• Aniiee

    Hur ofta omformaterar och ominstallerar din dator?

    Jag sitter här och backar upp alla mina tre miljarder filer, skriver ned viktig information och viktiga program, och lite allmänt förbereder för att göra en total wipe, och tanken slog mig att fråga. Hur ofta gör medlemmarna på FL detta? Och varför gör ni/gör ni inte det?


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta omformaterar och ominstallerar din dator?
  • mejlamigomduvill

    Typ, aldrig. Jag köper ny dator.

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    På min speldator har det inte hänt än, den är tre år i maj tror jag.

    På min Linux-test så händer det då och då, beroende på vad jag vill göra.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Aniiee
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-02-03 17:29:04 följande:

    På min speldator har det inte hänt än, den är tre år i maj tror jag.

    På min Linux-test så händer det då och då, beroende på vad jag vill göra.


    Det förstår jag =P
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • IsDimma

    En gång om året eller per 18 månader kanske. Vilket är en del med tanke på i vilken omfattning jag använder den (typ en gång i månaden). Problemdator sen dagen jag köpte den ändå är jag lite för snål för att köpa en ny med tanke på att jag använder datorn så lite. Använder nästan bara telefonen eller ipaden.
    Sambon gör det kanske en gång per år på sina men då används dom varenda dag.

  • mejlamigomduvill
    Aniiee skrev 2016-02-03 17:31:24 följande:
    Köper du ny dator ofta?
    Haha, ne.

    Visst, det händer att jag omformaterar datorn ibland. Någon gång per år då kanske...
  • mejlamigomduvill

    Jag röstade en gång på 18 månader.

  • Themis

    Hushållets IT-guru menar att man egentligen behöver ominstallera årligen, men jag som inte installerar så mycket bråte  från början brukar kunna ha en installation i 2 år.


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Aniiee
    Themis skrev 2016-02-03 18:56:45 följande:

    Hushållets IT-guru menar att man egentligen behöver ominstallera årligen, men jag som inte installerar så mycket bråte  från början brukar kunna ha en installation i 2 år.


    Hehe, bra uttryck för det...... Jag har massor av bråte i min dator....
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Yoker

    Mina datorer blev alltid så slöa att man var tvungen att göra det en gång i året för att ens kunna använda dom, ungefär. Gamla, sega, billiga datorer, i och för sig. Sen bytte jag till mac, och den är som ny fortfarande efter över 2 års daglig användning. 

  • Stårschan

    Röstade "Va, ska man göra sånt också", men egentligen menade jag att min programmerarmake gladeligen pysslar med allt som har med husets datorer att göra, så jag bara nickar och ler när han säger att han nog måste omformatera/köpa någon ny del/uppgradera något/skaffa bättre XX.

  • Anton Chigurh
    Hur ofta omformaterar och ominstallerar din dator ???

    Helst inte alls, meeen, jag har inget val, till sist är den fan så helvetes trög så det är bara å krypa till kårset. Nu har jag iofs bara en i5:a i lappen, misstänker att en i7:a hade klarat sig lite längre innan en blåsning blir av nöden tvungen!!!

    ....en ny lapp. En ny lapp med en i7. Jupp.

    Kram //Antonlittleman1.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Generell behöver man inte omformatera en dator med exempelvis Windows 7. Det var ett mycket större problem med Windows XP eller Vista. Men folk behandlar ju å andra sidan sina datorer som barn behandlar sina leksaker i sandlådan så gör man det så förstår jag att det kan vara enklare än att underhålla den korrekt.

    Jag har sett många rekommendationer om att göra det en gång om året, var sjätte månad och så vidare men väldigt sällan åtföljs det av motiveringar och argument för det. Så man kan göra det om man upplever problem eller bara vill men man måste inte göra det.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Aniiee
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-02-04 11:02:40 följande:

    Generell behöver man inte omformatera en dator med exempelvis Windows 7. Det var ett mycket större problem med Windows XP eller Vista. Men folk behandlar ju å andra sidan sina datorer som barn behandlar sina leksaker i sandlådan så gör man det så förstår jag att det kan vara enklare än att underhålla den korrekt.

    Jag har sett många rekommendationer om att göra det en gång om året, var sjätte månad och så vidare men väldigt sällan åtföljs det av motiveringar och argument för det. Så man kan göra det om man upplever problem eller bara vill men man måste inte göra det.


    Jag personligen skulle vilja sägga att behovet av att ominstallera sin dator går hand i hand med hur mycket man installerar, avinstallerar,testar, leker med kodning och har sig i andra program =P

    Till slut är det helt enkelt bara lättare att omformatera och ominstallera skiten än att rensa.....

    Vanligt Svensson-användande av datorer kräver ju inte alls lika mycket underhåll.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • defo

    Beror på behovet, oftast 1-2gånger / år.

    Nått som krånglar kan det vara smidigare att bara formatera om den. Tar ju ingen tid idag.

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Aniiee skrev 2016-02-04 12:11:20 följande:
    Jag personligen skulle vilja sägga att behovet av att ominstallera sin dator går hand i hand med hur mycket man installerar, avinstallerar,testar, leker med kodning och har sig i andra program =P

    Till slut är det helt enkelt bara lättare att omformatera och ominstallera skiten än att rensa.....

    Vanligt Svensson-användande av datorer kräver ju inte alls lika mycket underhåll.
    Det gör det definitivt. Det finns två kategorier som behöver omformatera sina datorer ofta. De som vet vad de gör och de som inte har en aning om vad de gör. De förra för att de gör saker som du tar upp, testar och håller på. Men då vet man ju att man kör på en instabil plattform (och har kanske en annan stabil). De senare för att de lägger in all möjlig skräp och överlag beter sig sig på ett sätt som gör att datorn blir kass. Sedan säger de att Windows är ett kasst operativsystem när de kör tre antivirus samtidigt och registrycleaners dagligen.

    Tyvärr är väl den senare delen alldeles för stor, folk vet helt enkelt inte vad de sysslar med.

    Om datorn krånglar så kan det definitivt vara dags att göra en ominstallation, men är det ett regelbundet problem så handlar det om hårdvaruproblem eller SBT-problem. Vanligen det senare.

    Själv tycker jag att alla som inte vet vad de gör borde köra en inlåst Linux-distro så att de inte kan förstöra något.

    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Jeltzin

    Helst aldrig, händer väl om den segar ner sig fullständigt och bara jävlas.
    Datorn jag har nu har väl snurrat dygnet runt i 3-4 år och går lika bra fortfarande..
    Min PVR blir väl att man fixar till nån gång om året den kan bli lite seg med tiden men den snurrar med på dygnet runt och har nog varit igång i över 10 år utan problem..

  • Anton Chigurh
    Aniiee skrev 2016-02-04 12:11:20 följande:
    Jag personligen skulle vilja sägga att behovet av att ominstallera sin dator går hand i hand med hur mycket man installerar, avinstallerar,testar, leker med kodning och har sig i andra program =P

    Till slut är det helt enkelt bara lättare att omformatera och ominstallera skiten än att rensa.....

    Vanligt Svensson-användande av datorer kräver ju inte alls lika mycket underhåll.
    Leker med kodning har jag inte kunskap till, däremot lusar jag datorhelvetet med en massa onödiga (och nödiga) program, jag försöker vara restriktiv men...ja, livet är mer komplicerat än så, och till sist....så har jag inget val, Aniiee. Inte om jag vill slippa bli tvångsintagen på psyket. Då är det bara å blåsa skiten. Efter nödvändig säkerhetskopiering. Förstås.

    Kram //Anton shiny.gif

    Och må denna fredagen i nådens år 2016 bli en riktigt underbar fredag för dig, Aniiee, och dina närmaste.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Ragnar

    Skulle säga att jag gör det när det behövs. Eller rättare sagt låter någon annan göra det åt mig. Datorn jag har nu är en snart 4 år gammal Lenovo och den har jag hittills aldrig haft några problem med. Min man har en 1 år gammal Toshoiba som är av den enklare och billigare varianten och den är redan trög. Särskillt efter att han uppdaterade till windos 10.

Svar på tråden Hur ofta omformaterar och ominstallerar din dator?