Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

Förlossningsskador!

Min förlossning gick bra

Trots övervikt och ingen kondition så kunde jag pressa ut ett barn på 3,8kg ^^

Det är coolt!

Gjorde ondare än nödvändigt dock, för jag fick smärtlindring för sent och värkstimulerande som gjorde det lite väl intensivt (vilket dom inte märkte för ctg funkade inte, dom "såg" inte mina monster värkar förren dom satte en elektrod på barnets huvud)

Fick ett par skrubbsår och inget behövde sys, blödde rejält men av andra orsaker än själva förlossningen

Läkte bra, dock så fick jag ett litet framfall 6 månader efter men det tror jag mer har med övervikten att göra, allt funkar normalt ändå och det är mest estetiskt

Kan inte hålla mig lika länge längre men läcker inte

Så om du vill föda vaginalt

Ta hjälp av smärtlindring i tid!

Andningsövningar, gunga, massage, humma, lustgas, epidural m.m

Se till att ta allt i din tid och använd gravitationen, lägg dig inte på rygg!

Se till att barnmorskan pressar med en handduk i din mellangård när du krystar, jobba med kroppen och känn värkarna, dom kan säga är du ska krysta men gör det inte om du inte känner värk! (Om det inte måste gå fort för barnet)

Det är vidrigt att föda barn, men också otroligt häftigt och iaf jag fick en känsla av att klarar jag det här, klarar jag vad som helst

Men jag har samtidigt respekt för dom som gör kejsarsnitt.

Oavsett måste barnet ut

• Anonym (T)

Största problemet är väl egentligen inte att skador händer vid vaginal förlossning

Utan att det förebyggs så dåligt och hanteras fruktansvärt om ens alls efter

Det stressas för mycket och en del personal är dåligt uppdaterade

Skador sys inte ihop rätt, problem kollas inte upp ordentligt eller avfärdas

Om man får en skada trots förebyggande så blir det troligen inte lika illa iaf och om det tas om hand rätt efter så behöver det inte innebära men för livet men som det ser ut nu.. jag har full förståelse för att man vill hellre vill göra KS, även om jag själv inte vill det.

Jag var förresten 24år när jag födde mitt barn

Min syster var 21år när hon födde sitt barn, hennes barn var större och med ett jättestort huvud!

Men hon fick ingen skada alls och blödde bara i 6 dagar!

Våran mamma födde 6 barn, första med kejsarsnitt pga. Havandeskapsförgiftning och ärret efter det är det värsta hon fått efter att fött barn tycker hon

• Anonym (T)
    Anonym (Aldrig) skrev 2016-02-09 15:34:46 följande:

Jag skulle aldrig i hela mitt liv föda vaginalt. Alla jag känner som fött vaginalt har problem därnere och har också läst någonstans att 50 %!!!! av de som föder vaginalt får bestående problem i underlivet!! Skulle aldrig föda vaginalt, det är som om att man VILL ha problem därnere om man väljer att föda vaginalt.

Fast du får ju ha lite perspektiv på det

Om man förbereder sig, föder med kunniga barnmorskor, inte är överviktig, inte går upp för mycket, inte är extremt ung/gammal och får ev. Problem åtgärdat på en gång rätt

Så är risken för men inte stor alls

Och bara att vara gravid kan ge men, då mycket styrs av hormonerna

Men tyvärr så är det många som föder extremt unga/gamla, överviktiga, förstår inte processen, stress, otrygghet

Onödiga grejer sätts in, problemen viftas bort och resurserna finns inte att fixa allt på en gång

:(

Så själva "pressa ut en bebis genom vaginan" är inte huvudproblemet utan det som leder dit och det som händer efter

Och kejsarsnitt innebär många risker det också.
  • Anonym (T)
    Anonym (Aldrig) skrev 2016-02-09 15:52:33 följande:

Många av de jag känner förberedde sig, födde med kunniga barnmorskor, var inte överviktiga osv MEN ändå fick de skador i underlivet som de får leva med resten av livet.

Det finns ju inget som säger att dom definitivt hade sluppit det med kejsarsnitt eller att dom inte hade fått andra skador av det istället

Och sen kan det vara en slump att du känner just dom och inte statistiskt fakta
  • Anonym (T)
    Anonym (Aldrig) skrev 2016-02-09 15:59:08 följande:

Fast fakta säger ju 50 %, det är jättemycket!!!

50% mår hur bra som helst och 50% säger ingenting om dom som fått skador inte förberedde sig, är överviktiga, för små bäcken, extremt ung/gammal, gått upp mycket, stressade, dåliga resurser på sjukhuset, födde hemma, diabetes, andra sjukdomar m.m

Och 50% säger inte heller exakt vad för skador eller exakt vad för konsekvenser eller om det lika gärna hade hänt vid kejsarsnitt också eller om annat hade hänt då

Jag står med i den där 50% statistiken för skador, men det jag har stör mig inte direkt och min lilla lutning gör också att jag får otroliga orgasmer vid samlag nu ^^ DET kan du inte läsa om i dom där rapporterna..

Det jag menar är att lösningen kanske inte är att alla gör kejsarsnitt, utan att göra vaginal förlossning "rätt" och fixa problem rätt på en gång

Tex. Så ökade skadorisken när man började föda liggandes på rygg, det är bra när läkare ska kontrollera men en bra barnmorska borde veta att det inte är bra sätt att föda, hellre sittande, alla fyra eller hukandes, det minskar risken för skador

Och det behövs mer resurser för nu är det väldigt stressande ofta och åtgärder sätts in för att skynda på i onödan, vilket ökar risken
Svar på tråden Förlossningsskador!