• Censur

    Kalas i lägenhet?

    Hej allihop!

    Nu fyller dottern 5 och har lääängtat efter sitt kalas. (såklart). Vi bor i lägenhet och jag är lite osäker på hur det funkar? Hur tänker folk när de kommer till någon som bor så? De flesta bor i hus (så även jag innan jag och pappan separerade). 

    Vi bor i en hyfsat stor lägenhet (90 kvm). Sittplats räcker till max 8 personer, ska jag bjuda 7 stycken och hoppas att alla kommer eller ska man bjuda någon mer och försöka lösa det efter hand om alla kommer?

    Vad gör man av föräldrarna? Ska de sitta i vardagsrummet medan barnen befinner sig i köket?

    Vad ska jag bjuda på? Vilka tider funkar? Någon erfarenhet?! Hur tidigt ska jag skicka ut inbjudningskort?

    Hjäääälp!

  • Svar på tråden Kalas i lägenhet?
  • TreSolrosor

    Min dotter gick på massor av 5-årskalas förra året och inga föräldrar var kvar på nåt av dem, så du slipper kanske det problemet :)

    Annars tycker jag ni bjuder i de hon vill bjuda, sittplatser går ofta att lösa! Låna stolar av grannen exempelvis.

  • TreSolrosor

    Tiderna på kalasen har varit olika... 11-13, 13-15, 15-17... Beror ju på om man bjuder på lunch eller bara fika :) Skicka korten iaf 2 veckor innan, folk är uppbokade

  • nnnnnnnn

    Anpassa maten efter platsen. Lite plats = korv med bröd, sugrörsdricka.
    Sen glasspinne/strut och sist godispåse.
    Dvs mat och fika som går att äta stående, sittande på golvet, även om man sitter trångt.
    Och som serveras snabbt och enkelt från spisen/kylen/frysen.
    Saker som buffébord, gör din egen fruktsallad och annat som kräver plats går inte att ha.
    Det viktigaste brukar vara att de får ses, leka och ha skoj.

    Annars kan det vara bra att kolla upp vad det kostar att hyra gymnastiksal.
    Vet kompisar som betalat 50 - 100 kr för 2-3 timmar. Andra som kollat med kommunen/skolan och fått veta att det kostar upp mot tusenlappen per timme!

    I en gympasal kan man låta dem härja fritt!
    Sen kan man börja eller sluta med att grilla korv på skolgården (engångsgrill om det inte finns grillplats) eller liknande. Det brukar inte vara tillåtet att servera mat/fika i gympasalen pga risk för spill och liknande.

  • Alexi

    På ett femårskalas funkar det utmärkt med 7-8 barn. Ni behöver inte äta på någon mat utan ta kalaset typ 13-15 och bjud på fika bara. Är föräldrarna kvar (det är ofta en del vid fem år) så kan de hjälpa sina barn vid fikat och sen när barnen leker kan de få en kopp kaffe vid bordet istället.

  • Censur

    Vad för fika är lämplig för så små barn? Min dotter får ju äta allt men andra är kanske lite kräsnare.

  • Litet My
    Censur skrev 2016-02-05 09:48:26 följande:

    Vad för fika är lämplig för så små barn? Min dotter får ju äta allt men andra är kanske lite kräsnare.


    Strunt i det och kr dem äta det de vill och hoppa det som inte gillad, däremot så skriv på inbjudningskortet att föräldrarna skall höra av sig om det finns allergier och dyl.
  • Alexi

    Jag tycker glass är jättebra. Man kan göra som marrängsviss men enbart ha glass i bitar på ett fat, marränger i en skål, flera burkar roliga strössel, chokladsås, grädde. Mycket uppskattat av typ alla barn.

Svar på tråden Kalas i lägenhet?