det en hel del mök.
    Därför tror jag folk undviker göra koldolmar.
    Men nu när du säger det, så måste jag göra detta.
    Det är ju flera år sedan sist.

Sen raggmunkar får vi inte glömma till sjukt god husmanskost Skrattande
    Och det viktiga till göra dom sådär sjukt goda, och det är att man sparar fettet som man får ifrån fläsket.
    Och tar med lite i varje panna man steker, med lite smör också.

• Tow2Mater
    hännrick skrev 2016-02-04 19:28:18 följande:

Kåldolmar har jag troligen ätit en enda gång (vilket kan framstå som märkligt eftersom jag tyckte det var gott) då min käre far lagade en fantastisk kålpudding

Ar det inte dock konstigt kåldolmar hamnar i skymundan för det verkar ofta vara enklare att laga kålpudding (som jag avskyr); men det är ju liksom som att säga "jag lagar köttfarssås istallet för kötttbullar med tomatsås for det är enklare".

Det är ju helt olika rätter, som inte smakar alls likadant, fast ingredienserna ju är samma.

(menat som en generell kommentar i ämnet, inte riktat bara mot ditt inlägg fast jag citerade det).

PS. Häromdan gjorde jag kåldolmar utan ris i, och jag saknde faktist inte riset alls.
Svar på tråden Koldolmar är svensk nationalrätt