• Brumma

utestängd

BioBonus skrev 2016-02-04 15:03:22 följande:

Vi bor i olika kommuner, men har tillgång till allt som ligger på nätet ang barnen. Skolan vet dessutom om att all info skall gå till dubbla mailadresser, samt att det ska lämnas dubbla lappar.

Skolval tror jag inte han kan göra utan båda vårdnadshavarnas underskrift så där skulle jag ringa till kommunen och fråga hur det gått till.

I vår kommun gör man förskoleklassvalet elektroniskt. Det räckte att jag loggade in och valde. Min man som även han är vårdnadshavare behövde inte skriva under ngt.

Mkt konstigt nu när jag tänker efter.. Kanske för att det är skolan han automatiskt tillhör.

TS - som andra sagt är skolan skyldiga att ge dig informationen. Ditt ex är det faktiskt inte då du är vårdnadshavare och har ett eget ansvar att ta reda på dessa saker. Skolval skall man ju dock inte få göra. Frågan är ju om han valt ngn annan skola än den där barnet automatiskt blir inskriven i. Där behöver ju inte föräldrarna vara överens egentligen utan det är ju där man enligt lagen skall gå. Om man däremot väljer annan skola så skall ju bpda föräldrarna ge sitt tillstånd.

Ta kontakt med skolan samt med kommunen. Kräv att skolan skickar all info dubbelt. Min man bor tex i en annan kommun än dottern och får numera - efter en del bråk - alla veckobrev osv genom mail.

Kontakta kommunen gällande att du inte kan ta del av informationen.
Svar på tråden utestängd