• ninawinterell

GV av nyfött barn

Jag är gravid i sjätte månaden och jag och pappan till barnet har gått isär. Vi är inte gifta. Jag vet att vårdnaden automatiskt tillfaller mig om jag inte skriver på för gemensam vårdnad. Jag har inga intentioner att försvåra umgänget för pappan och barnet, men nu har han börjat bråka om att han har rätt till sina föräldradagar, hur delar man upp ledigheten med ett sånt litet barn? För samtidigt så läser jag att umgänget för det andra föräldern bör byggas upp successivt, vilket i praktiken kommer bli svårt att få ihop. Och om jag vägrar skriva på för GV och han stämmer mig i tingsrätten, vad kommer de då sannolikt besluta? Gah - sån röra!

• Svar på tråden GV av nyfött barn
  • Jw83

Men om pappan finns med aktivt från början så finns det ju inget som behöver byggas upp. D är han ju bara en naturlig förälder från början. Lika naturlig som dig. Angående föräldraledighet s finns det olika sätt att lösa det på. Barnet kan sova hos dig och vara hos pappa när du jobbar, om du inte kan/vill amma så finns det ju inget som hindrar att barnet sover med honom ibland. Om han funnits med från början så är han ju en precis lika trygg punk som du :)

• Jw83

Enligt en ny lag så ska rätten alltid besluta för en gemensam vårdnad även i de fall där en förälder motsätter sig gv. OM det inte finns särskilda omständigheter som gör föräldern väldigt olämplig.

• Annelie 76

Behåll vårdnaden själv. Om allt funkar med pappan så kan du alltid dela vårdnaden senare. Finns det föräldradagar kvar så får han ju av dem. Det borde ju visa sig ganska snart om han är vettig eller inte.

• jenny99

Jag har för mig att alla föräldrardagar tillfaller dig eftersom du har ensam vårdnad vid födseln.Förutom de 60 dagar som är märka åt pappan,dom kan du Vissligen också få men det ges inte automatiskt.

• LillaLoppi

Vid ensam vårdnad tillfaller SAMTLIGA dagar vårdnadshavaren. Då har inte den andra föräldern, per automatik, några dagar alls.

jenny99 skrev 2016-02-04 08:50:53 följande:

Jag har för mig att alla föräldrardagar tillfaller dig eftersom du har ensam vårdnad vid födseln.Förutom de 60 dagar som är märka åt pappan,dom kan du Vissligen också få men det ges inte automatiskt.

• Jw83
    Annelie 76 skrev 2016-02-04 06:42:45 följande:

Behåll vårdnaden själv. Om allt funkar med pappan så kan du alltid dela vårdnaden senare. Finns det föräldradagar kvar så får han ju av dem. Det borde ju visa sig ganska snart om han är vettig eller inte.

Troligtvis är han en väldigt lämplig och vettig pappa. Annars hade väl inte TS planerat och skapat ett barn med honom.

Det ses som ett gott tecken att pappan vill ha gv och del av föräldraledigheten. Vilken förälder skulle INTE vilja vara delaktig i sitt planerade barns uppväxt? Tänk om det var pappan som vägrade gv och vägrade dela med sig av FL? Hur hade mamman mått då?
  • Jw83

Nu med den nya lagen om att alltid döma till gv ( om någon av föräldrarna vill ha gv och den ena föräldern inte är tydligt olämplig) så undrar jag hur man ser på saken om ena föräldern bråkar? Kommer det ligga TS till last om hon vägrar pappans och barnets rätt till gv och hur det ses på att hon vill kräva pappans dagar?

Självklart bör pappan vara ledig med barnet en del. Det gör ju att varannanvecka boende osv kommer underlättas i framtiden. Dessutom är det till fördel för mammans ekonomi :)

• LillaLoppi

Vart har ni läst om denna "nya lag"?

• Annelie 76

Om man inte bor ihop och inte riktigt kommer överens tycker jag att mamman ska behålla vårdnad och alla dagar själv, för säkerhets skull. Det är inte roligt att behöva söka socialbidrag efter halva föräldraledigheten bara för att pappan jävlas och inte ger några dagar till mamman och inte vill vara med barnet själv. Det händer alldeles för ofta.

• Jw83
    LillaLoppi skrev 2016-02-04 10:04:34 följande:

Vart har ni läst om denna "nya lag"?

I lagboken. Var annars ;) Det går att hitta alla lagar och rekommendationer kring vårdnad osv på regeringens hemsida.
Svar på tråden GV av nyfött barn