• babyok

Förlossningsskador!

Har gjort KS med mitt första barn, på rekommendationer av läkare utomlands, där det är mycket vanligare att göra KS , pga min höga ålder så tyckte han att det var det säkraste sättet, då det kan uppstå mer komplikationer när man blir äldre med förlossningen och för barnet! I efterhand så har jag många gånger känt att jag kanske ändå borde gett det en chans, med att föda normalt och även uppleva det, för det är ju precis det är egentligen...den "normala vägen"! Periodvis har jag fått värdelöshetskänslor som dykt upp från ingenstans, och kan bli avis på dem som genomgår vanliga förlossningar helt bekymmersfritt och smidigt, men det är däremot inget man i förväg kan veta. Kanske handlar det om hur hela processen går till gällande KS som gör att man får en sådan här känsla i efterhand!Obestämd

Men efter att ha hört så mycket om förlossningsskador och komplikationer i samband med vanlig förlossning så valde jag trots allt att gå på läkarens rekommendationer. Om jag får ett andra barn vill jag välja en normal förlossning, men rädslan sitter samtidigt i, och att välja KS är inte en dans på rosor heller, mycket jobbigt efteråt och jag kände av det väldigt lång tid efteråt och även där så får man ett "ärr" med olika känningar, men det kändes trots allt bra för mitt barn som plockades ut snabbt, hon kom även 1 månad för tidigt och vägde inte så mycket. Baby

Vore tacksamt att faktiskt höra lite ärliga och sanningsenliga röster därute om förlossningsskador som kan uppstå, som ändå verkar vara väldigt vanligt men som inte pratas om så mycket eller som man inte har lust att dela med sig av vilket är fullt förståeligt. Har själv bekanta där det uppstått skador, läckage och förändringar som måste göras med operation osv. Ibland känns det som att man romantiserar verkligheten gällande vanlig förlossning. Gravid

• Svar på tråden Förlossningsskador!
  • babyok
    Anonym (tjo) skrev 2016-02-05 19:42:28 följande:

det känns som att jag klarar allt nu, självförtroendet ökade rejält när jag insåg vad jag faktiskt var kapabel till, vilka krafter som finns inom mig. Sen får man ju en adrenalinkick om sitter i två dagar ;) Just när man ligger där och huvudet är på väg ut undrar man ju hur man tänkte, särskilt andra gången men det är så värt det efteråt.

Jag jobbar på förlossning och BB så jag ser ju hur det går till och jag kan säga att det är väldigt sällan det blir några större skador. Efter en vaginal förossning är du ju uppe direkt men du vet ju själv hur det är efter snitt, inte alltid en dans på rosor som många tror.
    Det som kan hända är ju som sagt att du brister och får en sfinkterruptur som i värsta fall skadar ändarmen men det är ovanligt. Risken ökar om man behöver använda sig av sugklocka. 
    Tyvärr kan man ju få urinläckage av själva graviditeten, hormonerna och bebisens tyngd, "omplacering" av organen mm är den främsta orsaken och mot det hjälper inte KS.
    Vet inte vilken ålder du är i men i och med att du gjort ett snitt tidigare och att du skriver att du är lite äldre så bör du nog rådfråga din BM om det här. 

Precis det du skriver om adrenalinkick, den häftiga känslan, att känna en enorm styrka och kraft efteråt att man kan klara vad som helst efter det.....är det ju många som beskriver också och något jag känner mig totalt snuvad på. Det är absolut inga sådana känslor man känner i efterhand, det onda får man efteråt istället och att ej kunna resa sig ur sängen,lyfta sitt barn m.m och ta till sig sitt barn helt och hållet utan att ha ont förstör tyvärr en hel del av känslan och svårt att få någon kick eller adrenalinkänsla. 
    Till skillnad från svenska läkare så är det nästan tvärtom i en del andra länder, där dem istället rekommenderar KS av många olika anledningar. Jag var 39 år när jag var gravid, och förstföderska, han menade väl lite på att man inte är lika töjbar och vig därnere när man blir äldre och det därför kan lätt sluta i tång eller sugklocka, är det något du själv tycker stämmer ? Jag tyckte då att det lät rätt logiskt. 
    Du som jobbar på BB, kan det ligga någon sanning i detta? Känns som sanningen undanröjs i den svenska sjukvården pga kostnaderna med KS. 
    Känns främst som många utav dem lättsamma förlossningarna erfars av unga mammor, kan det stämma?
    Skador i ändtarmen är det något som kan återställas helt och snabbt? Trodde nog att urinläckage som är så vanligt kommer ifrån trycket av själva förlossningen.
  • babyok
    Anonym (Vaginalt) skrev 2016-02-05 20:16:11 följande:

Jag har fött ett barn med ks och ett vf. Jag hade alla gånger valt vf om jag fick välja. I såna här trådar kommer det alltid upp en massa skräckexempel. Vill påminna om att det kan bli allvarliga komplikationer efter ks också.

Ja absolut, finns ingen anledning att romantisera ks eftersom man genomgår en stor operation.Tror nog att majoriteten vill föda naturligt, om man kunde i förhand veta att allt skulle gå bra. Har du själv fått några komplikationer och varför vf framför ks? Men faktiskt många som resonerar som du också när dem genomgått båda delarna. 
  • babyok
    Malla1 skrev 2016-02-05 21:05:32 följande:

Jag har fött 4 barn vaginalt och har aldrig fått en skråma.

Låter som rena drömscenariot....var du ung när du förlöste dina barn?
  • babyok
    Anonym (Sam) skrev 2016-02-05 21:44:54 följande:
    Man förlöser inte sina barn. Man föder sina barn. Barnmorskan förlöser.
    helt rätt,blev fel i ordformuleringen .....huvudet inte alltid med sent på kvällarna
  • babyok
    Anonym (Vaginalt) skrev 2016-02-05 23:16:58 följande:
    Det tror jag med men jag tycker att det inte talas så mycket om skillnaderna förutom de rent fysiska. För mig var det stor skillnad i känslan första gången jag fick se mina barn. Vid vf var det en omedelbar förälskelse, den största nånsin. Vid ks var det mer "å ser han ut så vad fin". Lite mer objektivt så där.

Sen var det mycket värre efter ks. Jag hade ont och var inte ur sängen på flera dagar. Kände mig sjuk. Vf gjorde ju mer ont under tiden men efter var jag betydligt piggare. Det kändes mer naturligt i kroppen.

Jag tycker inte att jag har några komplikationer efter någon av förlossningarna, jag kan läcka lite vid ansträngning precis innan mens. Inget problem för mig får bara gå på toa lite oftare. Men ibland i förlossningsdiskussioner här på fl kommer en avhandling upp där det påstås att hälften av alla kvinnor har problem efter vf. I den snäva beskrivningen tillhör jag den halvan som har problem. Men jag upplever det inte så. Dessutom har min kompis som inte har några barn alls samma symtom.
    Intressant att höra någon som faktiskt pratar om det känslomässiga också. Det är där jag tror mitt stora problem varit i början precis, där jag kunnat få plötsliga känslomässiga ångestattacker att jag missat den där nära och stora känslan som många får precis efter dem fött naturlig väg (om det gått bra). Precis som du säger, så saknade jag den där starka förälskelsekänslan och känslostormarna som många gör när dem fött vaginalt....tror som sagt det är själva processen att man plockar ut barnet och sen när det är över så har man så jäkla ont och även där känner sig enormt mörbultad men på ett annat sätt. Känns som man har fullt sjå att återhämta sig i flera dagar istället. 
    Sen skall man inte blunda för att många säkert får komplikationer efter vaginal förlossning och att det inte är ovanligt med förändringar, och att faktorer som kvinnans ålder och barnets vikt har stor betydelse. 
    Känner du många som fått komplikationer efter snitt eller känt obehag av det?
  • babyok
    Anonym (tjo) skrev 2016-02-08 13:08:55 följande:
    Får man en sfinkterruptur så syr man så klart ihop på en gång, är det en ordentlig ruptur tar man det på operation. Där jag jobbar är alla barnmorskor väldigt duktiga på perinealskydd och vi har väldigt få sfinkterrupturer om man jämför med många andra sjukhus.
    Jag tror att jag som jobbar på BB/förl ser mer av komplikationerna vid KS då de vårdas hos oss. Tex urin- eller avföringsinkontinens ser jag ju inte då de inte behandlas hos oss så det kan vara det som gör att jag inte ser hur mycket det faktiskt är. 
    Vaginal förlossning ökar ju risken för urinläckage men risken finns som sagt redan iom graviditeten.

Bor du i Sverige nu? Om jag var du skulle jag nog välja vaginalt men att tex. säga att om det verkar som att det kan bli sugklocka eller tång så åker du hellre ner på op även om du är öppen 10 cm 

Man har ju ändå mer koll på en äldre kvinna under förlossningen just för att det är en riskförlossning så det borde inte vara några problem.
    Ok, för har sett program om detta då det är kvinnor vad jag förstått som fått gå med detta en tid innan dem fått hjälp eller operation eller blivit tagna på allvar utan bara blivit hemskickade ( i Sverige). 
    Jo, men antar ändå att urinläckage blir värre med vaginal förlossning då det blir ett helt annat tryck när man skall föda den vägen osv, och även därför det är så vanligt, men för vissa mer och andra mindre såklart. 
    Ja jag bor i Sverige nu, kan inte klaga på sättet jag blev omhändertagen på utomlands, men har hört vänner som är väldigt nöjda med hur barnmorskorna på ett tryggt sätt tagit hand om dem här också, beror nog helt på vart man hamnar också i landet tyvärr. 
    Låter lagom roligt och upplyftande dock när man ingår i kategorin "riskförlossning", bara det kan ju stressa och göra en orolig i onödan. Någon som skrev här i forumet om man verkligen VILL föda vaginalt och är mentalt förberedd på det att det kan hjälpa en hel del och kan göra förlossningen lättare, vet inte om det stämmer men jag hade uteslutit KS igen helt, men sen börjar jag vackla återigen med tanke på vad läkaren faktiskt sa därnere med mitt första barn, och att det inte låter helt ologiskt heller och som du säger att det blir en "riskförlossning"! Du skrev att om man tidigare gjort KS att det kan öka komplikationerna om man nu väljer att göra ett till, på vilket sätt? Trodde nästan det var ett bättre val trots all pga man redan fött på det viset.Och varför är det en riskförlossning, är det av dem nämnda orsaker min läkare tog upp? Ursäkta alla frågor men du skriver relevanta saker
  • babyok
    Anonym (tjo) skrev 2016-02-08 13:08:55 följande:
    Får man en sfinkterruptur så syr man så klart ihop på en gång, är det en ordentlig ruptur tar man det på operation. Där jag jobbar är alla barnmorskor väldigt duktiga på perinealskydd och vi har väldigt få sfinkterrupturer om man jämför med många andra sjukhus.
    Jag tror att jag som jobbar på BB/förl ser mer av komplikationerna vid KS då de vårdas hos oss. Tex urin- eller avföringsinkontinens ser jag ju inte då de inte behandlas hos oss så det kan vara det som gör att jag inte ser hur mycket det faktiskt är. 
    Vaginal förlossning ökar ju risken för urinläckage men risken finns som sagt redan iom graviditeten.

Bor du i Sverige nu? Om jag var du skulle jag nog välja vaginalt men att tex. säga att om det verkar som att det kan bli sugklocka eller tång så åker du hellre ner på op även om du är öppen 10 cm 

Man har ju ändå mer koll på en äldre kvinna under förlossningen just för att det är en riskförlossning så det borde inte vara några problem.
    Ok, för har sett program om detta då det är kvinnor vad jag förstått som fått gå med detta en tid innan dem fått hjälp eller operation eller blivit tagna på allvar utan bara blivit hemskickade ( i Sverige). 
    Jo, men antar ändå att urinläckage blir värre med vaginal förlossning då det blir ett helt annat tryck när man skall föda den vägen osv, och även därför det är så vanligt, men för vissa mer och andra mindre såklart. 
    Ja jag bor i Sverige nu, kan inte klaga på sättet jag blev omhändertagen på utomlands, men har hört vänner som är väldigt nöjda med hur barnmorskorna på ett tryggt sätt tagit hand om dem här också, beror nog helt på vart man hamnar också i landet tyvärr. 
    Låter lagom roligt och upplyftande dock när man ingår i kategorin "riskförlossning", bara det kan ju stressa och göra en orolig i onödan. Någon som skrev här i forumet om man verkligen VILL föda vaginalt och är mentalt förberedd på det att det kan hjälpa en hel del och kan göra förlossningen lättare, vet inte om det stämmer men jag hade uteslutit KS igen helt, men sen börjar jag vackla återigen med tanke på vad läkaren faktiskt sa därnere med mitt första barn, och att det inte låter helt ologiskt heller och som du säger att det blir en "riskförlossning"! Du skrev att om man tidigare gjort KS att det kan öka komplikationerna om man nu väljer att göra ett till, på vilket sätt? Trodde nästan det var ett bättre val trots all pga man redan fött på det viset.Och varför är det en riskförlossning, är det av dem nämnda orsaker min läkare tog upp? Ursäkta alla frågor men du skriver relevanta saker
  • babyok
    Anonym (Flerbarnsmamman) skrev 2016-02-07 07:39:34 följande:

Enda besväret jag har är lite urinläckage men det kommer ju av dålig muskulatur och att jag slarvat med knipövningarna ;)

Fast ibland så hjälper inte knipövningar, har en vän som blev trött på att sjukvården ständigt pratade om knipövningar, hon har försökt en hel del med detta men det hjälpte inte så till slut så fick hon bestämt stå på sig och begära ett litet ingrepp/operation. Hon önskar att det skall sluta läcka vid små ansträngningar, och hon tycker detta har varit väldigt besvärande och omständigt med läckage vid fysisk aktivitet.
  • babyok
    Anonym (tjo) skrev 2016-02-09 11:05:09 följande:
    Första snittet säger man att riskerna är lika stora som för en vaginal förlossning (risker för olika saker så klart) men vid snitt nr två är riskerna större än vid en vaginal förlossning, jag ska leta reda på mitt "fuskhäfte" där står det bättre.
    Att du är äldre än 40 och att du tidigare snittats innebär en så kallad riskförlossning. Överviktig mamma, mamma med diabetes innebär också riskförlossningar, som sagt ska jag leta reda på mina papper så kan du få mer exakt information.
    Jättegulligt av dig....ok, visste inte om detta..låter som att om jag då genomgick vf första gången så är chanserna större att det går bättre andra gången.
  • babyok
    Anonym (Bs!) skrev 2016-02-09 01:40:32 följande:
    Vilket skitsnack! Har fyra söner, två kom vaginalt, en med akutsnitt (gick lugnt till) och en med planerat snitt. Jag har känt precis samma kick av gränslöst enorm kärlek vid första ögonkastet med varje barn. Jag har haft samma andningsproblem varje gång (som ändå alltid löst sig) och tredagarsdeppen har då inte gjort någon som helst skillnad. För övrigt hade jag efter bägge snitt ont i en halv dag, sen var jag uppe och gick utan problem och efter en vecka fick jag påminna mig själv om att jag ju var smittad och inte skulle lyfta tungt för jag kände mig redan helt återställd.

Jag har vänner som fött på bägge sätt som inte känt den känslostormen vid vaginal förlossning. Så du har fetfel helt enkelt som drar generell gissa-runtsanning utifrån dina egna väldigt begränsade upplevelser.
    Anonym (vaginalt) ville nog bara dela med sig av sin känsla också, samma som min, vilket jag uppskattar, samtidigt som det givetvis finns stora skillnader i känslor när man föder barn, pga så otroligt många olika omständigheter runtomkring vilket hon även påpekar. Exempelvis så skulle mitt snitt vara planerat, så jag blev både i ett chocktillstånd och överrumplad när slemproppen gick 1 månad exakt tidigare, och hon var ute 4 timmar senare. Det gick så fort allting så jag hann inte med mentalt och hade inte ens hunnit förbereda mig med läkaren hur det skulle gå till på operation, eventuella komplikationer osv. Jag var egentligen totalt oförberedd men samtidigt så kan jag vara tacksam över detta, för tror att det kan bli för mycket med den biten ibland också, för mycket press och förväntningar! Men tror detta spelade in, att det gick så snabbt, i kombination med själva processen, då jag snabbt lades på operationsbordet, och sen vaknade upp och hade väldigt ont, sjuksystrar som sprang in och ut för amningen från 7 på morgon till 7 på kvällen, totalt slutkörd och trött i flera dygn som säkert också gjorde att det var svårt att få fram dem där underbara känslorna och adrenalinkicken som jag förstått att man kan få direkt efter man lyckats få ut sitt barn vid vf efter många timmars kämpande. Sedan varför mina värdelöshetskänslor började ploppa upp 1 år senare att jag inte fött mitt barn naturlig väg, eller åtminstone försökt, det är däremot inget jag kan styra utan sitter i mitt huvud, samtidigt så är det bara en känsla, jag borde vara oerhört tacksam över att allt gick så bra och smidigt till. Men när jag hörde min vän därnere trotsa läkarna angående KS som dem även försökte få henne att göra, hon var i 30årsåldern och frisk, och att hon sade att "i mitt land (holland) så föder vi vaginalt och det tänker jag också göra...och sen födde hon 2 barn därnere på naturlig väg. Då kom mina känslor tillbaka, för då önskade jag att jag hade  varit lika stark som henne och sagt likadant!  
  • babyok
    Anonym (Aldrig) skrev 2016-02-09 15:52:33 följande:

Många av de jag känner förberedde sig, födde med kunniga barnmorskor, var inte överviktiga osv MEN ändå fick de skador i underlivet som de får leva med resten av livet.

Inget som dem kunnat åtgärda med operation m.m?
Svar på tråden Förlossningsskador!