• Anonym (Oj)

Bonusmammor

Anonym (Totto) skrev 2016-02-04 21:58:45 följande:
    Nej, vad jag kan se har flera personer i tråden sagt att om mamman skulle känna sig obekväm med att barnet kallar pappas nya (som är ok med det) för "mamma/bonusmamma" så har hon inget med det att göra eftersom hon inte tillhör familjen. Varför skall då pappan få reagera på hur man pratar i barnets familj hemma hos mamman?
    Du tycker inte det är skillnad på att kalla någon för idiot/kärring och kalla någon för bonusmamma?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 16:46:46 följande:
    Nej,det handlar om att Totto precis som jag försöker med att påvisa vikten av ömsesidig respekt för hur man definierar /tilltalar varandra i familjen.

Att inte enbart se till barnets behov/vilja i det.

Jag tycker att Totto resonerar klokt i det.
    Det ska finnas en ömsesidig respekt mellan barnet och bonusmamman. Är båda överens om att barnet ska kalla bonusmamman för bonusmamma, så uppfylles den respekten.

Att någon annan utanför den familjen (pappan, barnet och bonusmamman) har synpunkter är inte relevant.

Hur barnet och biomamman tilltalar varandra berör endast dom. Inget som pappan eller bonusmamman har med att göra.

Att en biomamma klampar in i deras familj och ska bestämma är ju helt befängt.
    Biomamman får jobba med sina känslor, det ska inte vara barnets ansvar.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 17:23:28 följande:
    Jag läste precis igenom det av Tottos inlägg som du just citerade och för mig framkommer det att Totto precis som jag ser ur ett lite bredare perspektiv än enbart barnets och bonusmammans perspektiv.
    Vilket perspektiv tänker du då på? Angår det verkligen någon annan?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 17:38:01 följande:
    Hur låt säga pappans barn väljer att definiera/tilltala hans nya partner rör pappans nya partner i allra högsta grad då barnets känslor/behov i det är inte viktigare än pappans nya partner i det.

När jag resonerar försöker jag tänka utifrån barnets perspektiv, pappans perspektiv, pappans nya partners perspektiv osv.
    Jag har inte sagt att det inte rör pappans nya, jag säger att det inte rör biomamman.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 17:54:04 följande:
    Om barnet och pappans nya är överens ser jag ingen anledning att biomamman mamman lägger någon vikt i det.

Men det känns väldigt svart eller vitt att enbart tänka utifrån att barnet och pappans nya är överens.
    Vem mer, menar du, ska ha åsikter om det? Ska någon utanför pappans nya familj lägga sig i det?
Svar på tråden Bonusmammor