• Anonym (Ständig längtan..)

Fel att flytta till annan ort då sambon har barn här?

Jag flyttade till den staden jag bor i nu för 10 år sedan. Efter två år träffade jag min sambo som har två barn. Vi har nu även två gemensamma barn och ju äldre våra barn blir ser jag hur dom saknar sin mormor och morfar som bor 30 mil ifrån där vi bor. 
    Jag längtar "hem". Vill flytta upp några år men så kommer problemet, sambons äldre barn. Ena barnet har det skurit sig med mellan mig och barnet så hen bor enbart hos sin mamma medans andra barnet är hos oss varannan vecka.

Hjälper inte så jag är svartsjuk på sambons ex, känns som hon njuter av att hon var sambons första tjej, tog hans oskuld, fick dom första barnen med honom och att han ville gifta sig med henne (nej han vill inte gifta sig med mig). Hon ser mycket mycket bättre ut än mig trots att hon är äldre, hon är smart, får folk att lyssna på henne hon har helt enkelt pondus, medans jag jobbar "på golvet" och är just nu sjukskriven.
    Sambon lyssnar mer på henne och hon kör över honom för hon vet att jag blir förbannad. Hon frågar aldrig sambon om saker som rör barnen utan skickar ett sms där det står vad hon bestämt med barnen och hur mycket han ska betala och han är så dum att han gör det. Varför vet jag inte. Vi har inte råd med alla dumheter. Så allt det gör ännu mer att jag vill flytta så jag slipper allt tjafs och bråk om henne och vi kan leva ett normalt familjeliv.

• Svar på tråden Fel att flytta till annan ort då sambon har barn här?
  • Ess
    Anonym (lösning) skrev 2016-02-05 16:14:22 följande:
    Hon tycker ju att han gör fel som försörjer de stora med mer än det minsta så inte kan hon väl anse att han ska betala mer för de små eller hycklar hon?
    Det påverkar ju även henne när han betalar mer än de har råd till. Flyttar hon så påverkar det inte henne negativt längre, utan då skiter hon ett gott stycke i om han blir bankrutt.
  • Ess
    Anonym (Hmmm..) skrev 2016-02-05 16:26:43 följande:
    Blandar du in småbarnen i bråk med mamman?

Sök terapi för Dig, inte familjeterapi utan det är Du som behöver hjälp att tänka klart.
    De märker ju av stämningen. De drabbas också av allt bråk och tjaffs som blir mellan ts och sambon.

Jag tycker båda behöver gå och få hjälp att lösa sina problem. Mannen behöver hjälp att sätta ner foten mot exet, hade han gjort det så hade nog ts inte haft anledning att känna svartsjuka mot henne.
  • Anonym (lösning)
    Ess skrev 2016-02-05 17:11:45 följande:
    Det påverkar ju även henne när han betalar mer än de har råd till. Flyttar hon så påverkar det inte henne negativt längre, utan då skiter hon ett gott stycke i om han blir bankrutt.
    Gör det? Hon kan väl bidra lika mycket själv som hon anser att han ska bidra med? Han lär inte bli bankrutt om han slipper försörja henne. 
  • Anonym (På riktigt?!)

[quote=76306546][quote-nick]Anonym (Ständig längtan..) skrev 2016-02-05 15:09:04 följande:[/quote-nick]

Det är mina barn jag sätter i första hand. Jag vet att dom skulle få en bättre barndom om vi flyttar. Slippa som sagt det ständiga bråket med bio mamman till bonusarna. 

[/

Det är ju du som har problem med henne?? Snälla sök hjälp.

Du beskyller den avvinna för horribla saker som sker i ditt liv. Ta ansvar för ditt eget liv! Det enda hon har gjort är att träffa en man o få barn med honom. Innan dig. Sen att du har sjukliga tankar om detta, det gör att fyra barn får lida?!

• Rappakalja

Jag har bara läst det som står i trådens start. Ja, jag tycker absolut du ska flytta, ju förr dess hellre. Din sambo kan ju hänga med om han vill, vill han inte kan jag inte se att det är någon större förlust.

En man som inte sätter sin nya familj (inkl alla barn oavsett vems de är sedan tidigare) före sitt ex är inget att ha.

• Anonym (Du tänker rätt)

TS, din sambo har gjort sitt val - du och era gemensamma barn är prioriterade. Det är livet han delar med er som måste komma i första hand.

I en perfekt tillvaro skulle vi aldrig behöva välja, men sådan är inte verkligheten. Han lever med dig och du lever med osäkerhet. Detta är något ni måste reda i.

Vid skilsmässor hamnar barn i en situation där de inte får tillbringa all sin tid med båda sina föräldrar. Det varken kan eller ska de vuxna lastas för. Man gör sitt bästa med den situation man har, och jag är övertygad om att även du och sambon gör ert bästa.

Jag tycker att din hemlängtan är ett starkt argument för att flytta. Din sambo ska givetvis fortsätta träffa sina två äldre barn. Det finns lösningar på allt. Viktigt bara att det inte blir en "flykt" där dina problem sedan kvarstår.

Något du absolut behöver hjälp med är att förstå er relation, din självkänsla är inte god, och till detta en form av svartsjuka gentemot hans ex som inte är bra att gå omkring med. Det är dags att du lyfter detta med din sambo och ser till att söka utomstående hjälp.

• Anonym (Mamman)

Är liknande sits (dock inget tjafs med bonusbarnet mamma). Vi har 17 mil till min släkt och 12 till sambons. Han är inte heller från den här staden. Vi bor kvar då sambon har ett barn sen tidigare här. Jag längtar konstant hem! Hade jag vetat att jag skulle få denna hemlängtan hade jag aldrig flyttat eller skaffat barn med min sambo. Jag älskar honom av hela mitt hjärta, men vantrivs fruktansvärt i staden.
    Vi är väldigt låsta då vi heller inte känner så många här, så hjälp med barnpassning då och då är bara att glömma. Även egen tid med varandra är svårt att få till, minns inte när jag och sambon vara själva sist. Men det skulle vara behövligt. Barnen får följa med på det mesta. Sörjer också att barnen missar mycket tid med mor- och farföräldrar. Även tid med övriga släkt och vänner.
    Men det är bara att gilla läget och hoppas det blir bättre med tiden! Barnen går ju först.

• nernu
    Anonym (Ständig längtan..) skrev 2016-02-05 15:09:04 följande:

Det är mina barn jag sätter i första hand. Jag vet att dom skulle få en bättre barndom om vi flyttar. Slippa som sagt det ständiga bråket med bio mamman till bonusarna. 

Jag utgår ifrån att du skulle tycka att det var helt okej att flytta ifrån dina egna barn också?
  • nernu
    Anonym (Du tänker rätt) skrev 2016-02-05 20:06:02 följande:

TS, din sambo har gjort sitt val - du och era gemensamma barn är prioriterade. Det är livet han delar med er som måste komma i första hand.

I en perfekt tillvaro skulle vi aldrig behöva välja, men sådan är inte verkligheten. Han lever med dig och du lever med osäkerhet. Detta är något ni måste reda i.

Vid skilsmässor hamnar barn i en situation där de inte får tillbringa all sin tid med båda sina föräldrar. Det varken kan eller ska de vuxna lastas för. Man gör sitt bästa med den situation man har, och jag är övertygad om att även du och sambon gör ert bästa.

Jag tycker att din hemlängtan är ett starkt argument för att flytta. Din sambo ska givetvis fortsätta träffa sina två äldre barn. Det finns lösningar på allt. Viktigt bara att det inte blir en "flykt" där dina problem sedan kvarstår.

Något du absolut behöver hjälp med är att förstå er relation, din självkänsla är inte god, och till detta en form av svartsjuka gentemot hans ex som inte är bra att gå omkring med. Det är dags att du lyfter detta med din sambo och ser till att söka utomstående hjälp.

Varför ska barnen lastas för ett val som de vuxna har gjort men inte de vuxna?
  • Ess
    Anonym (lösning) skrev 2016-02-05 17:32:37 följande:
    Gör det? Hon kan väl bidra lika mycket själv som hon anser att han ska bidra med? Han lär inte bli bankrutt om han slipper försörja henne. 
    Klart det gör, även om man har separat ekonomi så drabbar det en om den andra har dragit på sig höga utgifter. Inte på det viset att man behöver betala för dem, men det går ut över vad man kan göra tillsammans. Man får ju lägga ribban efter den som har minst pengar, eller bjuda hen.
    Han kan ju börja med att lägga lika mycket till de små varje gång han lägger till de stora.
Svar på tråden Fel att flytta till annan ort då sambon har barn här?