Förlossningsskador!
Jag har fött två barn vaginalt och fick bara några små bristningar som syddes med några stygn. Det är både det värsta och bästa jag gjort, det känns som att jag klarar allt nu, självförtroendet ökade rejält när jag insåg vad jag faktiskt var kapabel till, vilka krafter som finns inom mig. Sen får man ju en adrenalinkick om sitter i två dagar ;) Just när man ligger där och huvudet är på väg ut undrar man ju hur man tänkte, särskilt andra gången men det är så värt det efteråt.
Jag jobbar på förlossning och BB så jag ser ju hur det går till och jag kan säga att det är väldigt sällan det blir några större skador. Efter en vaginal förossning är du ju uppe direkt men du vet ju själv hur det är efter snitt, inte alltid en dans på rosor som många tror.
Det som kan hända är ju som sagt att du brister och får en sfinkterruptur som i värsta fall skadar ändarmen men det är ovanligt. Risken ökar om man behöver använda sig av sugklocka.
Tyvärr kan man ju få urinläckage av själva graviditeten, hormonerna och bebisens tyngd, "omplacering" av organen mm är den främsta orsaken och mot det hjälper inte KS.
Vet inte vilken ålder du är i men i och med att du gjort ett snitt tidigare och att du skriver att du är lite äldre så bör du nog rådfråga din BM om det här. Det finns ju lite olika riskfaktorer att ta hänsyn till. Hade du varit 25 år hade jag nog peppat dig att föda vaginalt men som sagt är det nog bäst att ta det med din BM som träffat dig.
Man är inte mindre mamma för att man gjort snitt och du ska absolut inte känna dig värdelös för en sån sak.