• Sofia888

Odlad lax.. Hjälp?!?

Hej!

När man är gravid kan man äta portionslax som är odlad i Norge? Är de farligt för gravida?

Vilken fisk brukar ni äta? Svårt med fisk då ja mest gillar lax. Något man bör undvika i matväg? Vill liksom inte missa något som inte nämns på Livsmedelsverkets hemsida!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Odlad lax.. Hjälp?!?
  • Anonym (B)

Det kanske inte farligt med odlad lax men de matar ju fiskarna med färgämnen och medicin... Så det är väl upp till det sunda förnuftet att avgöra. Än så länge finns det inga studier som visar att det är farligt men man kan ju tänka lite själv vad som känns rimligt.

Jag skulle aldrig äta odlad lax. Men som sagt, det finns ingen risk för bakterier eller så som det finns med att äta kallrökt skinka.

• Santin

Livsmedelsverket tar upp allt som är av vikt. Sen är suntförnuft också bra.

• Anonymiz

Hur gör ni andra? Vad äter ni för fisk? Någon mer än jag som ätit odlad lax?

• Anonym (Men ja)

Det än nog ingen fara, tror faktiskt att det sunda förnuftet är viktigare än allt som står på livsmedelsverkets sida.

• BuoBä

På Livsmedelsverkets fisklista står det att man kan äta "All odlad fisk" och "Lax och laxfiskar" 2-3 gånger per vecka. Alltså - ät på!

Följ Livsmedelsverkets rekommendationer och i övrigt, ät inte sånt som uppenbart verkar dumt att äta typ arsenik, småspik och otestade naturläkemedel, så kommer det gå fint.

• Guldkedjan

Många kvinnor väljer kvar lax nigiri på sushi restaurangen jag jobbar på, det är väl upp till dig själv.
    +laxen är odlad i norge.

Svar på tråden Odlad lax.. Hjälp?!?