• Anonym (M)

Bonusmammor

Anonym (Självklart) skrev 2016-02-10 15:31:45 följande:

Det var ingen sakligt rakt svar.

Var finns dessa inlägg som utgår från detta? Var finns de inlägg som gjort att du fått denna uppfattningen ingen annan tycks fått?

• Anonym (M)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-02-10 14:50:48 följande:

Det är precis det jag menar.

På vilket sätt ska de inte ta "mammaroll"? I min värld kan ingen ersätta mamma, men skulle jag träffa en man med barn sen innan, skulle jag vilja knyta an med barnen, inte bli deras mamma, men jag vill bli en vuxen som bryr sig och som sätter krav och regler i vårt hem. På samma sätt som jag vill att min blivande ska kunna känna om mina barn.

Det finns väl inget som säger att hon inte ska det-förutsatt att det känns bekvämt även för barnet och pappan.
  • Anonym (M)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-10 18:12:29 följande:

Håller med dig! En "bonusförälder" som inte vill bli kallad pappa/mamma skadar inte relationen med barnet bara för att hen vill bli kallad vid sitt förnamn. Att hävda att relationen till barnet är avhängigt att barnet får säga "mamma" till en handlar nog mer om det egna egot/behovet att få känna sig betydelsefull än barnets behov.

Instämmer !
  • Anonym (M)
    Anonym (Självklart) skrev 2016-02-10 18:40:08 följande:

Du menar som du gör?

Jodå...

• Anonym (M)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-10 18:12:29 följande:

Håller med dig! En "bonusförälder" som inte vill bli kallad pappa/mamma skadar inte relationen med barnet bara för att hen vill bli kallad vid sitt förnamn. Att hävda att relationen till barnet är avhängigt att barnet får säga "mamma" till en handlar nog mer om det egna egot/behovet att få känna sig betydelsefull än barnets behov.

Det viktigaste är ju mycket riktigt inte att barnet får kalla bonusmamman för "mamma" utan att alla i familjen har en bra relation till varandra.
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-10 10:28:20 följande:

Det är ingen som påstår att det är så generellt utan just i enstaka fall där personen är speciellt närstående till barnet.

• Anonym (M)
    LFF skrev 2016-02-11 10:51:01 följande:

Men fortfarande, det är INGEN som sagt att barnet ska få kalla någon något mot dennes vilja. Men, även om man kallar sin bonusförälder vid förnamn så kan man DEFINIERA denne som en förälder, att den har en föräldraroll för barnet. Och DET kan ingen ta ifrån barnet.

Person A blir tillsammans med person B som har barn C. C vill kalla A för mamma, A säger att barnet ska säga A men att det inte betyder att C inte får tycka att A är som en mamma (eller pappa om det nu är så). 

Det intressanta är inte vad barnet får tycka i sitt eget tycke utan att barnet visa respekt i handling om bonusmamman inte vill bli kallad av barnet för t.ex "mamma"
  • Anonym (M)
    LFF skrev 2016-02-11 11:10:16 följande:

Nämn ETT inlägg där det står att det är ok för barnet att kalla en bonusförälder för mamma/pappa mot dennes vilja!

Ha ha!

Du fattar uppenbarligen inte att "du gräver efter halmstrån" genom att tolka skribenters inlägg i tråden ordagrant.
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-11 11:33:24 följande:

Du erkänner alltså att du tolkat fritt efter vad du "läser mellan raderna" istället för att faktiskt utgå från vad skribenter faktiskt skriver?

Du är rolig du....
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-11 11:33:24 följande:

Du erkänner alltså att du tolkat fritt efter vad du "läser mellan raderna" istället för att faktiskt utgå från vad skribenter faktiskt skriver?

Du kommer inte hur mycket du än envisas få något annat än "tummen ner av mig"
Svar på tråden Bonusmammor