Inlägg från: Anonym (snart dags igen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (snart dags igen)

Förlossningsskador!

Jag upplevde min vaginala förlossning som riktigt bra, även om läkaren och barnmorskan kallade den för "dramatisk". Jag kom in till BB vid 21-tiden och födde efter ca 3h. Jag körde ingen bedövning utan hade övat in profylaxandning. Vattnet gick aldrig och när jag var rejält öppen så lät jag barnmorskan göra ett hål så att vattnet skulle gå. Det dramatiska med förlossningen var att när det var dags att börja krysta så märkte barnmorskan att det var risk för syrebrist hos barnet. Läkare kallades in och jag fick en enda chans att krysta ut barnet. Jag lyckades inte och sugklocka togs fram. Efter två drag var min son ute. Han grät inget och togs direkt till en annan avdelning tillsammans med pappan. Själv fick jag sys i ca 2h. Läkaren trodde att jag hade en allvarlig spricka (antagligen pga alla hemorojder), men det visade sig att det "bara" var en vanlig lång spricka i mellangården och inuti slidan. Fick sys många stygn. Det visade sig att det inte var någon fara med sonen, men han fick ligga inne på neo för observation till nästa morgon. Jag hade konstant glada lyckokänslor och tyckte att det var en fantastisk upplevelse. När de sydde mig under två timmar låg jag och myste (blev bedövad såklart). Det kändes som en syjunta med mysig belysning. Därefter åt jag en god macka och drack en kopp kaffe, och fick slutligen träffa sonen. Dagen efter kunde jag gå på toa hyfsat bra. Stannade kvar på BB ytterligare två nätter, sen åkte vi hem. Jag hade svårt att sitta normalt i ca 2 veckor + en tung känsla i slidan. Ungefär som att en stor tung sten skulle ramla ner.

Det problemet som jag kände efteråt var att jag hade ont i urinröret. Fick en urinkateter eftersom jag skulle sys, tror att det blev någon form av nervskada pga den. Hade problem med urinröret till och från i ca 6-9 månader efteråt. Jag och min man testade att ha sex efter ca 3 månader, det gick inte alls. Kändes som att jag var helt igensydd och inte hade något hål alls. Vi testade många ggr och det gick efter ytterligare någon månad men gjorde sjukt ont. Jag slutade amma efter ca 11 månader, fick sedan mens efter ca 1 vecka. Därefter försvann alla problem. Hade inte ett dugg ont vid samlag, kunde få orgasmer. Tror att det var pga att alla hormoner försvann och ärren blev mjuka. Jag ser helt normal ut där nere idag, men jag har kvar en stor skinnflik efter hemorrojder vilket gör att jag alltid måste duscha efter att jag gjort nr 2. Detta har dock inget med förlossningen att göra. Fick mina hemorrojder i vecka 25. Annat som inte har med förslossningen att göra är mina magmuskler, de gick aldrig ihop och jag har haft en grop ovanför naveln.

I sommar är det dags för nr två (då har det gått 2,5 år efter första barnet). Jag hoppas att jag slipper sugklocka och jag tänker inte låta barnmorskan sätta igång vattnet. Fick veta att det ev kunde vara orsaken till att det blev bråttom på slutet.

Svar på tråden Förlossningsskador!