• Anonym (M)

Bonusmammor

Anonym (Totto) skrev 2016-02-04 20:30:17 följande:

Men om mamman nu tillåter det (barnet kanske har presenterat starka anledningar att tycka illa om pappans nya), har pappan inget att säga till om eftersom det sker i barnets andra familj?

Det torde han rimligtvis ha!

Barnet har all rätt att tycka illa hans nya men när det går överstyr är det han som precis lika mycket som mamman vårdnadshavare för barnet rätt att säga till barnet.
  • Anonym (M)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-04 21:48:32 följande:

Så HAN har rätt att reagera på uttryck han/hans partner blir sårad av men som är OK att användas i den andra familjen, men mamman har inte rätt att reagera om hon blir sårad av uttryck som används hos pappa -för hon tillhör inte familjen...

Nu tror jag allt att du tolkar skriven text hejvilt!

Alla har lika stor rätt att säga ifrån när dom känner sig sårade,oavsett vad det gäller.
  • Anonym (M)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-04 21:58:45 följande:

Nej, vad jag kan se har flera personer i tråden sagt att om mamman skulle känna sig obekväm med att barnet kallar pappas nya (som är ok med det) för "mamma/bonusmamma" så har hon inget med det att göra eftersom hon inte tillhör familjen. Varför skall då pappan få reagera på hur man pratar i barnets familj hemma hos mamman?

Nu snurrar du till det rejält för dig gällande vad jag har skrivit.

Jag har skrivit att om pappans nya känner sig obekväm med att att pappans barn tilltalar henne "mamma" så har hon rätt att säga ifrån.

Precis som att det det inte är okej med att säga kränkande saker som sårar.
  • Anonym (M)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-04 23:43:33 följande:

Så då går alltså den nya partners vilja framför att barnets förälder blir sårad?

För nej, jag tror inte på argumentet att man gör irreparabel skada på relationen barn -förälders nya partner om man säger att barnet inte får kalla en mamma/pappa, så länge det handlar om normalbegåvade barn. I så fall skulle ju alla som inte vill att partnerns barn kallar dem mamma/pappa sabba relationen med barnet.

Nej, kan man inte förklara på ett klokt sätt varför barnet får kalla en vid namn är man antingen så oerfaren att man tror att barnen inte kan ta ett nej alternativt tycker att det gnuggar ens ego att "barnet gillar mig lika mycket som sin förälder" och inte kan se att de känslorna inte blir svagare bara för att man kallas *sitt namn*.

Där är jag beredd att hålla med dig!
  • Anonym (M)
    LFF skrev 2016-02-05 16:04:57 följande:

Fast vad du kallar någon när du talar till den och hur du definierar personen är ju två skilda saker.

Min mamma har varit tillsammans med en och samma person sen jag var 2 år gammal. Denna man tilltalar jag (och har alltid gjort) vid förnamn och han definieras som "mammas sambo" trots att jag är uppväxt och bott ihop med denna människa betydligt mer än jag gjort med min pappa.

Min pappas första fru, även mamma till min lillebror, tilltalar jag vid förnamn och omnämner antingen som "pappas exfru" eller "min styvmor".

Pappas nuvarande fru kommer inte vara något annat än "pappas fru" och tilltalas vid namn.

Det Brumma skriver om sin bonusdotter (och i övrig text så som jag tolkat den) är att tilltal, tex förnamn, är en sak (och Brumma förklarade för sin bonusdotter att dennes mamma nog skulle bli ledsen när bonusdottern ville tilltala Brumma som mamma) men att definitionen är något annat och i definitionen så har inte tex biomamman någon rätt att bli sårad om barnet omnämner sin bonusförälder som tex mamma. Vid definieringen av en bonusförälder så är det barnets definition som väger tyngst men när det gäller tilltal så ska allas åsikt respekteras.

Och det innebär ju just i praktiken att om pappans nya inte vill bli tilltalad "mamma" av pappans barn bör pappans barn givetvis respektera det!
  • Anonym (M)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 09:50:59 följande:

Om barnet vill säga mamma/pappa till förälderns nya partner och hen inte vill det, går barnets rätt före där också?

Om valet står mellan att nya partnern och barnet skall må dåligt så borde inte valet vara speciellt svårt heller, eller?

Anser du att om pappans nya partner riskerar att må dåligt av att tilltalas av pappans barn för "mamma" väger tyngre än att barnet riskerar att måligt av att inte få kalla pappans nya partner för "mamma?"
  • Anonym (M)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 10:05:57 följande:

Om man skall följa konsekvensen av resonemanget i inlägget jag citerade (och som den jag citerade också tydligen tyckte) gick barnets rätt att definiera relationen före vad andra tyckte.

Nej, jag tycker att man skall hjälpa barnet att hitta bra definitioner som man fyller med allt det goda barnet vill uttrycka men som inte sårar/kränker någon; vare sig föräldrar, föräldrars nya partners eller barnet själv.

Att inte kunna se att definiera kan uttrycka sig i praktiken på flera sätt än ett sätt anser jag beror på antingen ovilja eller okunskap.

Jag är helt enig med dig i ditt sätt att resonera kring detta.
  • Anonym (M)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 09:59:30 följande:

...och på vilket sätt skulle ett barn må dåligt av att definiera relationen på annat sätt om han/hon får hjälp att ladda det begrepp man istället valde att använda med allt det positiva som barnet vill uttrycka?

Tyvärr verkar det för somliga vara det viktigaste hur barnet riskerar att må av att inte få kalla/definiera personer i sin omgivning som denne vill än att personerna i barnets omgivning riskerar att bli sårade/ må dåligt över det.

Att pappans nya partner riskerar att må dåligt av att bli tilltalad "mamma" av pappans barn kan vara lika självklart som att pappans barn riskerar att må dåligt av att bli kallad för "styvunge" av pappans nya partner .
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-06 10:33:23 följande:

Och eftersom jag är den enda du påstått göra detta antar jag att "somliga" innebär mig.

NEJ. Fortfarande så har jag ALDRIG påstått att det är ok att TILLTALA/KALLA ngn mamma mot personens vilja!

• Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-06 10:42:34 följande:

Men kan du sluta sätta tummen ner för att jag ber dig sluta komma med osanningar om vad jag skrivit?

Oerhört respektlöst!

Jag går inte in i diskussion med dig, precis som du bett om. Men jag MÅSTE få säga till när du upprepar osanningar.

Att du MISSFÖRSTÅTT vad jag skrivit gör det inte sant!

Svar på tråden Bonusmammor