Förlossningsskador!
Jag har också haft ett planerat snitt, men önskar och hoppas att jag vågar en vanlig förlossning om vi får ett barn till.
Jag har två saker som jag funderar mycket på. Det ena är hur vaginal förlossning kan vara säkrare för barnet? Man vet att det inte blir utdraget och syrebrist. Navelsträng runt halsen gör inte bebben blå. Varken tång eller sugklocka är i närheten av den lilles små hjärnceller. Jag har verkligen jättesvårt att förstå det.
Det andra är en finsk avhandling som jag läste för många år sen, där man jämförde finsk förlossningsstatistik med svensk. Man tittade bara på mammans skador. Det var helt otroliga skillnader! Både på mindre sprickor och allvarliga skador. Slutsatsen var att barnmorskorna i Finland är utbildade i att de ska hålla emot mellangärdet under kryssning å arbetet och att det förmodligen är skillnaden.
Jag pratade med min barnmorska om det. I Sverige. Och hon sa att hon kände till det men hon trodde inte att så många barnmorskor i Sverige gjorde det. Iaf ingick inte det i de utbildningar som hon kände till och det var absolut inte riktlinjer som man arbetar efter på förlossningen.
Undrar om det är vanligare idag?
(Hoppas jag inte var för ot, det var ju ingen förlossningshistoria.)