• Anonym (M)

Bonusmammor

Anonym (Lisa (bonusm)) skrev 2016-02-10 02:25:19 följande:

Man måste nog ha en riktigt usel relation till bonusbarnen om den hämmas av att barnen inte får säga mamma eller säger "mamma Karin" istället. Många yngre barn kallar även vänners mammor, dagisfröken osv för mamma, självklart uppmuntrar man inte det och det går bra ändå. Så varför skulle det vara svårare för pappas nya? Min storas tös vänner kallade mig mamma tills de var 3, det låg ingen kärlekshandling bakom det utan de testade ord hos någon de träffade varje dag.

Ja verkligen.
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-11 11:49:07 följande:

Hekt ok.

Det är inte jag som framstår som om jag inte har några argument :)

Faktum är att det är ett ganska bra svar från dig. Du kan inte redovisa varifrån du får dina påhitt och kan inte ens besvara en enkel fråga. Vilket gör att dina tummen ner visar riktigheten i att du faktiskt inte kan stödja dina felaktigheter och påståenden i realiteten.

Jag gör tummen ner på dina inlägg eftersom att jag fortfarande inte är intresserad av att föra en diskussion med dig i tråden!!!

Du verkar triggas av personer som visar tydligt att dom ej vill diskutera mer med dig!!
  • Anonym (M)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-02-11 12:01:17 följande:

Om jag får avbryta erat tjaffs, så har ni läst tråden " Jag orkar inte med mitt barn! =( " som är aktuell nu? OJ vad folk är hjälpsamma och snälla. Tänk om tråden istället hetat "Jag orkar inte med mitt bonusbarn! =(" då kan jag lova att det hade blivit svar om att hon borde lämna sin karl.

Nej,den tråden har jag inte läst.

Menar du att tonen där är en annan?
  • Anonym (M)
    Anonym (Marias Mamma) skrev 2016-02-11 12:05:19 följande:

Om du hade varit intresserad av att inte diskutera med Brumma, hade du inte bemött hennes inlägg eller gjort tumme ned på dom hela tiden. Hade du i stället bara ignorerat hennes inlägg hade du visat att du inte vill diskutera med henne.

Nu svarar du henne hela tiden, det utan att faktiskt svara på det hon säger och ge tummen ner på varje inlägg hon skriver. Vilket i sig bara betyder att du inte alls är ointresserad utav det Brumma säger. Utan du vill bara provocera henne och andra.

Du uppvisar nu enbart ett omoget beteende, ungefär som en fjantig fjortis.

Jag tror att Du egentligen inte vill ge sken av att vara en fjantig omogen fjortis utan Du vill nog vara en mogen, vuxen person eller hur?

Ja,självklart vill jag vara en mogen och vuxen person!

Men har du någon idé om hur jag på riktigt får Brumma att sluta att diskutera mer med mig i tråden?

Jag har bett Brumma flera gånger att lämna mig i fred.
  • Anonym (M)

Om du hade varit intresserad av att inte diskutera med Brumma, hade du inte bemött hennes inlägg eller gjort tumme ned på dom hela tiden. Hade du i stället bara ignorerat hennes inlägg hade du visat att du inte vill diskutera med henne.

Nu svarar du henne hela tiden, det utan att faktiskt svara på det hon säger och ge tummen ner på varje inlägg hon skriver. Vilket i sig bara betyder att du inte alls är ointresserad utav det Brumma säger. Utan du vill bara provocera henne och andra.

Jag tror att Du egentligen inte vill ge sken av att vara en fjantig omogen fjortis utan Du vill nog vara en mogen, vuxen person eller hur?

Det som är att när jag citerar en skribent i tråden som är av samma åsikt som mig är Brumma där direkt och startar en off topic diskussion i tråden med mig.

Jag har försökt att bara ignorera det vilket har lett till att Brumma har blivit ännu mer envis med att "försöka få mig att begripa utifrån ett sätt som Brumma anser är rätt"

Jag är egentligen ingen omogen fjortis utan jag vill bara att hon ska lämna mig i fred i tråden så att jag kan fortsätta att diskutera med övriga i tråden.
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-11 12:30:28 följande:

Jag har redan svarat (upprepade gånger) på hur du skall få mig att sluta bemöta dig.

1. Sluta påstå att någon skrivit saker som aldrig blivit skrivna (eller påstådda underförstått mellan raderna).

2. Sluta bemöta det jag skriver genom att hänvisa till mina inlägg när du skriver till en tredje part.

3. Sluta göra tummen ner på inlägg där jag citerar ngn annan.

4. Sluta göra tummen ner på inlägg där jag vänligt ber dig att sluta hitta på att jag skrivit saker jag aldrig skrivit.

Självklart kommer jag då att respektera att din önskan. Men så länge du fortsätter dra in mig eller det jag skrivit så visar du tydligt att du anser att den respekten bara skall komma från mitt håll. Inte att den skall vara ömsesidig. Och DET måste jag få bemöta.

• Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-11 12:30:28 följande:

Jag har redan svarat (upprepade gånger) på hur du skall få mig att sluta bemöta dig.

1. Sluta påstå att någon skrivit saker som aldrig blivit skrivna (eller påstådda underförstått mellan raderna).

2. Sluta bemöta det jag skriver genom att hänvisa till mina inlägg när du skriver till en tredje part.

3. Sluta göra tummen ner på inlägg där jag citerar ngn annan.

4. Sluta göra tummen ner på inlägg där jag vänligt ber dig att sluta hitta på att jag skrivit saker jag aldrig skrivit.

Självklart kommer jag då att respektera att din önskan. Men så länge du fortsätter dra in mig eller det jag skrivit så visar du tydligt att du anser att den respekten bara skall komma från mitt håll. Inte att den skall vara ömsesidig. Och DET måste jag få bemöta.

• Anonym (M)
    Anonym (Lisa (bonusm)) skrev 2016-02-10 10:06:24 följande:

Du får nog läsa på lite. Mormor eller bonusförälder kan inte få umgänge om bioföräldern motsätter sig det.

Det är ju "att gripa efter halmstrå" om man tror att något enstaka fall där så skett utgår hur det ser ut generellt.

Det vanligare är nog om t.ex mormodern till barnet ansöker om vårdnaden för barnet om föräldrarna till barnet hastigt går bort.
  • Anonym (M)
    BioBonus skrev 2016-02-11 12:50:25 följande:

Nej, det är inte att gripa efter ett halmstrå, utan bevis för att det i vissa fall faktiskt är så att närstående kan få umgänge. Varken mer eller mindre.

Det är ju trots allt viktigt i frågor som dessa vara tydlig med att man som skribent faktiskt inte kan svara hundraprocentigt säkert huruvida en närstående (även en bonusförälder) KAN få umgänge, då det inte finns en lag som säger att de absolut inte kan få det. Det gäller att behålla nyanserna i det man skriver och i de råd man kommer mer. Vet man inte säkert så ska man också vara tydlig med det.

Det är inte att gripa efter halmstrån utan ge adekvata fakta.

Jag anser i varje fall att det är att "gripa efter halmstrå" om man anser att ytterst få och sällsynta fall utger hur det ser ut generellt.
  • Anonym (M)

Det är inte så enkelt som man kanske kan tro att t.ex mormodern får vårdnaden om barnet om vårdnadshavarna motsätter sig det starkt.

Lämpligheten utreds både hos mormodern och vårdnadshavarna.

• Anonym (M)
    BioBonus skrev 2016-02-11 13:02:13 följande:

Vem tror det? Det är klart att det inte är enkelt. På samma sätt som det inte är enkelt om en mamma och pappa hamnar i en vårdnadstvist. Det är ingen som har påstått det heller. Men det går.

Det "kan" i väldigt enstaka och sällsynta fall "gå"

Det allra vanligaste är dock att föräldrarna fortsätter att behålla vårdnaden om barnet.
  • Anonym (M)

Brumma skrev 2016-02-11 13:04:00 följande:

Och så var det det där med att inte påstå att ngn skrivit ngt de inte skrivit (eller uttryckt mellan raderna)..

Det var jag som tog upp att en bonusförälder/mormor/faster kan gå till socialnämnden och få hjälp att stämma för umgänge.

Jag, eller ngn annan, har aldrig påstått att detta händer ofta eller att det döms till bonusförälderns/mormorns/fasters osv fördel generellt. Jag skrev - fakta - att det är möjligt att göra så.

• Anonym (M)

[quote=76327513][quote-nick]Anonym (Självklart) skrev 2016-02-11 13:07:20 följande:[/quote-nick]

Vårdnad?

Vem har pratat om att stämma för vårdnad?

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-11 13:28:09 följande:

Finns det fall där styvpappa /mamma tagit över vårdnaden?Enda fallet som jag vet var när styvpappa adoptera barnet.

Det är nog samma där, att det är ytterst ovanligt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-11 14:37:28 följande:

Men om man vill då som styvmamma få vårdnaden ,fast barnet har har vårdnadshavare ?Kan jag ansöka

Du kan ansöka om att bli vårdnadshavare men om föräldrarna motsätter sig det kan det bli både kostsamt och utdraget för dig.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-11 14:37:28 följande:

Men om man vill då som styvmamma få vårdnaden ,fast barnet har har vårdnadshavare ?Kan jag ansöka

Ansöker du om att få vårdnaden om barnet kommer det att göras en prövning av lämplighet både hos dig och barnets föräldrar.

Väljer föräldrarna att sätta sig emot kan det bli både kostsamt och långdraget så att du vet.
  • Anonym (M)
    LFF skrev 2016-02-11 14:47:30 följande:

Inte konstigt att du hittar på saker och ting om vad folk skrivit om du "läser mellan raderna" istället för att läsa vad som faktiskt står. Det enda man kan tolka i en text är de faktiska rd som de facto står där, inte nåt hittepå i nån obskyr andemening som inte finns där. Det är liksom det som är det bra med text, det som står är det som står och inget annat. Det finns inte nyanser i uttal och kroppsspråk som när man pratar med någon ansikte mot ansikte. Det enda man kan utgå ifrån är vad folk faktiskt skriver.

Svar på tråden Bonusmammor