• Anonym (M)

Bonusmammor

Anonym (D) skrev 2016-02-06 17:41:34 följande:

Vart vill du komma med det här svaret? Till att man får definiera sina bra och fina relationer hur man vill men att man inte har rätt att verbalisera sina känslor för att någon annan kan ta illa upp?

Om pappans nya partner inte vill att hans barn öppet definierar/tilltalar pappans nya partner " mamma " bör pappans barn givetvis respektera det.

Precis som att biomamman bör respektera om istället det vore så att pappans nya partner och hans barn är överens om att pappans barn öppet definiera/tilltala hans nya partner " mamma "
  • Anonym (M)
    ungbrunett skrev 2016-02-06 17:47:29 följande:

"OSV". är det mammans perspektiv du syftar på då eller? Du säger det utan att säga det och det är det som får mig/oss att tro att du faktiskt menar att mamman har något att säga till om kring det. Vore fint att få klarhet i om du tycker om du tycker att mamman ska ha en röst i detta eller inte.

Om barnet och pappans nya är överens ser jag ingen anledning att biomamman mamman lägger någon vikt i det.

Men det känns väldigt svart eller vitt att enbart tänka utifrån att barnet och pappans nya är överens.
  • Anonym (M)
    Anonym (Oj) skrev 2016-02-06 18:09:11 följande:

Jag har inte sagt att det inte rör pappans nya, jag säger att det inte rör biomamman.

Okej!

Då är jag mer med på hur du resonerar.

Tack!
  • Anonym (M)
    Anonym (D) skrev 2016-02-06 20:22:32 följande:

Ok. Då låter det som vi är helt överens.:0)

Tack!
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-09 21:03:06 följande:

Vissa,många bonusmammor är fina mot barnet.Men vid separation från barnets pappa tappar barnet/styvmamman ofta kontakten.Tråkigt för båda två.Styvmamman kan väl inte skaffa advokat och begära umgånge?

Nej,det tror jag inte att styvmamman kan göra.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-09 21:33:22 följande:

Och hur vanligt det är att man ringer till sitt ex osv.och tjatar om umgänge om styvbarnet.Nä tror inte det är så vanligt.Ofta vill man inte ens veta av sitt ex och det är ju lätt när man inte har gemensamma barn.

Det mest vanliga är nog att föräldrarna håller så god min som möjligt inför barnet.

Så är det i varje fall för min bror och hans ex fru.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lisa (bonusm)) skrev 2016-02-10 02:19:59 följande:

Du har nog missuppfattat lite, det är mer en rekommendation-ingen lag. En bonusförälder eller en mormor kan inte stämma föräldern på umgänge med barnet. I de fall tex en bonusförälder fortsätter ha kontakt med barnen beror det på att föräldern sagt ok till det.

En bonusförälder kan aldrig få igenom en stämning om vårdnad av barnet men däremot kan kan t.ex mormodern till barnet få igenom det.
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-10 08:19:10 följande:

Sluta hitta på saker du inte vet ngt om. Att du tycker att lagen har fel gör inte lagen ogiltig. .

"Barn har behov av umgänge inte bara med sina föräldrar utan även med andra personer som står dem särskilt nära. Det kan vara fråga om t.ex. mor- och farföräldrar, andra släktingar, familjehemsföräldrar eller en styvförälder."

www.socfamratt.se/vardnad/umgange/797-barnets-behov-av-umgaenge-med-naerstaende

I lagen står det just närstående. Inte "de med biologiska band". Ett biologiskt släktskap gällande en närstående har inget med saken att göra. En närstående är tex INTE en mormor som inte har en nära relation till barnet utan innebär just som det låter - någon som står barnet nära.Om rätten ser på det annorlunda har vårdnadshavaren inget att säga om den saken. Det är BARNETS rätt. Inte förälderns tycke..

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-10 07:18:54 följande:

vårdnadshavaren bestämmer vilket umgänge barnet ska ha.Hon kan ju säga att farmor/styvmamma inte är bra för barnet .

Exakt!
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-10 08:19:10 följande:

Sluta hitta på saker du inte vet ngt om. Att du tycker att lagen har fel gör inte lagen ogiltig. .

"Barn har behov av umgänge inte bara med sina föräldrar utan även med andra personer som står dem särskilt nära. Det kan vara fråga om t.ex. mor- och farföräldrar, andra släktingar, familjehemsföräldrar eller en styvförälder."

www.socfamratt.se/vardnad/umgange/797-barnets-behov-av-umgaenge-med-naerstaende

I lagen står det just närstående. Inte "de med biologiska band". Ett biologiskt släktskap gällande en närstående har inget med saken att göra. En närstående är tex INTE en mormor som inte har en nära relation till barnet utan innebär just som det låter - någon som står barnet nära.Om rätten ser på det annorlunda har vårdnadshavaren inget att säga om den saken. Det är BARNETS rätt. Inte förälderns tycke..

Att du aldrig ger dig med att fortsätta att citera mig samt hitta på saker!!!
Svar på tråden Bonusmammor