Elila skrev 2016-05-10 12:12:49 följande:
Hur har det gått TS?
Jag är i samma sits, vet när jag hade ÄL, precis två veckor efter sista mensen började, kände av ÄL och testade positivt.
Den dagen gjordes en bebis. Tre dagar innan bim plussade jag. Min beräkning var då att bebis ska komma 14/7. Vid kub beräknades den komma 15/7.
Men vid RUL blev jag flyttad till 24/7.
Nu har vi gjort TUL och bebis är 15% större än den "ska vara" med tanke på vilken vecka jag är i.
Men jag frågade ultraljudsbarnmorskan om inte RUL kunde visat fel, för hade jag fortfarande haft BF den 14-15/7 så hade bebis varit precis så stor som "vanligt".
Hennes svar var att ALLA bebisar är fran till vecka 22ca följer EXAKT samma kurva. Men i så fall förstår jag inte varför det skilde 9 dagar på KUB och RUL. Hon tror att min bebis kommer väga 4kg fullgången. Med förra barnet gick jag till V40+2 och hon vägde 2600gr. Tycker det hela är konstigt..
Hände mig också med barn nr 2. På KUB daterades vi till 21 oktober (vilket stämde exakt med vår egen beräkning). På RUL flyttades vi dock plötsligt till den 28/10 eftersom bebisen inte exakt följde något mått som man tittade på i huvudomfånget. (Det tyckte för övrigt min bm var mycket märkligt för man flyttar i stort sett aldrig bf efter kub + att mina barn har lite större huvud än andra eftersom min make har stort huvud).
Egentligen kanske en sådan sak som BF är strunt samma, men i vårt fall skulle jag få planerat snitt. Det var kanske därför extra viktigt för oss att dagen stämde då man lägger planerat snitt 6-7 dagar innan bf i vårt landsting.
Vårt snitt bokades till 6 dagar innan "det nya BF-datumet", dvs den 22 oktober. Jag påpekade att det kändes rätt så idiotiskt med tanke på att jag faktiskt var säker på att mitt BF var dagen INNAN det planerade snittet enligt alla beräkningar förutom RUL, men datumet stod fast.
Nå, självklart gick vattnet och förlossningen satte igång av sig själv natten mellan den 20-21 oktober och jag snittades den 21 oktober efter att man fått stoppa värkarna på förlossningen i 8 timmar. Barnet räknas som född en vecka tidigt fastän hon kom exakt på BF enligt kalendrar och KUB.