Göra slut med en vän?
Har en* vän* som jag tycker tar mig för givet och hör av sig ofta när det passar henne. Hon är väldigt snål med sin stöttning, tid , och kan vara små elak . Minsta tjänst som man ber om kan vara jätte jobbig för henne att utföra såvida det inte gynnar henne eller att hon får något tillbaka på en gång, som att be henne kolla upp något som tar en minut. Hon känns väldigt missunsamm och ibland avansjuk får jag känsla av. Om jag köper ett par dyra skor så ska hon kontra med att själv köpa samma skor, om jag blir erbjuden ett arbete så ska hon skryta om att hon själv har blivit erbjuden också osv (trots att så inte är fallet) Hon kan inte glädjas på riktigt för min skull när det händer något bra utan gillar nästan att man är i underläge.
Om jag förslår att vi ska ses så har hon inte tid , jag upplever att hon måste bestämma om när man man ska ses för att det ska funka det måste vara på hennes villkor och tycker hon inte att det är roligt så gör hon inte det alls aktiviten man föreslår , om jag föreslår att vi ska ses 12.000 så kan hon säga 13.00 , det känns mer som en maktkamp, känns också som om hon gör sig mer upptagen än vad hon är för att anses ha ett aktivt liv. Hon lyssnar på problem i begränsad omfattning vilket gör att jag inte har lust att lyssna på henne heller även om jag inte är sådan egentligen.
Hon klarar inte av att man har bättre jobb, någon vän mer eller att man har något annat hon vill ha, hon säger att hon är glad men hennes ton och handlingar säger något annat. Dessutom misstänker jag att hon pratar illa bakom min rygg trots hon inte vill erkänna det, då hon behöver ventilera med andra och inte kan bilda en gen åsikt alla gånger. Gillar att skvallra helt enkelt.
Så vad göra man, dumpa?